۱۰ سریال علمی تخیلی کمتر دیده شده این روزها که حتماً باید ببینید [قسمت اول]

۱۰ سریال علمی تخیلی کمتر دیده شده این روزها که حتماً باید ببینید [قسمت اول]

سال گذشته سالی بسیار موفق و دیوانه وار برای دنیای تلویزیون و صنعت ساخت فیلم بود و علیرغم تمامی رسوایی ها،جنبش های مهم، تغییرات در هالیوود و فراز و فرودهای تجارت سینما، یک چیز را می توان با اطمینان گفت و آن هم این که دنیای علمی تخیلی در سال گذشته یکی از برترین و موفق ترین ژانرهای سینمایی و تلویزیونی بود. در روی پرده سینماها، «جنگ ستارگان» (Star Wars) به رکوردشکنی های خود ادامه می داد اما موفقیت واقعی و بزرگ تر این ژانر در تلویزیون ، روی صفحات نمایش خانگی با ساخت چندین سریال علمی تخیلی جذاب رخ داد.

سریال علمی تخیلی «پیشتازان فضا» (Star Trek) بار دیگر بازگشته، «دکتر هو» (Doctor Who) رکوردهای جدیدی در زمینه جذب تماشاگر ثبت کرده و چهره های جدید در سریال هایی مانند «سرگذشت ندیمه» (The Handmaiden’s Tale) در جشنواره های تلویزیونی طوفان بپا کردند.این در حالی است که «چیزهای عجیب تر» (Stranger Things) و «دور افتاده» (Outlander) به پدیده هایی در فرهنگ عامیانه جهان تبدیل شدند. این موفقیت ها گام بزرگی محسوب می شود با توجه به این که در سال های اخیر سریال های تلویزیونی علمی تخیلی طرفدار چندانی نداشتند.

اما با توجه به تعدد ساخته های تلویزیونی در ژانر علمی تخیلی که هر ساله می آیند برخی از این سریال ها علیرغم زیبایی ها و شایستگی هایشان ناشناخته باقی مانده و کمتر مورد توجه قرار می گیرند. بدین ترتیب در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ سریال علمی تخیلی دیدنی این روزهای تلویزیون آشنا کنیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته و بهتر است هر چه زودتر به تماشای آن ها بنشینید.

۱۰- انسان ها

سریال علمی تخیلی

سریال علمی تخیلی «انسان ها» (Humans) ساخته مشترک شبکه ۴ و AMC  با تم خاکستری و موضوع جالب و هوشمندانه اش، بسیار شبیه یکی از اپیزودهای سریال «آینه سیاه» (Black Mirror) نتفلیکس است. اما اشتباه نکنید؛ نمی توان این سریال را تکراری از یکی از اپیزودهای سریال خوش ساخت نتفلیکس دانست. این سریال علمی تخیلی در واقع بازسازی یک سریال سوئدی به نام «انسان های واقعی» (Real Humans) است که داستان آن در آینده ای نه چندان دور رخ می دهد، روزگاری که ربات های شبه انسان به یک آیتم ضروری و معمولی در خانه ها تبدیل شده اند.

این سریال علمی تخیلی پیچیده ابتدا ما را به درون یک درام خانوادگی با شرایط و حواشی عجیب و غریب می کشاند اما با یک مفهوم و معنای بسیار عمیق تر و تاریک تر به داستان پایان می دهد.با طرح های شماتیک تمامی عناصر استاندارد ژانر علمی تخیلی (برای مثال، چیزی که ما را انسان ساخته و انسان نگه می دارد)، کاملاً هیجان انگیز است که چطور نویسندگان سریال توانسته اند این نقاط داستانی را به روش و سبک جدیدی برعکس کرده و مورد بررسی قرار دهند.

امکان پذیری داستان سریال کمک زیادی به این موضوع کرده و نقش آفرینی جما چان، در نقش یک روبات انسان نما نیز بر باور پذیری داستان و زیبایی آن دخیل بوده است. اما با وجود تمامی این شایستگی ها، به دلیل پخش بی سروصدا و تبلیغات محدود و اجتناب از جلوه های جنسی معمول این ژانر، «انسان ها» نتوانست توجه منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. اما به کسانی که به سریال های علمی تخیلی هوشمندانه با موضوعی محتمل و قابل درک علاقه دارند توصیه می کنیم که این سریال را از دست ندهند.

۹- ضد حال ها

سریال علمی تخیلی

سریال «ضد حال ها» (Killjoys) که شباهت بسیاری به سریال کمتر مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه کنسل شده «ماده تاریک» (Dark Matter) دارد، یک سریال علمی تخیلی دوست داشتنی و مفرح با داستانی ساده است که توسط شبکه کانادایی channel Space و شبکه Syfy ساخته شده است. خوشبختانه اما وفاداری بخشی از تماشاگران به این سریال باعث شده که «ضد حال ها» به سرنوشتی مشابه «ماده سیاه» دچار نشود و این سریال از همین الان برای تمدید فصل های چهارم و پنجم آماده می شود هر چند از دید بسیاری از تماشاگران پنهان مانده و نتوانسته موفقیت سریال های علمی تخیلی دیگر را تجربه کند.

داستان این سریال بر روی ارتباط گروهی ۳ نفره از جایزه بگیران بذله گو و خود بزرگ بین را روایت می کند که در یک دنیای کهکشانی پر از درگیری حضور دارند. این سریال پیچیدگی و غنای دراماتیک سریال های شبکه اچ بی اُ را ندارد اما با تکیه بر درام های عاشقانه، راه حل های بسیار ساده و مونتاژهای اسلوموشن خنده دار خود توانسته داستانی مفرح را در برابر چشمان بیننده قرار دهد. مهم تر از آن اینکه شخصیت های اصلی داستان، ترکیب بسیار جذاب و دوست داشتنی تولید کرده اند. با ماهیت اپیزودیک و فرمول ساده و تمیزش، سریال علمی تخیلی «ضد حال ها» بیشتر به سریال های علمی تخیلی دهه ۹۰ شبیه است.

البته نباید انتظار می داشتیم که این سریال در میان سریال های مشابه آن دوره حرفی برای گفتن داشته باشد اما هنوز هم یک سریال ساده مفرح است که تماشای ۴۰ دقیقه ای هر اپیزود آن دقایق شادی را برای شما فراهم خواهد کرد.

۸- The OA

سریال علمی تخیلی

سریال علمی تخیلی «The OA» ساخته سرویس نتفلیکس در اواخر سال ۲۰۱۶ و به یکباره منتشر شد. سومین همکاری بریت مارلینگ، نویسنده و بازیگر، با زال بتمنگلیج که کارگردانی تمامی اپیزودهای این سریال را بر عهده داشته باعث شکل گیری ایده های خلاقانه ای در حال و هوای علمی تخیلی شده که سریالی هوشمندانه، جذاب و سرگرم کننده می شد اگر مانند پروژه های مشترک سینمایی شان کمی شلوغ تر و پرطمطراق تر می بود. با این وجود، سریال علمی تخیلی «The OA» داستانی بسیار جدید و جالب دارد: دختری نابینا به نام مارلینگ به مدت ۷ سال ناپدید می شود و سپس با بینایی کامل باز می گردد. پس از اینکه وی حقیقت هولناک پشت ماجرای ناپدید شدن طولانی مدتش را فاش می کند گروهی از جوانان بی هدف به سمت او کشیده می شوند.

رمز و راز موجود در داستان از همان ابتدا شما را جذب و درگیر خود می سازد و اگر چه پایان فصل اول آن طور که انتظار می رفت نبود اما مسیر پیچیده و منحصر بفردی که برای مشخص شدن ماجرا طی می شود و بینندگان طی می کنند، به این سریال علمی تخیلی ارزش تماشا کردن می بخشد. بدون شک این سریال یکی از اورجینال ترین سریال هایی است که اکنون در حال پخش می باشد به خصوص زمانی که بحث عرفان و دیدگاه های خاص نسبت به جامعه امروزی به میان می آید. شاید با همه چیزهایی که این سریال می گوید موافق نباشید اما در «The OA» گفتگوها و بحث های جالبی وجود دارد که گوش دادن به آن ها جذاب خواهد بود.

همچنین باید اذعان داشت که فیلم برداری و بازی های بازیگران سریال بی نقص بوده و جیسون ایساکس نیز یکی از بهترین بازی های خود را ارایه داده است. علیرغم سروصدایی که انتشار بی سروصدای این سریال از سوی نتفلیکس ایجاد کرد اما بسیاری از تماشاگران به دلیل مشکلاتی که در دسترسی به این سریال داشتند ادامه تماشای آن را رها کردند. جای تاسف است که سریالی دیدنی و امیدبخش با داستانی بدیع نادیده گرفته می شود. از این رو به شما توصیه می کنیم که پیش از انتشار فصل دوم حتما فصل اول این سریال را تماشا کنید.

۷- مستعمره

سریال علمی تخیلی

داستان این که زمین توسط مهاجمان فراکهکشانی به یک مستعمره تبدیل شده داستانی قدیمی و بسیار کلیشه ای در دنیای تلویزیون است و شاید همین موضوع باعث شده که بسیاری قید تماشای سریال «مستعمره» (Colony) را بزنند. اما رویکرد متفاوت و بدیع این سریال نسبت به موضوعی کلیشه ای باعث شده که سریال علمی تخیلی «مستعمره» در این فهرست قرار گرفته و ارزش دیدن داشته باشد. این سریال پیچیدگی و تنش داستان فیلم «روابط جهنمی» (Infernal Affairs) و اتفاقاتی شبیه فیلم «روز استقلال» (Independence Day) دارد که و به جای قرار دادن شخصیت ها در جایگاه های مثبت و منفی داستان؛ رویکردی خاکستری به هر کدام از آن ها دارد.

داستان سریال «مستعمره» در مورد یک جامعه انسانی تحت حکومت یک ساختار دیکتاتوری است که در واقع اتحادی بین انسان ها و موجودات فضایی برای داشتن زندگی هایی بهتر است. اما در این میان گروهی از این شهروندان مشتاق شورش هستند و این در حالی است که طبقه کارگر تنها به زندگی سخت و تاریک خود ادامه می دهد.جاش هالووی بالاخره پس از اتمام سریال «گمشدگان» (Lost) توانسته در یک سریال قابل توجه به ایفای نقش بپردازد. وی در این سریال نقش پلیسی را بازی می کند که تنها به فکر خانواده اش بوده و سارا وین کالیز نیز از قامت یک زن یا نامزد غرغرو و دردسرساز خارج شده و نقش مستقلی دریافت کرده است.

اما نقش های کوچک و فرعی نیز نقش مهمی در زیبایی و جذابیت این سریال علمی تخیلی دارند. برای مثال پیتر جیکوبسن در نقش شخصیت شرور و چاپلوس داستان یکی از چندلایه ترین و رقت انگیزترین شخصیت های سریالی چند سال اخیر است.بدین ترتیب تیم تولید قوی و صحنه های اکشن فیلم آن را به یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی تبدیل می کند که نادیده گرفته شده اند.

۶- ۱۲ میمون

سریال علمی تخیلی

تریلر پیچیده و عجیب و غریب تری گیلیام با عنوان «۱۲ میمون» (۱۲ Monkeys) در دنیای سینما موفقیت بزرگی برای این کاگردان بااستعداد به شمار می آمد که پیچش های داستانی جذاب و شخصیت های دوست داشتنی داستان سهم زیادی در موفقیت آن داشت. تصمیم تبدیل آن به یک پروژه تلویزیونی اغوا کننده بوده و در حالی که اپیزودهای اولیه مانند یک بازسازی مقرون به صرفه تر برای فیلم اورجینال به نظر می رسید اما خوشبختانه وارد یک قلمرو جدید و جذاب شده و در بسیاری از موارد نسخه اورجینال فیلم را پشت سر گذاشت.

سوال جذاب فیلم اصلی – آیا شخصیت اصلی یک روانی متوهم است یا یک قهرمان با توانایی سفر در زمان؟- در فرمت طولانی سریالی شاید جذاب نمی بود به همین دلیل نویسندگان باهوش نسخه سریالی تمرکز و تاکید خود را روی پیچیده کردن داستان، مکانیک پیچیده سفر در زمان و عواقب شدید آن گذاشتند. ترکیب سه گانه ای از قهرمانان دوست داشتنی که به دلیل پیچیدگی ماموریت هایشان برای نجات جهان از نابودی همواره با هم اختلاف نظر دارند و اتحاد وفادارانه آن ها گاه به دشمنی و درگیری می انجامد. داستان اصلی سریال علمی تخیلی «۱۲ میمون» به طور مستمر به مسیرهای هیجان انگیز و غیرقابل پیش بینی وارد می شود که تنها برای اضافه کردن بر بار دراماتیک سریال طراحی نشده اند.

اما داستان سریال هیچگاه از معماهای پیچیده یا سوال های بی معنی خود سوء استفاده نمی کند و هر بار که یک مسئله و مشکلی حل می شود یک یا چند مورد بزرگ تر ظاهر می شود. سریال علمی تخیلی «۱۲ میمون» نیز به عنوان یکی دیگر از سریال های نادیده گرفته شده شبکه Syfy وارد این فهرست شده و به شما توصیه می کنیم که قبل از انتشار فصل چهارم و نهایی، به تماشای این سریال بنشینید زیرا نویسندگی هوشمندانه و قوی داستان باعث شده که «۱۲ میمون» به یکی از بهترین سریال های تلویزیونی با داستان سفر در زمان- شاید در تاریخ تلویزیون- تبدیل شود.

قسمت دوم این مطلب را در لینک «۱۰ سریال علمی تخیلی کمتر دیده شده این روزها که حتماً باید ببینید [قسمت دوم]» مطالعه نمایید.

نگاهی جامع به بهترین سریال های علمی تخیلی تاریخ تلویزیون از دیدگاه منتقدین

با هوشمندانه ترین و تامل برانگیزترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما آشنا شوید

تأثیرگذارترین فیلم‌های علمی-تخیلی در طول تاریخ

«مردی در قلعه بلند»؛ سریالی تخیلی و جذاب که باید حتما در لیست تماشای خود قرار دهید

منبع: whatculture
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود