کم خوابی می تواند زمینه ساز ابتلا به آلزایمر باشد

کم خوابی می تواند زمینه ساز ابتلا به آلزایمر باشد

مطالعات جدید نشان داده که کم خوابی احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد مستعد به آن افزایش می دهد.

دانشمندان، برای این منظور، مایع مخاطی ۱۰۱ نفر با میانگین سنی ۶۳ سال را مورد بررسی قرار دادند که سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر یا ژن مربوط به این بیماری را در بدن خود دارند.

شرکت کننده هایی که کیفیت خواب ضعیفی داشته و در طول روز از خواب آلودگی و کسالت رنج می بردند، از نشانه های آلزایمر بیشتری نسبت به بقیه شرکت کننده ها برخوردار بودند.

پیرو این مطالعه، محققان به دنبال یافتن نشانه های بتا آمیلوئید، اجتماع پروتئین سمی مغز که به آلزایمر مربوط است و «تائو تنگلز»، گره های پروتئینی در سلول های عصبی، بودند که به بیماری موردبحث مربوط هستند.

رهبر گروه تحقیقاتی یاد شده، دکتر باربارا بندلین، از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن در آمریکا، در این رابطه بیان داشته: «پیش از این نیز شواهدی مبنی بر تاثیر کم خوابی و بی خوابی های شبانه بر روند رشد آلزایمر کشف و اثبات شده بود. به طور مثال، کمبود خواب می تواند به ساخته شدن پلاک های آمیلوئیدی منجر شود زیرا سیستم پاکسازی مغز در طول خواب مشغول فعالیت خواهد بود.»

وی همچنین افزوده: «ما در تحقیقات خود نه تنها در پی یافتن آمیلوئید، بلکه دیگر نشانه های زیستی در مایع نخاعی شرکت کننده ها بوده ایم.»

در نتیجه این تحقیقات مشخص شده که همه مشکلات خواب به بروز آلزایمر منجر نمی شوند. به طور مثال، آپنه خواب هیچ ارتباطی به این بیماری ندارد. اما کم خوابی و کیفیت ضعیف خواب، در این امر نقش موثری دارند.

البته شایان ذکر است برای اثبات این ادعا به انجام آزمایشات بیشتر و گسترده تری نیاز است زیرا این تحقیق در اندازه کوچک و روی شرکت کننده های صورت گرفته که خودشان ادعا می کردند مشکل کم خوابی دارند.

منبع: independent
بدون نظر

ورود