گزارش روزیاتو از بازدید کارخانه نستله ایران

سوئیسی ها بعد از ۱۵ سال درهای کارخانه خود را به روی خبرنگاران گشودند

گزارش روزیاتو از بازدید کارخانه نستله ایران

برند نستله قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و تقریبا همه ما با محصولات متنوع این مجموعه آشنا هستیم و با آن ها خاطراتی داریم. کارخانه نستله ایران به مدت ۱۵ سال است که فعال می کند و برخی از محصولات این برند را در کشورمان تولید می کند. با وجود اینکه در بازه ای تحریم ها اکثر شرکت های بین المللی را از ایران فراری دادند، نستله به فعالیتش ادامه داد و حالا با کم شدن تحریم ها، قصد دارد تا فعالیت هایش را بیش از پیش گسترش دهد.

این مجموعه با سابقه دو کارخانه در ایران دارد، یکی در پلور که به تولید آب معدنی مشغول است و دیگری در قزوین که مساحت بیشتری را در بر می گیرد و محصولات متنوع تری را به مرحله تولید می رساند. شرکت نستله پس از ۱۵ سال، سرانجام در های کارخانه قزوین خود را بر روی خبرنگاران گشود و گزارشی از عملکرد خود در این مدت را ارائه نمود. در ادامه با روزیاتو همراه باشید تا بیشتر با فعالیت های نستله در ایران آشنا شویم.

تاریخچه نستله

محصولات نستله
برخی از برند های زیر مجموعه نستله

صد و پنجاه سال پیش و در کشور سوئیس، داروسازی آلمانی داستان نستله را رقم زد. هانری نستله در آن زمان تمام دانش و مهارت هایش را صرف خلق غذای کودک تهیه از غلات و شیر کرد تا جان «وانر» کوچک را نجات دهد. وانر نوزادی بود که از امکان تغذیه با شیر مادر برخوردار نبود و مانند بسیاری از نوزادان آن زمان، شانس زیادی برای زنده ماندن نداشت.

این اختراع سرآغازی برای تولید غذای کمکی کودک بر پایه غلات بود و از این طریق راه موفقیت شرکت نستله هموار شد. هانری نستله چنان از این کشف خود احساس رضایت کرد که نام خود را بر آن نهاد و نماد «آشیانه» را به عنوان علامت تجاری خود برگزید.

از آن زمان تا کنون نستله مسیری طولانی و پر افتخار را به لطف محصولات با کیفیت و البته خوشمزه خود برداشته است. این شرکت در حال حاضر در ۱۹۴ کشور دنیا فعال است و محصولات خود را در ۴۴۷ کارخانه تولید می کند. ۳۳۹ هزار نفر در نستله مشغول به فعالیت هستند تا بیش از ۸ هزار عنوان محصول را به دست کاربران برسانند و درآمدی ۹۰ میلیارد دلاری (در سال ۲۰۱۶) را برای شرکت به همراه آورند.

کارخانه نستله ایران

کارخانه نستله ایران

نستله فضایی ۱۴۰ هزار متر مربعی را در نزدیکی قزوین به خود اختصاص داده و تا کنون ۱۰۰ میلیون دلار بر روی این کارخانه سرمایه گذاری کرده است. به غیر از آب معدنی پیورلایف که در کارخانه پلار نستله تولید می شود، خط تولید محصولات نان کید، نسکافه و نسکوئیک در قزوین قرار دارد.

شیر در تولید محصولات نستله نقشه بسیار مهمی دارد و بر همین اساس مدیران نستله ایران تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا شیری با کیفیت بین المللی را در کشورمان تولید نمایند. آن ها برای این منظور در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۶ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کردند و تلاش کردند تا با آموزش دامداران، شرایط را برای تولید شیر استاندارد فراهم کنند. در حال حاضر نستله با ۶ مزرعه دامداری همکاری می کند و ۳۵ هزار گاو شیر مورد نظر را برای نستله تامین می کنند.

کارخانه نستله ایران

به غیر از شیر، نستله تلاش می کند تا بخش قابل توجهی از نیاز خود به مواد اولیه را در داخل کشور تامین نماید. برای مثال میوه یکی دیگر از مواردی است که در لیست مواد اولیه تولید غذای کودک قرار دارد و نستله با شناسایی باغ های باکیفیت و اعمال استانداردهای سخت گیرانه خود در آن ها، محصولات را خریداری می کند. به گفته مدیران نستله، در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۲۰ میلیون دلار هزینه تامین مواد اولیه در داخل ایران شده و این شرکت قصد دارد این عدد را تا سال ۲۰۲۰ به ۴۰ میلیون دلار برساند.

جالب است بدانید که تولیدات کارخانه نستله در ایران، به دیگر مناطق خاورمیانه نیز صادر می شود، به نحوی که در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵ تن محصول به ارزش ۲۵ میلیون دلار از ایران به کشورهای دیگر ارسال شده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که در طول بازدید از کارخانه نستله ایران نظر ما را به خود جلب کرد، اهمیت فوق العاده آب برای مسئولان این کارخانه بود. نستله به خوبی به بحران آب در ایران واقف است و در همین راستا با ۱.۷ میلیون دلار سرمایه گذاری، سیستم های پیشرفته ای را برای تصفیه آب و بازگشتش به چرخه تولید تدارک دیده است.

این مجموعه در طول سال های گذشته موفق شده مصرف آب خود را به میران ۳۰ درصد کاهش دهد و حتی قسمتی از آب تصفیه شده را برای مصارف کشاورزی در اختیار کشاورزان اطراف کارخانه قرار می دهد.

آینده نستله در ایران

در حال حاضر ۴۴۲ نفر در کارخانه نستله ایران مشغول به فعالیت هستند و این شرکت به صورت مستقیم برای ۹۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۲۰۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

نستله در نظر دارد تا در ۲ سال آینده با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون دلاری، تولیدات مواد کمکی آشپزی MAGGI را شروع کند و همچنین به زودی با همکاری یک مجموعه ایرانی، ورود خود به بازار لبنیات ایران را نیز کلید می زند.

در مجموع تا ۵ سال آینده تعداد محصولات نستله در ایران قرار است به ۱۰۰ عنوان برسد که ۹۰ درصد از آن ها تولید داخل خواهند بود.

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • Saeed دی ۱۷, ۱۳۹۶

    اقا تو فقط بیا شیر سالم بده دست ما بسمونه خودم یکی از مشتریای ثابتتون میشم ، از بس تو این مملکت گند کاری میشه ادم جرات ندارع همون شیرشم بخوره همش ابه شیر نیست که،

  • سینا دی ۱۷, ۱۳۹۶

    ممنون خیلی جالب بود

  • مهدی دی ۱۸, ۱۳۹۶

    “… بالغ بر ۵ تن محصول به ارزش ۲۵ میلیون دلار…” ۵ تن محصول به ارزش ۲۵ میلیون دلار؟!!! فک کنم این عدد اشتباه هست