سندروم پیکا؛ اختلالی که باعث می شود به خوردن اشیا عجیب مانند میخ، سکه و… روی آورید

سندروم پیکا؛ اختلالی که باعث می شود به خوردن اشیا عجیب مانند میخ، سکه و… روی آورید

اختلالات و بیماری های عجیب در دنیا کم نیستند. برخی از آنها جنبه حاد دارند و برخی دیگر به راحتی قابل درمانند. شیوع بیماری ها معمولاً از قوانین و قاعده های خاص تبعیت می کند اما گاه نیز با برخی از عوارض و اختلالات مواجه می شویم که چندان توجیه و دلیل قطعی و منطقی ندارند.

با توجه به توصیفات فوق، در این بخش قصد داریم شما را با یکی از عجیب ترین اختلالات بدن آشنا سازیم: اختلالی موسوم به «سندروم پیکا».

افراد مبتلا به سندروم پیکا، تمایلی عجیب به خوردن مواد غیرخوراکی دارند
افراد مبتلا به سندروم پیکا، به خوردن اشیاء و مواد غیرخوراکی تمایل عجیب نشان می دهند

سندروم پیکا چیست؟

پیکا یک اختلال غذایی است که به موجب ابتلا به آن، فرد میلی غریب و غیرعادی به خوردن مواد غیرخوراکی نشان می دهد. افراد مبتلا به سندروم پیکا به خوردن انواع و اقسام اشیاء تمایل نشان می دهند؛ از سکه و پارچه گرفته تا ته سیگار!

«انجمن رفتارهای چالش برانگیز» یکی از مراکزی بوده که در زمینه سندروم پیکا تحقیقات گسترده انجام داده است. طبق نتایج انتشار یافته از پژوهش ها، افرادی که در یادگیری کم استعداد هستند بیشتر در معرض ابتلا به سندروم پیکا قرار دارند.

البته خوردن مواد غیر خوراکی تنها مختص به مبتلایان به سندروم پیکا نیست. به کرّات مشاهده شده که زنان باردار نیز به خوردن بعضی از اشیاء خاص رغبت شدید نشان می دهند.

nintchdbpict000324087440
مبتلایان به سندروم پیکا، به خوردن انواع و اقسام اشیاء عجیب تمایل نشان می دهند؛ از پیچ و دکمه گرفته تا اثاثیه منزل

آیا سندروم پیکا درمان پذیر است؟

تاکنون، «ان اچ اس» (سرویس سلامت همگانی) هیچ درمان قطعی برای سندروم پیکا مطرح نکرده است؛ با این حال، تعدادی راهکار ارائه شده که ممکن است در مقابله با این اختلال غذایی مؤثر باشند.

یکی از این راهکارها، بهره گیری از «شیوه های درمانِ شناختی-رفتاری» است. طی کاربرد این شیوه ها، ابتدا به بیمار در مورد وضعیت موجود آگاهی دقیق داده می شود. در مرحله بعد، بیمار و کادر درمانی توأمان تلاش می کنند نسبت به اصلاح رفتارها گام بر دارند.

راهکار دیگر «روان درمانی شخصی» است. در این شیوه، بیمار به صورت رو در رو مشکل خود را با یک متخصص در میان گذاشته و از او راه حل می گیرد.

«مشاوره رژیم غذایی» و بهره گیری از «شیوه های درمانِ شناختی-تحلیلی» نیز می توانند مثمر ثمر باشند.

اما از همه این موارد که بگذریم، ساده ترین و در دسترس ترین راه برای آغاز فرآیند درمان، مراجعه به پزشک عمومی و مشورت گیری از او برای پیمودن مراحل تخصصی تر معالجه است.

nintchdbpict000291255842
در «شیوه درمانِ شناختی-رفتاری» برای تغییر و اصلاح ذهنیت، رفتار و حالات روحی و جسمی فرد مبتلا به اختلال تلاش می شود

آیا اخیراً موردی از ابتلا به سندروم پیکا گزارش شده است؟

اخیراً، در انگلستان، مادری با مراجعه به پزشک، مدعی شد دختر ۵ ساله اش تمایلات غذایی عجیب از خود نشان می دهد. «کلِر بِیتس» مادر ۲۹ ساله، به پزشک اعلام کرده بود، «فرح» (دخترش) به تازگی علاقه خاصی به خوردن فرش و دیوار پیدا کرده است.

در موردی دیگر، یک مدیر فروش به نام «کَندیس ناکس» اعلام کرده بود نمی تواند بدون همراه بردن یک اسفنج در کیف دستی خود، خانه را ترک کند. او مدعی شده بود در هنگام گرسنگی، به اسفنج گاز می زند و آن را می خورد.

اما در نمونه ای دیگر، یک مرد مدعی شده بود به خاطر تمایلات عجیب معشوقه خود با او به مشکل خورده است. ظاهراً خانم مورد نظر به نوشیدن مواد سفید کننده اعتیاد داشته و نمی توانسته عادت خود را ترک کند. این مورد، سال گذشته گزارش شده بود.

آخرین موردی که در این بخش برایتان مثال می زنیم، مربوط به مردی ۳۱ ساله به نام «ژانگ یوئه» است. او در سال ۲۰۱۲ مدعی شده بود به طرزی غیر قابل کنترل، به خوردن مایعات شوینده، صابون و شامپو علاقه مند است.

در خاتمه این مطلب، می توانید شاهد رفتار غیرعادی یک فرد مبتلا به سندروم پیکا باشید. پسر به تصویر کشیده شده در این ویدئو، تمایلی عجیب به خوردن اثاثیه منزل (به خصوص فرش) دارد. ویدئو را در ادامه مشاهده نمایید:

منبع: The Sun
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود