کانلان علیه AIBA؛ بیداد فساد، رشوه و تبانی در رینگ

کانلان علیه AIBA؛ بیداد فساد، رشوه و تبانی در رینگ

مایکل کانلان که از شانس های اصلی قهرمانی در المپیک ریو بود و مدال برنز المپیک لندن را در کارنامه داشت، با صحبت هایش جنجال بزرگی را به پا کرده است. کانلان در یک چهارم نهایی عملکرد بسیار خوبی برابر بوکسور روس داشت و به راحتی می توانست پیروز اعلام شود اما داوران امتیازات لازم را به او ندادند تا این نماینده روسیه باشد که به نیمه نهایی راه پیدا کند. گفتنی است علیرغم مبارزه مایکل کانلان در سه راند نزدیک و نفس‌گیر که از دید عمومی با جنگندگی و مبارزه بیشتر از سوی او همراه بود، داوران رای به پیروزی ولادیمیر نیکیتین روس دادند.

بوکسور ایرلندی که به شدت به عملکرد داوری اعتراض داشت، نمی خواست رینگ را ترک کند. او با حرکت زشت دست خود اعتراضش را به داوران نشان داد. این بوکسور سرشناس بعد از پایان مبارزه خود فدراسیون جهانی بوکس را به دریافت رشوه از ولادیمیر پوتین متهم کرد تا بازهم پای روس ها به میان کشیده شود.

کانالان در نهایت خشم چند دقیقه پس از شکستش مقابل خبرنگاران و دوربین‌ها گفت: «فدراسیون جهانی پر از تقلّب و فساد است؛ این فدراسیون لعنتی پر از فساد است. من دیگر برای فدراسیون بوکس مبارزه نمی‌کنم. این لعنتی‌ها تقلب می‌کنند و همه چیز را به گند کشیده اند.»

ایرلندی خشمگین بدون توجه به اینکه صحبت‌های او از تلویزیون‌ها پخش می‌شود گفت: «برایم مهم نیست تلویزیون از من چه پخش می‌کند. مدال طلای من به باد رفت؛ رویایم نابود شد. من شخصیت معتبری هستم و همه من رو می‌شناسند؛ اما این فدراسیونی‌ها با تقلب شناخته شده اند؛ همیشه تقلب می‌کنند. سر تا پای بوکس آماتور بوی گند فساد و تقلب می‌دهد.»

مایکل کانلان

مایکل کانالان پس از تصمیم داوران حرکاتی به نشانه اعتراض انجام داد، سپس کنار رینگ به سمت خبرنگاران رفت، حرف‌های بالا را زد و در پایان به این صورت با اشاره به حذف هم‌وطن قهرمانش حرف‌هایش را تمام کرد: «کیتی تیلور ما را هم به ناحق حذف کردند در حالیکه حقش باخت نبود. به نظرم امروز من در تمام طول بازی به سر و صورت حریف ضربه زدم ولی در آخر داوران علیه من رای دادند. صادقانه می‌گویم که شرم‌آور بود. من الان حتی برایم مهم نیست چه چیزی دارم می‌گویم؛ از اعماق قلبم می‌سوزم. آمده بودم تا با طلا به کشورم برگردم اما فاسدها نگذاشتند. این تقلب است، به همین سادگی. آنها پول می‌دهند و تقلب می‌کنند.»

کانلان داوران را به تبانی با روسیه محکوم کرد. تماشاگران نیز با هو کردن به نتیجه‌ داوران اعتراض کردند.

مایکل کانلان

سرمربی تیم بوکس آمریکا در این باره گفت‌: گاهی اوقات فکر می‌کنیم چرا آنقدر برای آماده کردن ورزشکارانمان تلاش می‌کنیم و سعی می‌کنیم طبق قوانین عمل کنیم. بازی‌های امسال از ۱۹۸۸ تاکنون، بدترین رقابت ها بودند.

بعضی معتقد هستند که گروهی از مسئولان بوکس قدرتی را در دل ورزش ایجاد کردند تا برخی بوکسورها برنده شوند. مشکلی وجود ندارد که بعضی مسئولان و داوران در ریو فاسد هستند.

فدراسیون جهانی بوکس (AIBA) در این باره اعلام کرد مقصر نیست و باور دارد مسابقات عادلانه و شفاف برگزار می شوند. بسیاری معتقد هستند که IOC باید درباره بوکس محکم‌تر عمل کند و می بایست در صورت ادامه تبانی در این ورزش بوکس را از المپیک محروم کند.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود