افشا گری وزیر صنعت : ۶۴۸۱ ثبت سفارش غیرقانونی خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی

وزیر صنعت و تجارت در برنامه زنده حالا خورشید، تصاویر لیست سیاه متخلفان را نمایش داد

افشا گری وزیر صنعت : ۶۴۸۱ ثبت سفارش غیرقانونی خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی

لیست سیاه متخلفان ثبت سفارش غیرقانونی خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، دقایقی پیش در برنامه صبحگاهی حالا خورشید در شبکه سوم سیما منتشر شد. این برای نخستین بار در سال ۹۷ است که پس از جنجال های به وجود امده درباره ثبت سفارش پر سر و صدا و پر ابهام خودرو در ماه های اخیر، لیست شرکت های متخلف رسانه ای میشود. رضا رشیدپور، مجری برنامه پس از انتشار این فهرست ابراز امیدواری کرد، حسن روحانی رییس جمهوری که امشب در برنامه زنده تلویزیونی شبکه اول سیما، با مردم درباره مسائل اقتصادی و سیاسی صحبت میکند، درباره لیست متخلفان توضیح دهد.

محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه توقف ثبت سفارش در تیرماه سال گذشته توسط وزیر وقت صنعت و معدن دولت یازدهم ( مهندس نعمت زاده ) آنهم به صورت دست خط غیرقانونی بود، اظهارداشت: نعمت زاده در قالب نامه‌ای در ۲۴ تیرماه ۹۶ به خسروتاج نوشته است: با توجه به اینکه ممکن است تصمیم‌گیری کمیسیون زیر بنایی هیأت وزیران در شیوه واردات خودرو به صورت سی بی یو که در شرف نهایی شدن است طول بکشد و این موضوع منشاء مسائلی شود که برخی به اصلاعات دسترسی پیدا کنند از امروز ثبت سفارش انواع خودروهای سورای  به طور موقت متوقف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر وقت صنعت می‌توانست به صورت دست نویس این دستور را بدهد، افزود: نه عملاً دستور توقف ثبت سفارش باید از سوی مراجع بالاتری صادر می‌شد. به اعتقاد من اگر تمهیداتی برای نحوه باز پس گرفتن این درآمدها به کارگرفته نشود قطعاً این امر منجر به سود جویی عده ای خاص خواهد شد. وزیر صنعت تصریح کرد: حتی نعمت زاده در نامه اخیر خود این تصمیم خود را درست دانسته و گفته است این کار را باید می کردم و کار خوبی بود.

انتشار نامه افشا گری وزیر صنعت درباره ثبت سفارش غیر قانونی ۶۴۸۱ مورد واردات خودرو لوکس

این ها شروع یک برنامه مناظره چالشی جذابی در صبح دوم مرداد ماه در برنامه زنده شبکه سوم سیما شد. در این برنامه گفته شد که ۶۴۸۱ ثبت سفارش غیرقانونی خودرو انجام شده که کار هکرها نبوده است. هم چنین چندین شرکت بزرگ کدکاربری ثبت سفارش خریده اند و علاوه بر ثبت سفارش کد برخی سفارش ها را تغییر داده اند که IP متخلفان برای بررسی به وزارت اطلاعات اعلام شد.

محمد شریعتمداری
لیست تخصیص با تامین فرق دارد/ من میخواستم به اقای جهرمی بگویم جواد جان! لیست تخصیص با تامین فرق دارد/ باید لیست تامین منتشر شود!

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن و تجارت دولت روحانی که در دولت های خاتمی و احمدی نژاد نیز مسئولیت هایی داشته است، در این برنامه ضمن انتقاد از آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که چند روز پیش در اعلامی توییتری، فهرست شخصیت های حقیقی و حقوقی درخواست کننده ارز را منتشر کرد، ابراز امیدواری کرد که شفافیت در فعالیت های اقتصادی دولت تداوم داشته باشد.

سفارش غیر قانونی خودرو لوکس واردانی
تصویر توییت های حسن روحانی و آذری جهرمی درباره ثبت سفارش غیر قانونی خودرو لوکس وارداتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند

او چند روز پیش یعنی در ۲۲ تیر ماه ۹۷ در پستی در توییترش اعلام کرده بود که بزودی جزییات فساد و باند بازی در واردات خودروهای لوکس را اطلاع رسانی میکند که این وعده امروز در برنامه حالا خورشید صبحگاهی شبکه سوم سیما محقق شد.

توییتر محمد شریعتمداری درباره وعده افشا گری درباره فساد زنجیره ای در واردات خودرو

او در نامه ای به حسن روحانی در مورخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷ که تصویر نامه را در زیر مشاهده میکنید، از حمایت رییس جمهور برای شفاف سازی درباره متخلفان واردات خودرو لوکس خارجی بر اساس نامه ۲۰ صفحه ای قبلی وزیر صنعت تشکر کرده  بود که بازتاب رسانه ای گسترده ای پیدا کرد.

فهرست متخلفان واردات خودرو خارجی
تصویر نامه محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن و تجارت به رییس جمهور درباره برخورد با متخلفان واردات خودروهای خارجی

در لیست منتشر شده، اسامی شرکت های مطرحی همچون کرمان موتور، پرشیا خوردو، اطلس خودرو، آسان موتور، جهان نوین آریا و ایرتویا دیده می شود. در این لیست، نام نمایندگی، نام  متقاضی، کشور سازنده، مدل خودرو، تاریخ صدور  مجوز  و تاریخ  درخواست و ارزش دلاری واردات برای ثبت سفارش قید شده است. این لیست برای بررسی بیشتر طی نامه ای از سوی وزارت صنعت به وزارت اطلاعات ارسال شده است.

خودرو
تصویر سند شرکت های ثبت سفارش غیر قانونی خودرو
ثبت سفارش غیر قانونی خودرو
اسامی شرکت های ثبت سفارش غیر قانونی خودرو
اطلاعات ثبت سفارش خودرو توسط شرکت ایرتویا
اطلاعات مجوز شرکت آسان موتور و ایرتویا و اطلس خودرو در ثبت سفارش خودرو و مدل خودروهای درخواستی

فهرست شرکت هایی که تخلفات خودرویی داشته اند نیز توسط وزیر صنعت در برنامه حالا خورشید رضا رشیدپور در شبکه سوم سیما به صورت زیر منتشر شد. در لیست ۱۸ شرکتی که در عکس زیر مشاهده میکنید، اسامی شرکت های وارد کننده خودرو همچون: افرا موتور، ایرتویا، پرشیا خودرو، مبین موتور دیده می شود که تاریخ  صدور مجوز (۲۸ خرداد ۹۵) و سال دریافت مجوز و تاریخ  پرداخت و مدل خودرو وارداتی ارائه شده است.

اسامی شرکت های متخلف واردات خودرو
تخلفات شرکت وارد کننده ایرتویا بر اساس مدل خودرو

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش در یک کنفرانس خبری، موافقت خود را با انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی در صورتی که به نظام اقتصادی کشور صدمه ای وارد نکند، اعلام کرد.

اکنون با انتشار این اسناد که وجه جدیدی از تخلفات گسترده در ثبت سفارش خودرو و همچنین نفوذ و تغییر در سامانه های ثبت سفارش (که منجر به ارسال IP  ها به وزارت اطلاعات) شده است را نشان میدهد، پرونده ای دیگر از فساد سیستماتیک ناشی از ارز دولتی برای واردات خودروهای لوکس منتشر شده که امیدواریم دستگاه های اطلاعاتی و قضایی، با ورود جدی به این پرونده، از حقوق ملت دفاع کرده و زمینه را برای افزایش سرمایه اجتماعی که به قول وزیر صنعت، به شدت کاهش یافته است، فراهم نمایند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود