«فنگ شویی» و دنیای شاد انرژی مثبت ها

چه گونه با فنگ شویی، شادی را به خانه هایمان بیاوریم

«فنگ شویی» و دنیای شاد انرژی مثبت ها

چگونه با فنگ شویی، شادی را به خانه هایمان بیاوریم

روان شناسان و حتی پزشکان اعتقاد دارند که نه تنها سبک تفکر و سطح خوش بینی و نگاه امیدوارانه در رویارویی با مسایل روزمره، در شاد زیستن و مثبت اندیشیدن انسان ها نقش دارد، بلکه، چیدمان اشیا و نحوه قرار گیری آن ها در محل سکونت آدمی، در جذب سیگنال های انرژی مثبت تاثیر گذار خواهد بود.

1

انرژی های مثبت در کائنات وجود دارند و برای جذب آنها، ابتدا باید بستر روح و جان را از انرژی های منفی تهی کنیم. برای تهی کردن روح و ذهن خود از ان چه مانع جذب سیگنال های انرژی مثبت می شود، ابتدا باید ظرفیت هایی را در خود ایجاد کنیم که بستر مطلوبی برای جایگزین خوبی ها با بدی ها باشد. کسانی که به دنبال روحیه و منش انرژی مثبت در زندگی خود هستند، همواره تلاش می کنند تا با درک واقعی دنیای پیرامون و شناخت ظرفیت ها و قابلیت های شان، برای بهبود زندگی خود و دیگران از هر تلاشی فروگذار نکنند.

در واقع، انرژی مثبت ها افرادی هستند که بر خلاف انرژی منفی ها، موفقیت و تعالی دیگران را هم ردیف موفقیت های خود دوست دارند و برای موفقیت سایرین به طور عملی و نه تعارفی، تلاش می کنند. ارجح شناختن جمع به فرد، اولویت بخشی به کار تیمی به جای رفتارهای انفرادی، بخشی از هویت انرژی مثبت ها را تشکیل می دهد.

چنین روحیه ای، نه به تمکن مالی ارتباطی دارد و نه به سطح تحصیلات و نه حتی به قومیت و نژاد و فرهنگ. به هیچ کدام ارتباطی ندارد. افراد انرژی مثبت، معمولا افرادی کاریزماتیک هستند و روحیه جمع گرا و فرصت آفرین با بالاترین سطح مثبت اندیشی داشته و دیگران از همراهی و همیاری با آنان احساس رضایت می کنند. فردی که در زندگی خود، وضعیتی را به وجود آورد که دیگران در کنارش احساس آرامش، امنیت و شادی بکنند، این فرد،‌ شاخص های مهم انرژی مثبت را داراست. معمولا افراد فرصت آفرین مانند کارآفرینان اجتماعی، چنین سمبل هایی از افراد کاریزماتیک هستند.

2

(شمع و سنگ، نشان آرامش و انرژی مثبت در خانه هستند)

افراد کاریزماتیک انرژی مثبت، در قرن بیستم بسیار بودند و هر یک در جایگاه خود، نقش موثری در تاریخ معاصر و زندگی میلیون ها انسان ایفا کرد. «مهاتما گاندی» رهبر فقید ضد استعمار انگلیس و نلسون ماندلا، رهبر فقید ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی، از جمله مطرح ترین شخصیت های کاریزمای قرن بیستم به شمار می آیند که توانستند، با ایدئولوژی های صلح طلبانه خود، در کنار صبوری و تلاش بی وقفه برای موفقیت دیگران، سمبل انرژی مثبت و فرصت آفرینی برای ملت ها شوند.

این افراد نه پول زیادی داشتند و نه تحصیلات خاص. آن چه آنان در اختیار داشتند، جذب سیگنال های کیهانی انرژی مثبت و تلاش مستمر و مداوم برای خلق فرصت های نیکو مبتنی بر صلح طلبی و رفاه بود که نصیب ملت هند و آفریقای جنوبی و بسیاری از ملت های جهان گردید.

علاوه بر روحیه و درک و منشی که سبب می شود افراد در زندگی انرژی مثبت باشند و بدی ها را با سیگنال های شاد زیستی جایگزین کنند، مقولات دیگری هم وجود دارد که در زندگی شاد و مثبت اندیشی افراد نقش موثری ایفا می کنند. یکی از این مقولات که در گفتار های قبلی باشگاه انرژی مثبت های روزیاتو به آن اشاره کردیم، مساله دکوراسیون و سبک زندگی به شمار می رود.

سبک زندگی شما و نحوه چیدمان اشیا در خانه و محل کار تان، بر روی سبک فکری و حتی منش و روحیات شما تاثیر مستقیم و بعضا غیر مستقیم دارد. تصور کنید در خانه ای باشید که دیوار هایش مملو از تابلو های نقاشی از گل و حیوانات و مناظر طبیعی باشد.  این خانه، آرامش فکری و بصری برای شما ایجاد می کند یا خانه ای که در و دیوارش با پارچه ها و رنگ های غم انگیز و مشکی و اتاق های بدون پنجره آذین بسته شده باشد؟

در کدام خانه، احساس آرامش بیش تری خواهید داشت؟ در کدام خانه، می توانید راحت تر فکر کنید؟ در کدام خانه می توانید خلاقیت خود را پرورش دهید؟ در کدام خانه شاد زیستن را می توان تجربه کرد؟

آن چه مسلم است و تقریبا شکی در آن وجود ندارد، ما از اشیا و اشیا از ما تاثیر پذیرند. ما از اشیا می توانیم انرژی های مثبت و منفی دریافت کنیم. به همین خاطر است، که مفهومی به نام «فنگ شویی» مدتیست جوامع و مدیریت منابع انسانی و رفتار شناسی و دنیای دکوراسیون را با خود مشغول کرده و در چند دهه اخیر، هزاران کتاب و صدها هزار مقاله درباره این علم تالیف و منتشر شده است.

فنگ شویی، همان تلاش عملی برای کسب انرژی های مثبت و تقویت فرهنگ شاد زیستن و رویکردی به مثبت اندیشی و زندگی فرصت آفرین برای خود و دیگران است که باید آن را جدی بگیریم. ما در زندگی شهری پر استرسی به سر می بریم که می بایست در فضای کار و خانه،‌ بستری فراهم کنیم تا از این تنش های روحی و روانی کاسته و ظرفیت های جذب سیگنال های مثبت کیهانی را تقویت کنیم.

داستان فنگ شویی

3

داستان فنگ شویی، داستانی از اقیلم چشم بادامی های شرق آسیاست. جایی که امپراطوری تاریخ ساز چین، مقولات و مفاهیم جالبی را به تاریخ بشر ارزانی داشته است و دنیا، چه در حال و چه در گذشته، بسیاری از موضوعات علمی، طبیعی، اجتماعی و فرهنگی را از تمدن سرزمین اژدهای سرخ، هم چون تمدن بزرگ سرزمین پارس، به ارمغان گرفته است. فنگ شویی به معنی باد و آب محسوب می گردد. فلسفه ای باستانی در چین که اشاره دارد به چیدمان (layout)‌، و چیدمان هنر بزرگیست که باید یاد گرفت و اکنون در دانشگاه ها نیز مقاطع عالی تحصیلی برای آن در نظر می گیرند.

هنر چیدمان و چیدمان سازی برای هر چیز، هنریست مهم که اهمیت بسزایی دارد، مخصوصا در دوران کنونی که با کمبود جا و امکانات و تراکم جمعیت رو به رو هستیم،. پیدا کردن دکوراسیون مناسب در ساختمان ها و محل سکونت، دنیای فنگ شویی را تشکیل می دهد. چیدمان درست، تاثیر خوبی بر سلامت روح و جسم دارد و هارمونی خاصی را در ذهن و روح انسان شکل خواهد داد.

فلسفه فنگ شویی، پرهیز از بی نظمی و آشفتگی در هر چیزیست. بی نظمی، همان مقوله ایست که مانع فرصت آفرینی می شود. هیچ انسان بی نظمی، فرصت آفرین و کاریزماتیک نیست و انسان هایی که کاریزما نباشد، انرژی مثبت نیستند. برای همین، فنگ شویی به ما یاداوری می کند که باید در چیدمان و دکوراسیون، نظم را در اولویت در نظر گرفته و با استفاده از رنگ های مناسب. خطوط منحنی و تعیین جهت درست برای قرار گیری هر چیز، ظرفیتی شاد ایجاد نمود.

4

همان طور که گفتیم فنگ شویی معتقد است که رنگ ها بر زندگی آدمی تاثیر گذار هستند. رنگ ها اثر قوی و قابل وجهی روی افراد و عملکرد مغز داشته و شاید به همین خاطر است که روحانیان، از نعلین زرد رنگ استفاده می کنند و رنگ طبیعت، رنگ شادی آفرین سبز و رنگ آسمان، رنگ امید بخش آبی است. رنگ های تیره، گر چه باعث غم می شوند، اما تا حدودی آرامش آفرین هستند و پایین آورنده خلق بوده و رنگ های روشن، انرژی زا هستند.

در فنگ شویی، آینه ها در دکوراسیون، کاربرد فراوانی دارند. آینه در فنگ شویی، ابزاری برای جذب است. ابزاری برای حرکت یا تغییر جهت دادن و رسانه ای برای دیده شدن بیشتر انسان و اشیا و عاملی برای تغییر جهت انرژی. آینه، همواره فضا را بزرگ تر نشان می دهد و این بزرگ شدن، مستقیم و غیر مستقیم در بزرگ منشی و تفکر خلاق و تقویت فرهنگ شاد زیستن و مثبت اندیشی افراد تاثیر گذار است.

با جادوی آینه ها، می توان فضای کوچک را بزرگ، انحنا ها را پوشش و حتی ناصافی ها را مغلوب کرد. فنگ شویی معتقد است که آینه ها با شکل دایره و هشت ضلعی، ترکیب و تصویر بهتری را منعکس می کنند. ما هشتی های زیادی در معماری ایرانی داریم که به نوعی منعکس کننده همین فلسفه در طراحی هستند.

5

در فنگ شویی که تقویت گر انرژی مثبت در زندگی انسان است، ساعت به عنوان ابزار سنجش اهمیت دارد. برای همین توصیه شده که ساعت را در جا های مختلف خانه قرار دهید. علاوه بر ساعت، هنر به عنوان تلطیف کننده روح آدمی،‌ اهمیت فراوانی دارد و به آن توصیه شده است. نقاشی و تابلو های متعدد، می توانند انرژی محیط را از جنبه های سلامتی،‌ دانش، خانواده و عشق و شهرت تقویت کرده و روحیه خلاق و نوآور را برای ساکنانش به همراه آورند.

در کنار هنر، فنگ شویی به اهمیت گیاهان و نقش آنها در رفرش شدن فضا و روح آدمی تاکید دارد. استفاده از گیاهان خاص مانند بامبو، حتی در زندگی چینی ها از دیرباز حضور داشته است.

پس توصیه می کنیم فنگ شویی را به داخل خانه و محل کار خود ببرید تا حس انرژی مثبت بیش تری پیدا کنید.

برای آن که فنگ شویی به خانه و محل کار بیاورید،  باید از چهار عنصر استفاده کنید. خاک و آتش و فلز و آب. نماد زمین را می توان توسط تخته سنگ یا هر چیزی طبیعی، به محل زندگی آورد. قرار دادن سنگ و گل و گیاهی که در کنارش سنگ باشد و در مرکز خانه و محل کار باشد، تاثیرات انرژی مثبت فراوانی خواهد داشت.

6

در داستان فنگ شویی، فلزات تقش مهمی دارند. فلز، نماد مقاومت است و قرار گرفتن فلزی متناسب با دکوراسیون خانه، می تواند ارزش آفرین باشد. هر عنصری مبتنی بر فلسفه فنگ شویی، ارزش آفرین است و ایجاد ارزش می کند. بنابراین، فرهنگ ارزش مداری را برای شما به ارمغان می آورد که در سبک زندگی و منش تان تاثیر گذار خواهد بود.

در فلسفه فنگ شویی و حتی در معماری ایرانی، آب اهمیت زیادی در دکوراسیون و زندگی دارد. در باغ ایرانی، نقش آب نقشی تعیین کننده و موثر است. آب، یکی از عناصر تاثیر گذار در فلسفه فنگ شویی به خصوص در محوطه سازی بیرون خانه به شمار می رود. هر چیزی که آب را در ذهن تجسم کند و در برابر دیده گان شما قرار دهد، ارزشمند و انرژی مثبت است. انسان با دیدن آب، حس آرامش و زندگی به او دست می دهد و این حس، بسیار خوشایند محسوب می شود.

همان طور که قبلا گفتیم، در فنگ شویی، نظم اهمیت دارد. پس تلاش کنید تا هر  چیز اضافی را دور بریزید یا از منظر دید خود بیرون کنید. چیزهای شکسته و بی استفاده را کنار بگذارید. وسایل معیوب، در ذهن ناخودآگاه شما تاثیر منفی ایفا کرده و مثبت اندیشی و نگاه خلاق تان را مخدوش می کنند.

داستان فشنگ شویی و اتاق خواب

7

اتاق خواب شاید برای شما جایی باشد که خیلی دکوراسیونش مهم به حساب نیاید. چرا که معمولا مدت کمی در حالت هوشیاری در آن قرار دارید. اما در واقع، چه در حال هوشیاری و چه در حالت خواب عمیق و سطحی، دکوراسیون و چیدمان اتاق خواب، نقش زیادی در یک خواب آرام دارند. برای خواب آرام، که زندگی آرام و روزی آرام و فکری آرام و مثبت اندیش و انرژی آفرین را خلق می کنند، باید این مکان آرامش را از هجوم انرژی های منفی دور نگهداشت.

کم تر کسی است که اتاق خواب خانه را بدون نور گیر، با دیوار هایی به رنگ مشکی یا تابلو هایی با تصاویر خشن و خشونت آور و تاسف انگیز تزیین کند. بر اساس فنگ شویی، اتاق خواب شما باید از چیزهای اضافی و شکسته و بی نظم دور باشد. حتی باید قبل از خواب، لباس ها را درست در جای موردنظر آویزان کرد. گفتیم که انسان از اشیا نیز تاثیر پذیر است و روی روحیه او تاثیر می گذارند. باید توجه داشت که وقتی به خواب می رویم، بدن وارد یک کار ترمیمی می شود.

پس باید سر ما بر روی جایی محکم باشد و حتی در پشت سر نیز چنین وضعیتی وجود داشته باشد. پشتی خوب و محکم و تختی با پشتی مطلوب، می توانند این نیاز را تا حدودی برآورده کنند. برای آن که جریان انرژی فنگ شویی متعادل در اتاق جریان داشته باشد، توصیه شده که فضای زیر تخت شما خالی باشد تا تبادل انرژی صورت بگیرد. هر چیزی را که جلوی جریان انرژی مثبت در خانه می شود را باید گرفت.

در فنگ شویی در همه نقاط خانه، باید اصل تعادل رعایت شود. طبیعت بر روی اصل تعادل می چرخد و قوانین فیزیک و شیمی هم بر این اصل، صحه می  گذارند. تعادل را در همه چیز در نظر بگیرید. در درس خواندن، در غذا خوردن، در ورزش کردن، در  حرف زدن، در خرید کردن و در هر چیز دیگر. بدون رعایت اصل تعادل، زندگی بی معناست و شکست می خوریم.

اصل تعادل در فنگ شویی می گوید که اگر دنبال انرژی مثبت هستید، فردی متعادل با منش متعادل باشید. رفتار متعال را سر لوحه خود بکنید و فرهنگ تعادل گرایی را در دستور کار قرار دهید. یعنی این که در خانه برای هر چیزی،‌ تقارن و هارمونی درست کنید. اگر میز نهار خوری دارید، در هر طرف باید به همان تعداد صندلی باشد، که در طرف دیگر است. اگر آباژور در جایی از اتاق است، آباژور مشابهی در جای دیگر قرار دهید تا درک تعادل در ذهن ایجاد شود.

فرهنگ تعادل گرایی را باید یاد گرفت و تمرین کرد که آثار خوبی در زندگی خواهد داشت.

در فنگ شویی، هر چیزی که مخرب فکر و ذهن باشد، بایستی از آن دوری کرد. قرار گرفتن تلویزیون، رادیو، تبلت و رایانه متصل یا غیر متصل به اینترنت در اتاق خواب، انرژی منفی را در فضا می گسترانند. از این انرژی های منفی بایستی دوری نمود تا خواب آرامی داشته باشیم.

آن چه در فنگ شویی باید دوری کرد

در فرهنگ انرژی مثبت با فنگ شویی، می بایستی از اصولی پیروی کرد و از فاکتورهای مهمی که مانع گسترش فرهنگ فنگ شویی می شوند، دوری نمود. موارد ۸ گانه زیر را در ذهن داشته باشید:

۱- افراط گر نباشید. فنگ شویی نباید همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد. خیلی به آن و اجرایش فکر نکنید و به قولی مته به خشخاش نزنید. بعضی وقت ها، نظم در اوج بی نظمی حاصل می شود.

۲- تفریط را کنار بگذارید. تفریط کردن و کم در نظر گرفتم اصول فنگ شویی مثل بی توجهی به تعادل و نظم، آثار فنگ شویی را به ارمغان نخواهد آورد. به این موضوع توجه کنید.

۳- کم تحملی بی معناست. در فنگ شویی، کم تحمل نباشید. باید صبور بود. نتایج بعضی اقدامات، در بلند مدت قابل مشاهده است. به قول بورس باز ها: به فاکتور سود آتی توجه کنید.

۴- فنگ شویی بدون خلاقیت معنی ندارد. فنگ شویی یعنی خلاقیت و به کار بستن نوآوری در سبک زندگی. مخصوصا برای انرژی مثبت ها. پس در اجرای اصول فنگ شویی، ذهن خلاق خود را به کار ببندید. توجه به فنگ شویی، شما را خلاق تر از قبل می کند.

۵- به نتیجه فنگ شویی بیاندیشید. توجه به نتیجه فنگ شویی و تصور ذهنی پیدا کردن از آن، در به ثمر رسیدنش تاثیر بسزایی خواهد داشت.

۶- بی نظمی، در فنگ شویی مخرب است. در فنگ شویی، بی نظمی را کنار بگذارید. بی نظمی، تعادل را از بین می برد و فرهنگ مثبت اندیشی را به منفی گرایی تغییر خواهد داد.

۷- فنگ شویی خودتان، نه دیگران؛ اصول فنگ شویی خانه ومحل کار شما، طبق نیاز سنجی و ادارک شما پیاده شده است و دلیلی ندارد در همه جا جواب دهند.

۸- پرهیز از معجزه گرایی. فنگ شویی معجزه نمی کند. به بند ۳ توجه کنید.

به ما درباره تجربه های فنگ شویی و انرژی مثبت خود بگویید.

[ منابع: کتاب های انرژی مثبت در کتابخانه ملی ایران ، روزیاتو ، Inhabitat ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود