با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت دوم]

با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت دوم]

آیا سریع ترین جت جنگنده جهان را می شناسید؟! دنیای هوانوردی از دوران جسارت ستودنی برادران رایت و پس از ساخت اولین پرنده موتوری باثبات در سال ۱۹۰۳ تاکنون راه درازی را آمده است. بیش از یک قرن از آن صبح تاریخی و سرنوشت ساز در کیتی هاک نیویورک سیتی گذشته است و از آن زمان تاکنون مهندسان هواپیماهای جدید و پیشرفته ای ساخته اند که می توانند بسیار بیشتر، سریع تر و بالاتر از آن چه ویلبر و اورویل رایت تصور می کنند پرواز کنند.

در طی سال ها، کشورهای دارای تکنولوژی های پیشرفته نظامی، جنگنده های بسیاری تولید کرده اند که هر بار از نمونه های قبلی قدرتمندتر و سریع تر بوده اند به طوری که امروزه جت های جنگنده متعددی وجود دارند که سرعتشان از سرعت صوت نیز بالاتر رفته است. این کشورها برای ربودن گوی سبقت از رقیبان خود هر چند وقت یک بار جت جنگنده جدیدی معرفی می کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی دیگر از  ۲۰ جت جنگنده تاریخ که سریع ترین و چابک ترین در نوع خود لقب گرفته اند آشنا کنیم. لازم به ذکر است که قسمت اول این مطلب را می توانید در لینک «با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت اول]» مطالعه نمایید.

۱۳- F-4 Phantom II

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۲.۳۵۵ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۲.۵۸۴ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

جت جنگنده دو موتوره و دو سرنشینه اف-۴ فانتوم که سابقه ای ترسناک در شکستن رکوردهای هوایی داشت زمانی ساخته شد که ایالات متحده می خواست نه تنها گوی سبقت را با اختلاف زیاد در زمینه فناوری هوایی از رقبای خود برباید بلکه قصد داشت براحتی آن ها را در نبردهای تن به تن هوایی نیز از میدان به در کند. این جنگنده قدرتمند برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ به طور رسمی وارد سرویس شد و آخرین فروند از آن در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شد. اف-۴ فانتوم جنگنده ای بسیار قابل اعتماد و کارآمد بوده و سرعت آن از ۲ ماخ نیز فراتر می رفت.

به عنوان یکی از سریع ترین جت های جنگنده ای که تاکنون ساخته شده است، اف-۴ فانتوم قدرت خود را در جنگل های ویتنام به رخ کشیده و حضور خود در ماموریت های نظامی را تا سال های اخیر نیز ادامه داد که نشان از قابلیت های بی نقص و اطمینان بخش این جنگنده دارد. از آن جایی که اف-۴ به دومین نسل از جنگنده های تولید شده توسط ایالات متحده تعلق داشت، این جنگنده در مدت زمان بسیار کمی از خط تولید به میدان های نبرد فرستاده شد. این جنگنده به خوبی قابلیت های خود را در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی خودی و همزمان مقابله تن به تن با میگ های اتحاد جماهیر شوروی به رخ می کشید.

بسیاری از خلبان از فضای کم کابین اف-۴ شکایت می کردند و به همین دلیل بود که به آن لقب «صندوقچه پرنده» (Flying Footlocker) داده شد. این هواپیما به طور رسمی در سال ۱۹۹۴ پس از سال های طولانی قدرت نمایی در آسمان، از خدمت در ارتش ایالات متحده بازنشسته شد.

۱۲- Convair F-106

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۲.۴۴۲ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۲.۹۴۶ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

در دنیای شلوغ جت های جنگنده نسل اول، اف-۱۰۶ یکی از آخرین جنگنده هایی بود که سرعت را بر قابلیت دیده وری مبارزه تن به تن در هوا ارجحیت می داد. پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی راداری،توانایی حمل موشک های بیشتر و قدرت دید بهتر خلبان باعث شده بود که جت جنگنده کانویر اف-۱۰۶ یک انتخاب برتر لقب بگیرد. اما وقتی که صرفاً پای قدرت مانور و سرعت به میان می آمد، این جت همچنان خود را به عنوان یکی از سریع ترین جت های جنگنده تاریخ نشان می داد.

این جنگنده مدت زمان کوتاهی در سرویس نظامی باقی ماند و به طور رسمی هیچگاه وارد میدان نبرد نشد و بیشتر به عنوان یک نمونه آزمایشی برای توسع پلتفرم های جنگنده-بمب افکن در اواخر دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار می گرفت. در عرصه بیشترین سرعت، این جنگنده با سرعت ۲.۳ ماخ (۲.۴۴۰ کیلومتر بر ساعت) توانست در تاریخ هوانوردی جاودانه شود.

۱۱- Eurofighter Typhoon

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۲.۴۸۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۲.۸۸۰ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

روزگاری در سراسر اروپا نیاز به یک جت جنگنده دست یافتنی و مقرون به صرفه که قابلیت انجام انواع مختلفی از نقش ها را داشته باشد و در صورت نیاز به سرعت وارد عمل شود احساس می شد. بدین ترتیب جت جنگنده یوروفایتر تایفون ساخته شده و به نظر می رسید که توان برآورده ساختن تمامی این نیازها را داشته باشد. این جنگنده در سال ۱۹۹۴ وارد سرویس شده و اولین نبرد خود را در سال ۲۰۱۱ تجربه کرد و هنوز هم توسط کشورهای عضو ناتو مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیمای دو موتوره توربوجت توان رسیدن به سرعت ۲ ماخ و فراتر از آن را دارد و با توجه به توان بالایش در زمینه مسافت پروازی می تواند به راحتی از آسمان کشورهای اروپا و کشورهای متحد منطقه خاورمیانه دفاع نماید.

۱۰- Sukhoi Su-27

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۲.۴۸۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۳.۵۰۹ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

جدی ترین رقیب کنونی جنگنده های ناتو، سوخوی-۲۷ ساخت روسیه است. سوخوی-۲۷ و میگ-۲۹ میکویان دو فروند از سرسخت ترین و بدنام ترین جنگنده های روسی بودند که جنگنده های ناتو از مقابله با آن ها بیم داشتند. این جنگنده قرار است با سوخوی تی-۵۰ جایگزین شود اما رکورد خیره کننده آن در زمینه سرعت، قدرت مانور در هنگام مبارزه و سیستم ارتباطی پیچیده برای همیشه جاودانه خواهد بود. سیستم الکترونیکی هوابرد این جت جنگنده چنان قدرتمند است که چین نسخه بومی جنگنده خود را با استفاده از همین سیستم الکترونیکی ساخته است که میراث این جت جنگنده نسل چهارمی را در دریا و خشکی همراه خود خواهد داشت.

۹- F-15 Eagle

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۲.۶۴۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۱.۹۵۵ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی و تا ۵.۵۲۰ کیلومتر بر پایه باک خارجی

جت جنگنده اف-۱۵ ایگل که با لقب «تازیانه آسمان» (Scourge of the Sky) شناخته می شد از اواخر دهه ۱۹۷۰ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده بوده و به ندرت رقیبی در این عرصه داشته است. این جنگنده بسیار سریع، در واقع یک جنگنده بمب افکن ۲ موتوره نسل سومی است که می تواند مانورهای خارق العاده ای را با سرعت خیره کننده در هوا انجام داده و همچنان سوخت کافی برای به انجام رساندن ماموریت هایش داشته باشد.

اف-۱۵ ایگل که در ارتفاعی بسیار بالا پرواز می کند می تواند به سرعت خیره کننده ۲.۵ ماخ رسیده و مسافت پروازی آن نیز به رقم خیره کننده ۱.۹۵۵ کیلومتر بالغ می شود. این جنگنده هنوز نیز فعال بوده و بعد از روزآمدسازی های عمده در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ همچنان قدرت نمایی می کند. به نظر می رسد که با ورود جت های جنگنده نسل پنجم نیز هنوز جای کافی برای حضور اف-۱۵ در میدان نبرد وجود داشته باشد. اف-۱۵ ایگل تاکنون هیچ شکستی در نبردهای هوایی نداشته و تنها گذشت زمان می تواند قابلیت های چند منظوره این جت جنگنده را به چالش بکشد.

۸- Mikoyan MiG-31 Foxhound

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۲.۹۷۶ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۱.۴۴۰ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

میگ-۳۱ فاکس هوند زمانی که در سال ۱۹۷۷ رکورد پرواز در ارتفاع ۱۲۳.۵۲۰ پایی را به نام خود ثبت نمود دنیای هوانوردی را شگفت زده کرد. این موضوع و همچنین رکورد جدیدش در زمینه مدت زمان ارتفاع گرفتن- ۱۱۵.۰۰۰ پا در ۴:۱۱ دقیقه- نشان داد که اتحاد جماهیر شوروی می تواند حساب ویژه ای روی میگ-۳۱ میکویان به عنوان یک جت جنگنده نسل جدید باز کند. این جنگنده اولین نسل از هواپیماها بود که می توانست با استفاده از رادارهای خود هواپیماهای رادارگریز و پنهانکار را شناسایی کرده و رهگیری نماید. میگ-۳۱ باعث در گرفتن رقابت جدیدی بین اتحاد جماهیر شوروی و ناتو برای بدست آوردن برتری در زمینه تکنولوژی هوایی شد.

این هواپیما می توانست خیلی سریع به ارتفاعی دست نیافتنی دست پیدا کرده و مدت زمان زیادی را نیز در آسمان بماند و با رهگیری اهداف هوایی متداول و پنهانکار و پرتاب موشک های دوربرد با هدایت رادار به کابوسی برای کشورهای عضو ناتو تبدیل شد. بدین ترتیب میگ-۳۱ توانست کفه ترازو در آسمان ها را متعادل سازد. فاکس هوند هنوز هم در نیروی هوایی روسیه فعال بوده و انتظار می رود که تا سال ۲۰۳۰ همچنان در سرویس باقی بماند.

۷- Mikoyan Ye-152

جت جنگنده

حداکثر سرعت: ۳.۰۱۳ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۱.۴۶۱ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

در بحبوحه درگیری ها و رقابت ها برای برتری یافتن در سرعت هوایی در دوران جنگ سرد،اتحاد جماهیر شوروی ۲ فروند جنگنده آزمایشی تک موتوره ساخت تا ببینند که در زمینه رکورد شکنی جهانی در زمینه سرعت هوایی تا چه میزان می توانند چانه زنی کنند. در آن زمان رقابت این بود که کدام طرف (ایالات متحده یا اتحاد جماهیر شوروی) می تواند هواپیمایی سریع ساخته که زودتر به هدف رسیده و بعد از نابود کردن آن با همان سرعت به مبدأ خود بازگردد. در حالی که مقامات نظامی شوروی امید داشتند میکویان Ye-152 محصول خوبی برای رقابت با جت های جنگنده رقیب خود باشد اما در نهایت مشخص شد که این جت جنگنده چیزی فراتر از یک شوی تبلیغاتی نیست. لازم به ذکر است که این جت جنگنده چابک به سرعتی بالاتر از ۲.۸ ماخ رسیده و انعطاف پذیری و قدرت مانور بالایی نیز داشت.

اگر چه این جنگنده توانست در سال ۱۹۵۹ رکورد سریع ترین جت جنگنده را از آن خود کند اما در زمینه قدرت مبارزه و مانور در میدان نبرد به همان اندازه موفق نبود. بدین ترتیب مقامات شوروی به این نتیجه رسیدند که نسخه ۲ موتوره این جنگنده بسیار بهتر و کارآمدتر از نسخه تک موتوره خواهد بود. از این رو نسخه Ye-152A با ۲ موتور توربو جت ساخته شده که به آن امکان می داد تنش های ناشی از رسیدن به سرعت های مافوق صوت را بهتر تحمل کند. در نهایت بعد از سقوط این هواپیما در آزمایش های نهایی در سال ۱۹۶۵، پروژه ساخت آن به طوری کلی کنار گذاشته شد.

ادامه دارد…

۱۳ هواپیما و پرنده عجیبی که قوانین فیزیک را به سخره گرفته‌اند

هواپیمای بدون سرنشین پنهانکار جدید چین که قابلیت حمل دو تن بمب را دارد

جت استارلینگ؛ هواپیمایی که مانند هلی کوپتر از روی زمین بلند می شود

هواپیمای مافوق صوت چین که پکن تا نیویورک را در دو ساعت طی خواهد کرد

منبع: militarymachine
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود