چگونه می توان صدای خروپف خود را هنگام خواب کاهش داد؟

چگونه می توان صدای خروپف خود را هنگام خواب کاهش داد؟

همه انسان ها خروپف می کنند، اما برخی خوش شانس هستند و صدایشان فقط در مواقع سرماخوردگی یا زمانی که راه تنفسشان بسته می شود به گوش می رسد. اما برخی دیگر همیشه موجب آزار فردی می شوند که در کنارشان خوابیده است.

جالب است بدانید که به ادعای یک کارشناس خروپف و متخصص گوش، حلق و بینی در مرکز تخصصی بیماری های گوش، حلق و بینی در آستین، تگزاس، خروپف کردن ممکن است به جدایی زن و شوهرها نیز منجر گردد. همچنین می تواند نشانه مشکلات جدی در سلامت بدن نیز باشد.

برای اینکه بدانید خرناس چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد، توصیه می کنیم در ادامه مطلب با روزیاتو همراه باشید.

خرناس می تواند نشانه مشکلات جدی در بدن باشد

خرناس که با خشکی دهان و خارش گلو همراه است می تواند نشانه کمبود اکسیژن در خون، سردردهای مزمن، چاقی، فشار قلب و انسداد راه های جریان هوا باشد.

چگونه می توان از خروپف کردن پیشگیری کرد؟

روش هایی که در ادامه ذکر شده اند کاملا کاربردی هستند. بعضی از آن ها آسان بوده و برخی دیگر به تلاش و ممارست نیاز دارند. در هر صورت، برای رفع خرناس کشیدن هنگام خواب و بهبود سلامت بدن خود بهتر است این کارهای را انجام دهید.

۱- به پهلو بخوابید

اگر عادت دارید که به کمر (طاق باز) می خوابید، احتمال خرناس کشیدنتان نیز بیشتر می شود. در این حالت، زبان به سمت گلو برگشته و راه هوا را مسدود می کند. این اتفاق به هیچ عنوان خطرناک نیست، اما باعث ایجاد صداهای ناخوشایند می شود.

برای رفع این اشکال، بهتر است همیشه به پهلو دراز کشیده و بخوابید.

۲- دوش آب گرم بگیرید

آب داغ موجب باز شدن راه های تنفسی می شوند. برای اینکه بیشترین استفاده را از بخار آب ببرید، می توانید از بخور اکالیپتوس نیز کمک بگیرید. وقتی راه های بینی باز می شوند، نفس کشیدن نیز آسان تر شده و در نتیجه کمتر خرناس می کشید. بد نیست اشاره کنیم که دوش آب داغ قبل از خواب موجب ریلکس شدن بدن نیز می شود.

۳- ورزش کنید

تناسب اندام نه تنها برای زیبایی ظاهری لازم است، بلکه باعث می شود تا بسیاری از مشکلات همانند تنگی نفس یا خرناس کشیدن را هم تجربه نکنید. وقتی چاق هستید، گلو ضخیم تر می شود و در نتیجه راههای تنفسی باریک تر شده و ممکن است هنگام خواب مسدود شوند. با کاهش وزن می توانید از این مشکل پیشگیری کنید.

۴- راه های تنفسی خود را پاکسازی کنید

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، سوراخ های بینی می توانند نقش مهمی در خروپف کردن ایفا کنند. اگر مشکل سینوسی یا آلرژی دارید، از داروهای بازکننده نفس یا گلدان های تصفیه کننده هوا استفاده کنید. مثلا گلدان هایی که هوا را تمیز کرده و به نور کمی نیاز دارند را خریداری نموده و در اتاق خواب بگذارید. هوای پاکیزه و مملو از اکسیژن به نفس بهتر و در نتیجه، خرناس نکشیدن کمک می کند.

۵- روکش بالش و ملافه ها را هفته ای یک بار عوض کنید

گرد و خاک های ریزی که روی ملافه و روبالشتی ها می نشینند، می توانند حساسیت زا باشند و در سیستم تنفسی اختلال ایجاد کنند.

۶- سیگار نکشید

خرناس کشیدن در خواب به درست نفس کشیدن مربوط می شود. سیگار نیز موجب از بین رفتن ریه شده و تنفس فرد را دچار اختلال می کند. در نتیجه، با ترک سیگار می توانید انسدادهای موجود در گلو، بینی و ریه را به طور کل از بین ببرید.

بدون شک، ترک سیگار بسیار دشوار است و یک شبِ حاصل نمی شود. اما این را به یاد اشته باشید که با ترک این عادت مضر، پوست شفاف تر، دندان های سالم تر، چروک کمتر و سلامتی عمومی بیشتری برای خود به ارمغان خواهید آورد.

۷- هوای اتاق خواب را مرطوب نگه دارید

اگر هوای اتاق شما، راکد و خشک است، یک دستگاه بخارساز و مرطوب کننده خریداری کنید. رطوبت هوا باعث می شود تا تنفس راحت تری داشته باشید، راه های بینی باز شده و در نتیجه، کمتر خرناس بکشید.

خروپف ۴ مدل مختلف دارد

شاید با خواندن موارد بالا با خودتان فکر کنید که چقدر کار را باید انجام دهید تا کمتر در خواب خرناس بکشید. اما لازم به یادآوری است که خروپف، ۴ مدل مختلف دارد که با آگاهی از آن ها متوجه می شوید که کدام روش ها برای رفع مشکل شما مناسب تر خواهند بود.

خرناس با دهان بسته

اگر جزو کسانی هستید که با دهان بسته خرناس می کشند، یعنی صدا از بینی آن ها خارج می شود و آزاردهنده تر هم هست. این افراد بهتر است گزینه های ۱، ۲، ۴ و ۷ را انجام دهند.

خرناس با دهان باز

اشخاصی که با دهان باز خروپف می کنند، راه گلویشان مسدود شده و به خاطر اینکه بدن فعالیت بیش از حد دارد، صداهای ناهنجار از خود تولید می کند. برای رفع این مشکل بهتر است گزینه های ۱ و ۷ را انجام دهید.

خرناس هنگام خواب به صورت طاق باز

در این حالت بهتر است که فقط راهکار اول را انجام دهید تا از صداهای آزاردهنده خود هنگام خواب بکاهید.

خرناس کردن در هر حالتی

اگر در هر حالتی که می خوابید، طاق باز، دمر یا به پهلو، همچنان صداهای آزاردهنده از گلویتان خارج می شود، احتمال اینکه به آپنه خواب مبتلا باشید، زیاد است.

آپنه خواب یا وقفه تنفسی، یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می شود. آپنه معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می کشد و ممکن است صدها بار در هر شب تکرار شود.

منبع: lifehack
۲ نظر

ورود

  • احمد مرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    کارشناس خرناس؟؟؟؟ خخخخخ

  • حمید شهریور ۲, ۱۳۹۶

    برای کسی که به طور دائم خروپف میکنه هیچکدوم از این روشها کارساز نیست. معمولاً دکترها میگن چاره اش عمل جراحی است. ولی نمیدونم چقدر تاثیر داشته باشه