پزشکی با بیماری نادر؛ او می تواند به طور کامل «درد» بیماران خود را حس کند

پزشکی با بیماری نادر؛ او می تواند به طور کامل «درد» بیماران خود را حس کند

بسیاری از انسان ها در مواقع بحران و ناراحتی و به منظور تسکین حال دوستان یا اطرافیان خود این عبارت را به زبان می آوردند که «دردت را کاملا درک می کنم». اما همه می دانیم که این نوعی همدردی است و در واقعیت، هیچ کدام به واقع درد دیگری را حس یا درک نمی کنیم.

اما این مساله در مورد «جوئل سالیناس» فرق دارد. سالیناس، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان ماساچوست است و به عارضه نادری به نام «هم‌حسی آینه ای» دچار است. به موجب این عارضه، وی می تواند درد اطرافیان خود را به همان صورت و به همان شدت، حس کرده و آن را تجربه نماید.

به زبان ساده تر باید گفت، «جوئل سالیناس» درد بیماران خود را همزمان با آن ها تجربه می کند. مثلا اگر فردی که در مقابل وی قرار دارد، کمر درد داشته باشد، پزشک مورد بحث نیز در همان منطقه از کمر خود همان درد را تجربه خواهد کرد.

این بیماری بسیار نادر بوده و از هر یکصد نفر، فقط ۲ نفر به آن مبتلا می شوند. این امر موجب می شود تا فرد مبتلا، از نظر روحی و جسمی، احساسات اطرافیان را تجربه کند.

به طور مثال، «جوئل سالیناس» تعریف می کند که در زمان تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه، وقتی برای نخستین بار شاهد مرگ یک بیمار بوده، همزمان با وی مرگ را احساس کرده است. او بیان داشته وقتی وی در حال جان سپردن بوده، وی نیز از درون حس خالی شدن پیدا کرده به طوری که دچار تهوع شده است.

سالیناس این فرایند را هم احساسی و انتقال فکر بسیار شدید و قوی می داند که بخشی از مغز سعی می کند همانند آینه، هر آنچه می بینید را منعکس کند. یعنی با مشاهده حس اطرافیان، مشابه آن را در بدن تکرار خواهد کرد.

بد نیست بدانید که نخستین مورد ابتلا به هم حسی آینه ای در سال ۲۰۰۵ گزارش شده است.

وی همچنین در ادامه بیان داشته که این حس را از ابتدای کودکی با خود داشته. به طوری که هنگام تماشای فیلم وال ای، وقتی این شخصیت داستانی با کامیون تصادف می کند، او نیز همان ضربه را در بدن خود حس می کند و دعواهایی هم که در مدرسه شاهد آن ها بوده، همان درد را در بدن وی تداعی می کرده اند.

اما تا ترم اول تحصیل در رشته پزشکی، از وجود عارضه ای موسوم به «حس آمیزی» بی خبر بوده است. پس از کسب اطلاعات در مورد آن و انجام آزمایشات، مطمئن می شود که به «هم حسی آینه ای» مبتلاست.

با اینکه پزشک یاد شده از این عارضه به جهت مثبت استفاده می کند و از ابتلابه آن چندان ناخرسند نیست، اما دیگر بیماران مبتلا به هم حسی آینه ای تا این حد خوش شانس نیستند. برخی از آن ها خودشان را در خانه حبس می کنند تا با اطرافیان تعاملی نداشته باشند. برخی نیز مجبور به گذراندن دوره انزوای طولانی برای خاموش کردن اثرات این عارضه هستند که چندان قابل تحمل نیست.

سالیناس همچنین بیان داشته که وی نیز در مقابل بیماران باید همه توجه و تمرکز خود را روی جسم و ذهن خود قرار دهد تا بتواند به بیمارانش کمک های لازم را برساند.

جالب است بدانید که سالیناس، اخیرا در بیمارستان بین بیماری که دچار فلج مغزی شده و پرستاران نقش مشاور و امدادگر را ایفا کرده است. او به اتاق بیمار که توان تکلم نداشته وارد می شود و همزمان، دردهایی را در قفسه سینه و عضله های شانه و پشت خود حس می کند. نتیجه گیری این پزشک از این دردها این بوده که فرد در تنفس خود با مشکل مواجه است.

در این راستا، عکس هایی از قفسه سینه و ریه بیمار گرفته شده و مشخص می شود که خون در شش های بیمار لخته شده و راه تنفس را مسدود کرده است.

سالیناس در آخر بیان داشته که همدردی یکی از فاکتورهای مهم در پزشکی به شمار می رود و کمک می کند تا پزشک، درمان بهتری به بیمار ارائه دهد و ویخوشحالاست که این توانایی را در بهترین و بیشترین حالت خود دارد.

منبع: cnn
دیجیاتو
یک نظر

ورود