۱۰ نمونه از عجیب‌ترین آثار باستانی جهان که به‌صورت تصادفی پیدا شده‌اند

۱۰ نمونه از عجیب‌ترین آثار باستانی جهان که به‌صورت تصادفی پیدا شده‌اند

همانند پیدا شدن یک جسد مومیایی در محوطه صحن شاه عبدالعظیم شهرستان ری در چند هفته گذشته که گفته‌ می‌شد به رضاشاه پهلوی تعلق دارد، در گوشه‌وکنار جهان برخی از آثار باستانیِ عجیب در روندی تصادفی و در نتیجه فرایند حفاری یا گودبرداری پیدا شده‌اند.

تصور کنید، یک قطعه زمین خریداری کرده‌اید قصد ساخت خانه را دارید که به‌طرز عجیبی، هنگام گودبرداری با در ورودی یک مکان باستانی مواجه می‌شوید! یا مثلا طلا و جواهرات ارزشمند پادشاهان قدیمی را از زمین حیاط خانه خود پیدا می‌کنید!

همه مواردی که در ادامه توضیح داده‌ایم داستان کشف بسیار جالبی دارند که از شما دعوت می‌کنیم برای آگاهی از ماجرای جالب پیدا شدن این آثار باستانی تا انتها همراهمان باشید.

کشف یک ماموت پشمالوی غول‌پیکر توسط کشاورزان

10 نمونه از عجیب‌ترین آثار باستانی جهان که به‌صورت تصادفی پیدا شده‌اند

جیمز بریستل و یکی دیگر از دوستان کشاورزش، حین حفاری زمین‌های لوبیا سویای خود، متوجه یک شئی بسیار بزرگ شدند. پس از حفاری کامل برای کشف اینکه بفهمند این شئی عجیب چیست، متوجه شدند با اسکلت یک ماموت پشمالوی بسیار بزرگ با قدمت یک هزار و ۵۰۰ ساله مواجه هستند! که برایشان بسیار عجیب و غیرقابل تصور بود.

این کشف در سال ۲۰۱۵ میلادی در میشیگان جنوبی روی داد و بدنبال آن اسکلت، عاج و مهره‌های ماموت از زیر زمین بیرون کشیده شدند.

بدنبال این کشف تاریخی برخی باستان‌شناسان معتقد بودند که احتمال اینکه این ماموت بدست انسان کشته شده باشد زیاد است. به همین خاطر می‌توان آن را سندی بر این فرضیه دانست که گفته می‌شود زندگی بشر در دوران قبل از دوره کلوویس هم در آمریکا جریان داشته است.

کشف یک «انگشتر امضا» از زیر زمین هنگام حفاری زمین

10 نمونه از عجیب‌ترین آثار باستانی جهان که به‌صورت تصادفی پیدا شده‌اند

تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید یک انگشتر امضای مربوط به دوران پادشاهی شیلدریک است. این گنجینه تاریخی یک انگشتر طلا با قطر ۲۷ میلی‌متر است که نشان می‌دهد در آن دوران انگشت مردان بسیار چاق و بزرگ بوده است.

در سال ۱۶۵۳ میلادی نیز یک کارگر موسوم به آدرین کوئینکوئین هنگام حفر زمین در تورنی به جای خاک و سنگ، یک سکه طلا پیدا کرد.

علاوه بر انگشتری که در تصویر مشاهده می‌کنید، گنجینه‌های دیگری نیز همچون سکه و شمشیر ساخته شده از طلا و زین اسب و قلاب آن، چراغ‌قوه طلایی، مجسمه طلایی سر گاو و ۳۰۰ زنبور طلایی دیگر نیز در همان کشف بدست آمده است.

مرد Grauballe: یک مومیایی منحصربه‌فرد

پیدا کردن پوده* از زمین‌های کشاورزی در زمان‌های قدیم بسیار عادی بود. بسیاری از کشاورزان هنگام حفر زمین با توده‌های متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ خزه‌ها و گیاهانی که بطور ناقص تجزیه شده‌ بودند مواجه می‌شدند که به آنها اصطلاحا «پوده» گفته می‌شود.

پوده اغلب در زمین‌های بسیار مرطوب و در مناطق معتدل و سردسیر جهان به وجود می‌آید و به عنوان سوخت به‌کار می‌رود.

اما در یکی از این حفاری‌ها، یکی از کشاورزان متوجه شد که توده تیره‌رنگی که از زمین خارج کرده است، پوده نیست، بلکه یک مومیایی باستانی است!

این مومیایی عجیب Grauballe Man نام دارد و پس از گذشت قرن‌ها همچنان موها و حتی اثر انگشتانش دست‌نخورده باقی مانده است. این اولین مومیایی کشف شده است که همه اعضای بدن آن بدون تغییر باقی مانده‌اند.

در سال ۱۹۵۵ میلادی، این مومیایی به موزه Moesgaard منتقل شده و به نمایش عموم گذاشته شد. جالب است که هنوز اثر انگشت این جسد سالم است و می‌توان آن را ثبت کرد.

آیا هابیت‌ها واقعا وجود داشتند؟

10 نمونه از عجیب‌ترین آثار باستانی جهان که به‌صورت تصادفی پیدا شده‌اند

گروهی از باستان‌شناسان استرالیایی و اندونزیایی به دنبال کشف مدرکی دال بر مهاجرت بشر از آسیا به استرالیا هستند. اما در این میان با اسکلت هابیت‌ها مواجه شدند که کاملا دور از ذهن و دور از انتظار بود. این تعجب زمانی بیشتر شد که یک اسکات کامل از هومینین پیدا کردند.

آیا هابیت‌ها عامل اصلی تغییر شکل انسان‌های امروزی هستند؟ یا آنها گونه کاملا متفاوت از انسان بشمار می‌روند؟

این راز هنوز سر به مهر است و به‌طور کامل کشف نشده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز در غار لیانگ بوآ در جزیره فلورس واقع در اندونزی نیز اسکلت زنی پیدا شد که بیشتر به این شک و شبهه‌ها دامن زد. با بررسی دقیق این اسکلت این‌طور نتیجه‌گیری شد که این اسکلت کوچک با انسان معمولی فرق دارد و مغز آن به‌طرز عجیبی کوچک بوده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که این گونه انسانی نمونه متحول شده‌ی و تغییریافته کوتوله‌هاست.

کشف یک ویلای باشکوه و مجلل رومی در حیاط خانه

یک طراح فرش انگلیسی موسوم به لوک اروین از یک کارشناس برق می‌خواهد تا کابل‌های برق را به جای رد کردن از بالا در زیر زمین حیاط پشتی خانه‌اش کار کند، متوجه می‌شود که یکی از خوش‌شانس‌ترین انسان‌های زمین است.

بدنبال حفاری حیاط، آنها یک ویلای رومی بسیار شکوهمند و مجلل را آنجا پیدا می‌کنند. باستان‌شناسان نیز به اندازه اروین از این کشف هیجان‌زده و متعجب شده بودند.

حین حفاری، یک لایه سخت در زیر سطح زمین پیدا می‌شود که مشخص می‌شود تکه‌ای از موزاییک‌های یک کاخ باستانی هستند. با حفاری کامل و بررسی‌های دقیق این ویلا می‌توان به اطلاعات جدید در مورد تاریخ و قدمت بریتانیا دست پیدا کرد.

کشف اسکلت مرد یخی در کوهستان

دو گردشگر آلمان هنگام صعود از کوه‌های Hauslabjoch  به سوژه عجیبی بر می‌خورند. آنها کهن‌سال‌ترین و قدیمی‌ترین مومیایی طبیعی اروپا را در مسیر کوهنوردی‌های خود پیدا می‌کنند.

این جنازه‌ که به یک کوهنورد تعلق دارد در سپتامبر سال ۱۹۹۱ میلادی در کوه‌های Ötztal Alps کشف شده و به همین خاطر به آن نام Otzi داده‌اند.

افسانه‌های زیادی در مورد Otzi وجود دارد. مثلا می‌گویند افرادی که در کشف و بررسی این جسد دخیل بوده‌اند به طرز عجیبی جان خود را از دست داده‌اند و نفرین Otzi آنها را گرفته است.

شهر زیرزمینی درینکویو: شبکه بسیار زیبا از تونل‌ها

در سال ۱۹۶۳ میلادی یک فرد معمولی ساختار دیواری بسیار عجیب و غریبی را در پشت یکی از اتاق‌های خانه خود پیدا کرد.

باستان‌شناسان پس از بررسی‌های بیشتر متوجه شدند این دیوار به یک شبکه از تونل‌های زیرزمینی تعلق دارد که به شهر زیرزمینی Derinkuyu  شهرت یافته است.

گمانه‌زنی می‌شود که این شهر زیرزمینی به دوران بیزانس مربوط می‌شود و به منظور حفاظت مردم در برابر یورش‌های اعراب در دوران جنگ بیزانس ساخته شده است.

این تونل‌ها به‌طور ویژه برای مسیحی‌ها ساخته شده شده است و علاوه بر پناهگاه، انبار ذخیره غذای حدود ۲۰ هزار نفر نیز بشمار می‌رفته است.

این شهر زیرزمینی در منطقه درینکویو در استان نوشهیر در کشور ترکیه واقع شده و از سال ۱۹۶۹ میلادی بازدید آن برای عموم آزاد شده است.

نقاشی‌های دیواری مسحورکننده غار Lascaux

یک جوان ۱۸ ساله به‌طور تصادفی ورودی غار Lascaux را پیدا می‌کند. او تصمیم می‌گیرد با سه تن از دوستانش به غار بازگردد و آنها پس از ورود به داخل این فضا، متوجه نقاشی‌های بی‌نظیری می‌شوند که روی دیوارها ترسیم شده‌اند.

در تاریخ ۱۴ جولای ۱۹۴۸ میلادی درهای این غار به روی عموم گشوده شد. به‌خاطر آلودگی هوا، گرد و خاک و انتشار دی‌اکسیدکربن این نقاشی‌ها فرم اولیه خود را از دست دادند. به همین خاطر بازدید آن ممنوع شد. این کار باعث شد تا نقاشی‌ها دوباره به حالت اولیه بازگردند. پس از آن نیز سیستم مانیتورینگ در غار کار گذاشته شد تا همیشه تحت نظارت کامل قرار داشته باشند.

قایق جلیل در زیر رودخانه

دو ماهیگیر اهل کیبوتز گینوساز به نام‌های موشه یووال لوفان، در پی یافتن آثار باستانی به قایقی قدیمی در کف دریاچه رسیدند که نظرشان را جلب کرد.

پس از بررسی کارشناسان باستان‌شناسی که ۱۲ شبانه‌روز به طول انجامید، مشخص گشت که این قایق به یهودی‌ها تعلق نداشته اما توسط این قوم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • hooman خرداد ۲, ۱۳۹۷

    تو شهر ما خود سازمانهای مربوطه جلوی پخش شدن خبر رو میگیرن بعد به دلال زنگ میزنن پولشونو میگیرن دلالم با افرادش میاد چند هفته هرچی پیدا میکننو میدزدن بعدم خبرش تازه پخش میشه و بعدم میگن متاسفانه افراد غیر مجاز زودتر رسیدن و کندن و بردن