سقوط مرگبار هواپیمای شرکت آسمان در سمیرم؛ آنچه درباره «هواپیما ATR» باید بدانیم

۶۶ مسافر و خدمه پروازی جان باختند

سقوط مرگبار هواپیمای شرکت آسمان در سمیرم؛ آنچه درباره «هواپیما ATR» باید بدانیم

حادثه های تلخ سال ۹۶ که از نیمه دوم سال با زلزله غرب کشور که به کشته و زخمی شدن هزاران تن از هموطنانمان منجر شد و با حادثه نفتکش سانچی به اوج رسید، گویا همچنان ادامه دارد و ایران بار دیگر با سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان که به کشته شدن جمعی از هموطنان انجامید عزادار شد.

بامداد یکشنبه ۲۹ بهمن ماه هواپیمای ATR شرکت آسمان با بیش از ۶۰ مسافر که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود ناگهان از رادار خارج شد و در سمیرم اصفهان سقوط کرد و پرونده ای دیگر به تراژدی سقوط هواپیما در یک دهه اخیر در ایران اضافه شد. جزییات بیشتر این سقوط و تصاویر آن به محض دریافت از طریق روزیاتو کانال های این سایت در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی خواهد شد.

خبر اول بسیاری از خبرگزاری های کشور، سقوط خونین هواپیما ATR شرکت آسمان

برای آشنایی با این هواپیما، سرویس فناوری روزیاتو نگاهی دارد به مشخصات فنی و پروازی آن تا بیشتر با این پرنده آشنا شویم. با ما همراه باشید.

روایتی از ATR

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ بود که حسن روحانی در سومین سال حضور خود در پاستور، رهسپار پاریس شد و به موازات آن، شرکت ایران‌ایر دو توافق جداگانه برای خرید هواپیماهای جدید مسافرتی را امضا کرد تا در کنار خرید حدود ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس شرکت هواپیمایی ATR را نیز برای ورود به بازار ایران محک بزند.

با وجود آنکه به نظر می‌رسد قرارداد با ایرباس از تمام منظرهای اقتصادی و فنی پیچیده‌تر باشد، اما در نهایت قرارداد با این شرکت فرانسوی نهایی و اجرایی شد تا همچنان هواپیماهای ATR با ابهام‌هایی مواجه باشند. در شرایطی که این امید وجود دارد که مذاکرات با این شرکت در زمستان سال گذشته به پایان برسد و حتی در نوروز ۱۳۹۶ امکان آن به وجود بیاید که چند فروند از هواپیماهای ATR به ناوگان ایران اضافه شوند اما برخی جزییات فنی مانع از نهایی شدن آن در سال ۱۳۹۵ شد.

خبرگزاری مهر، تیر ۹۶ در گزارشی اعلام کرد که برخی از هواپیماهای ATR تحویل داده شده به ایران به دلیل نقص فنی و عدم تحویل قطعات مورد نیاز از سوی سازنده فرانسوی، در فرودگاه مهر آباد زمین گیر شده است

طبق جزییاتی که از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ارائه شده اصلی‌ترین عامل در طولانی شدن مذاکرات با این شرکت ایتالیایی بحث بر سر موتورهای کانادایی به کار رفته در این هواپیماها بوده است که ایران ضمانت قطعی مورد نیاز برای آن را نیاز داشته و این شرکت ایتالیایی نیز آن را پیگیری کرده است.

با این حال حرف و حدیث ها درباره پشتیبانی فنی و قطعه ای از این هواپیما در سال های اخیر در کانون توجه رسانه ها بوده است. به گزارش خبرنگار مهر، عدم تامین قطعه از سوی کمپانی «ای تی آر» در حالی است که هنوز زمان زیادی از تحویل این هواپیماها به ایران نگذشته است و هیچ تحریم جدیدی علیه کشورمان وضع نشده که کمپانی سازنده به استناد آن بخواهد از تحویل قطعات هواپیما به ایران امتناع کند و مشخص نیست اگر تحریم تازه ای علیه کشورمان وضع شود، تامین قطعات این هواپیماها چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

این درحالی است که  فرهاد پرورش مدیرعامل این شرکت در مراسم ورود این هواپیماهای برجامی به کشور گفته بود:« مقدار زیادی از قطعات مصرفی این ۴ فروند را با خودِ همین هواپیماها همراهمان آورده ایم و برای آنکه وزنشان بالا نرود، آنها را میان ۴ هواپیما تقسیم کرده ایم.»

مشخصات فنی ATR

خانواده این هواپیماها که از سال ۱۹۸۹ طراحی‌اش آغاز شد و وارد مراحل بعدی فنی شد، در طول سال‌های گذشته یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای کوچک فعال در بازارهای جهانی بوده است. مدل خریداری شده از سوی ایران نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی نخستین پرواز خود را انجام داده و توانسته در جمع این خانواده با عنوان گزینه‌ای مطلوب شناخته شود.

هواپیمای خریداری شده از سوی ایران دو موتوره بوده و مناسب پروازهای منطقه‌ای است. از این‌رو بسیاری از آنها می‌توانند فرودگاه‌های کوچک کشور و در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند. مصرف سوخت نسبتا پایین و هزینه کم نشست‌ و برخاست آنها در قیاس با هواپیماهای غول پیکر یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این هواپیمای ایتالیایی به‌شمار می‌رود. مهر ۹۶ دو فروند از این هواپیما ها در مراسم استقبال رسمی در فرودگاه مهر آباد تهران به زمین نشست.

لحظه ورود هواپیمای ATR به آشیانه فرودگاه مهرآباد در شش مهر ماه ۱۳۹۶
تصویر کابین خلبان و سامانه های راهبری هواپیمای ATR
تصویر مدیرعامل ایران ایر در مراسم استقبال رسمی از فرود و تحویل دو فروند هواپیما ATR در فرودگاه مهر آباد تهران
ATR تا به حال بیش از ۱۵۰۰ هواپیما فروخته است و بیش از ۲۰۰ اپراتور در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا دارد. هر ۸ ثانیه یک بار، یک فروند ATR در جایی از دنیا فرود می آید. ٢٠٠ شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا از این نوع هواپیما استفاده می کنند.

در رابطه با تعداد مسافران این هواپیما امکان آن را خواهد داشت که از حدود ۴۸ تا ۷۸ مسافر را در قالب یک پرواز در خود جای دهد. طبق آمارهای ارائه شده تا ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۰۰ فروند از این هواپیما در ایرلاین‌های مختلف جهان فعال شده و طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۹۶ نیز سفارش‌های قابل توجهی جدیدی به این شرکت ایتالیایی – فرانسوی ارائه خواهد شد که مشخص نیست با این سقوط، آیا مقامات هوایی کشور همچنان علاقمند به تداوم خرید این هواپیما ها باشند یا خیر.

هواپیمای ATR (ای تی آر)  برای سفرهای منطقه ای و کوتاه مدت استفاده می شوند و برای سفرهایی با مسافت های بسیار زیاد به کار نمی روند از طرفی در این هواپیماها خبری از ۲۰۰ تا ۳۰۰ مسافر نیست چون تعداد صندلی های این هواپیما محدود و زیر ۱۰۰ نفر است.

ای تی آر یک تولید کننده هواپیمای فرانسوی ایتالیایی است که پایگاه اصلی آن در فرودگاه بین المللی تولوز-بلانیاک در شهر بلنیک فرانسه قرار دارد. این کمپانی هواپیماسازی در سال ۱۹۸۱ با دست به دست هم دادن دو کمپانی ایتالیایی و فرانسوی شکل گرفت و از آن زمان تا به حال هواپیماهای ATR 42  و ATR 72 را می سازد. این شرکت تا به حال بیش از ۱۵۰۰ هواپیما فروخته و بیش از ۲۰۰ اپراتور در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا دارد.

ای تی آر ۶۰۰ که ایران از آن خریداری کرده در جنبه های مختلفی پیشرفت هایی داشته است که از آن جمله استفاه از موتور PW127M است که قدرت تیک آف را ۵ درصد افزایش داده است. در سری ۶۰۰ از آخرین نوآوری ها در تکنولوژی کابین خلبان استفاده شده است؛ LCD ساده تر و پیشرفته تر، ایمنی بیشتر، افزایش کنترل خلبان، هزینه نگهداری کمتر و کم شدن وزن از ویژگی های این سری هستند.

سری ۶۰۰ ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود ۵ درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.
موتور هواپیماهای ATR توسط یک غول کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از معروف‌ترین، خوش نام ترین، اقتصادی ترین، ایمن ترین و مدرن ترین موتورهای هواپیما بوده که به خصوص در مدل PW127M آن، فناوری و طراحی را به حد اعلی رسانده است.
تصویری از کارخانه طراحی و ساخت هواپیمای ATR

در این هواپیما از کامپیوتری چند منظوره استفاده می شود که ایمنی پرواز و ظرفت های عملیاتی را افزایش داده است. از دیگر ویژگی های قابل لمس برای مسافران، صندلی های راحت تر و جای چمدان های بزرگ تر است. از طرفی این هواپیما می تواند در هر سفر مسافتی بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را طی کند.

واکنش جامعه اطلاعاتی ایران به آخرین تراژدی بهمن ماهی کشور در سال ۹۶ تا ساعاتی دیگر در سرویس هنری روزیاتو منتشر خواهد شد.

واکنش اینستاگرام ایرانیان به سقوط مرگبار هواپیما ATR در مسیر تهران-یاسوج

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • hassan بهمن ۲۹, ۱۳۹۶

    بازم یه اشتباه دیگه از وقتی هواپیما سقوط کرده تو ۹۹ درصد هی میگن هواپیمای ATR ایمن نیست و این حرف از نبود قطعه و اینا میزنن و میگن هواپیمای سقوط کرده قطعه نداشته
    همه ی سایتها و کانالهای تلگرامی هم دارن هی منتشر میکنن
    این مطلب از ابتدا تا اخرش دروغه
    هواپیمایی که سقوط کرده ATR سری ۲۰۰ بوده و بیست سال پیش وارد ناوگان آسمان شده و قبل اون چهار سال پرواز داشته. یعنی ۲۴ سال پیش این هواپیما ساخته شده بوده و از همون موقع پرواز میکرده

    هواپیمایی که دولت وارد کرد سری ۶۰۰ هستن و تنها یک ساله که وارد شدن و یک سال سن دارن و هیچ کمبود قطعه ایی ندارن و نداشتن و اون مهر هم مثل بقیه ی روزنامه های قرمز و زرد تنها دنبال شایعه پراکنی بودن و هستن.
    اصلا نمیشه هواپیما رو بدونه قطعه تحویل داد اصلا کار نمیکنه
    بازم طبق معمول یه حادثه اتفاق افتاد و همه مهندس شدن

    متاسفانه جناح بندی سیاسی تو همه جا رخنه کرده. دیگه جان ادمها مهم نیست فقط یه دروغی بگن
    از یک سال پیش که هواپیماهای نو ATR وارد شدن شایعان زیادی ایجاد شد. این شایعات کوچه بازاری رو روزنامه های رسمی کشور مینوشتن که من چندتاشو اینجا میگم
    روزنامه نوشته بودن که این هواپیماها مال زمان جنگ جهانی دوم هست
    نوشته بودن که ملخی هستن و قدیمی هستن
    نوشته بودن که قطعه ندارن
    نوشته بودن که هواپیمایی که کشورهای جهان سوم اونو نمیخره چرا ایران خریده؟
    نوشته بودن که هواپیما کوچیکه
    نوشته بودن که سقوط داشته و ناایمنه

    این چند تا تیتر رو من شخصا تو روزنامه ها خوندم
    متاسفانه هیچکی دنبال اجرای قوانین نیست. دروغ گفتن با ازادی بیان فرق داره
    اما این هواپیماهای ATR نسل قدیم داره و نسل جدید. جدیدترین نسل این هواپیما سری ۶۰۰ هست. و خیلی از کشورای اروپایی و امریکایی از این هواپیما استفاده میکنن و میخرن. الان کشورهایی مثل فنلاند سوئد نیوزلند کنادا امریکا فیلیپین اندونزی ژاپن این هواپیما رو خریدن و منتظرن که دریافت کنن و استفاده کنن
    همه ی هواپیماها تا الان سقوط مرگبار داشته. ایرباس و بوئینگ هم سقوط مرگبار داشتن. اما به صورت اماری سقوط ATR در مقایسه با ایرباس و بوئینگ خیلی کمتره و این یعنی ایمنتر بودن
    متاسفانه اینجا کشوری هست که یه شایعه رو سریع باور میکنن و اصرار شدیدی هم دارن که شایعه درسته
    یه کشور احساسی که هرچی میکشه از همین احساسی بودنشه.