از کافه نادری تا کافه مسعودیه

از کافه نادری تا کافه مسعودیه

 یکی از سمبل های گردشگران هموطنان تهرانی، علاوه بر پاساژ گردی های لوکس در بالا و پایین شهر، کافه گردی است که به یکی از متداول ترین سبک های گردشگری در تهران و مراکز استان ها تبدیل شده است. گزارش امروز تهرانگردی روزیاتو اختصاص دارد به گشتی در کافه های قدیمی و لوکس پایتخت است . با ما در این کافه گردی همراه باشید.

1-w600-h600

بالاخره وقتی فرهنگ گالری گردی و موزه گردی و این ها در ساختار گردشگری شهری جایگاه زیادی نداشته باشد، پاساژ گردی و خیابان گردی و بعضا کافه گردی، جایگزین شیوه های گردشگری حرفه ای و ارزش آفرین می شود. این سبک گردشگری در شهر های بزرگ نه فقط در ایران بلکه شهر های مختلف  جهان، بخشی از تفریح روزانه شهروندان را تشکیل می دهد.

در تهران ۱۵ میلیون نفری در طول روز، به هر  حال فرصت های گردشگری زیاد است و شاید دغدغه های روزانه مردم سبب شود تا خیلی به سمت گاخ و موزه و گالری و کتابخانه و مکان های این چنینی توجه نکنند و گردشگری شهری  حرفه ای از نظر دور باشد. اما رشد قارچ گونه کافه های مختلف در تهران سبب شده تا بخشی از وقت شهروندان تهرانی به کافه گردی بگذرد . گردشگری کافه ایی که بخش جدایی ناپذیری از سبک زندگی خیلیاز شهروندان تهرانی در طیف های مختلف طبقاتی و تحصیلاتی و مالی شده است.

حتی برخی از پرتال های گردشگری داخلی و بین المللی و کانال های اینستاگرام و فیس بوک،‌برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و موسیقیایی خود را در برخی از کافه های تهران برای اعضای خود برگزار می کنند. در سایت کوچ سرفینگ، هر هفته قرار های کافه ای برای کاربران در سراسر ایران تدارک دیده می شود تا کاربران گروه های مختلف هنری این سایت، در event های هفتگی یا ماهانه که در کافه های برگزار می شود شرکت کنند و مراسم شعر خوانی و امثالهم را ترتیب دهند.

در سایت اینترننیشن (Internations.org) نیز هر ماه، کاربران عضو این سایت که از ملیت های مختلف مقیم تهران هستند، در یکی از کافه رستوران های تهران گرد هم می آیند تا در باره مسائل اقتصادی و فرهنگی مورد نظر خود بحث و تبادل نظر کنند. بعضا قریب به ۱۰۰ نفر در این قرار های کافه ای شرکت می کنند.

به هر حال، کافه گردی چه بر اساس event از قبل تعریف شده باشد چه بر اساس دعوت های خودمانی چند نفره، یکی از سمبل های گردشگری شهری متداول  در تهران و شهرستان هاست. در تهران، کافه گردی برای دانشجویان به خصوص در رشته های هنری، خیلی داغ است. مخصوصا در خیابان های منتهی به خیابان انقلاب و نزدیک دانشگاه تهران .

2-w600-h600

(کتاب کافه نادری تا کافه فیروز- نوشته مهدی اخوان لنگرودی که شما را به دیدار از کافه های نوستالژیک می برد)

برخی از کافه های اطراف خیابان ولیعصر و خیابان کاخ و خیابان انقلاب. کافه هایی با طراحی خاص، منو های خاص مورد علاقه دانشجویان و فضایی فرهنگی تفریحی است. بعضی از این کافه ها، کافه کتاب هستند  کتاب های کوچک جالبی را که معمولا در زمینه های موسیقی و شعر و روان شناسی و داستان کوتاه است در اختیار دانشجویان و مخاطبان خود قرار می دهند. برخی هم پوستر مراسم هنری و فرهنگی تهران را بر دیوار کافه آویزان می کنند تا دوست داران کافه گردی، از این برنامه ها مطلع شوند.

کافه گردی در مکان های لوکس بالا شهر نیز مخاطبان ثابت زیادی دارد. مثلا در خیابان فرشته کافه سام سنتر، پاتوق خیلی هاست. اخیرا هم کافه رستوران های پاساژ پالادیوم زعفرانیه در کنار کافه های میلاد نور  و مجتمع گلستان در شهرک غرب به فهرست کافه گردی بچه پولدار های تهران اضافه شده. بچه پول دار هایی که صفحه اینستاگرامشان، بازتاب بین المللی پیدا کرده است و سبک زندگی فانتزی این قشر، نظر خیلی ها را به خود جلب کرده است.

به هر حال، اگر علاقمند به کافه گردی هستید، پیشنهادات امروز ما را فراموش نکنید.

کافه مسعودیه

3-w600-h600

عمارت مسعودیه یکی از خانه های قدیم تهران است که متعلق به عصر قاجاریه بوده و اخیرا صحبت هایی مبنی بر تملک آن، جنجال ساز شد. به هر حال، این خانه قدیمی در منطقه بهارستان، اکنون برای عاشقان کافه گردی های نوستالژیک، یکی از فرصت های خوب  کافه گردی و گردشگری شهری است. کافه مسعودیه که در داخل این عمارت قرار دارد، یکی از مکان های خوب و جذاب برای خوردن صبحانه و قهوه قجری است! رزرو این مکان قبل از عزیمت را به عاشقان کافه گردی توصیه می کنیم.

کافه باغ موزه

کافه ای با محیط باز و سر سبز که برای کافه گردی های عاشقانه و لوکس، هم فال است و هم تماشا و این روز ها پاتوق بچه های الهیه و خلاصه شمال شهر تهران است. کافه باغ موزه تهران در خیابان دکتر حسابی قرار دارد که از طریق خیابان ولیعصر می توان به سمت ان حرکت کرد. کافه باغ موزه نیز در کنار عمارتی تاریخی قرار دارد هم چون کافه مسعودیه و به شما حس نویشیدنی های عصر جدید در کنار بنای عصر قدیم را منتقل می کند. محیط باز و صندلی هایی که کنار یک جوی آب کوچک روان قرار گرفته،‌حال و هوای تابستانی شما را عوض خواهد کرد.

کافه نگارستان

4-w600-h600

راه اندازی کافه در کنار عمارت های قدیمی تهران، یکی از اقداماتی است که سازمان های مسئول برای رشد گردشگری شهری و افزایش میزان بازدید از این اماکن با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار داده اند. کافه تهرون که در محوطه باغ نگارستان قرار گرفته،‌یکی از این مناطق جالب است که عاشقان کافه گردی را وسوسه می کند. البته کافه تهرون در پایین شهر واقع شده و اگر شما به دیدن عمارت مسعودیه رفتید، توصیه می کنیم از این کافه نیز دیدن کنید. کافه ای که نزدیک مترو بهارستان بوده و در انتهای خیابانی به نام دانش سرا واقع شده است. باغ دویست ساله نگارستان تهران، محلی هست که شما را به دوران نه چندان دور دو قرن پیش می برد.

عمارت های قدیمی زیبایی که با معماری خاص در باغ  نگارستان تهران وجود دارد، زمینه توسعه کسب و کار هایی را سبب شده که یکی از ان ها راه اندازی کافه ای به نام کافه تهرون هست. کافه ای با طراحی زیبا و میز و صندلی های خاص که در کنار طبیعت زیبای باغ، شما را با نوشیدنی های ایرانی و خارجی میزبانی می کند.

کافه سینما

5-w600-h600

برای عاشقان سینما و هنر  هفتم، کافه سینما راهی برای آشنایی با تاریخ پرده نقره ای در ایراان و در پایتخت است. کافه سینما که در باغ فردوس واقع شده ، بخشی از امکانات موزه سینمای تهران را شامل می شود. کافه ای که در داخل یک عمارت تاریخی قرار گرفته و به شما فرصت می دهد تا از موزه سینما نیز بازدید کنید و سپس در محیطی نوستالژیک مملو از تصاوی رو مضامین سینمایی، نوشیدنی صرف کنید. جذابیت موزه سینما، سبب شده تادر چند سال اخیر، کافه سینما بااستقبال دانشجویان و گردشگران خارجی نیز مواجه شود.

کافه رومنس

6-w600-h600

بله! کافه رومنس. نامی کاملا غربی که شاید شناخته شده نباشد. کافه ای نزدیک میدان فردوسی و داخل کوچه ضرابی که در واقع در داخل خانه ای قدیمی بر پا شده است و برای طرفداران کافه گردی های خاص با حس نوستالژیک، کافه ای خاص در مکانی خاص هست. صندلی های چوبی در کنار پرده های حریر و سکنجبین خیار هایی که سرو می شود،‌حس و حال جالبی به عاشقان کافه گردی می دهد. کافه محلی هست که پاتوق دانشجویان و افرادی که این مکان را می شناسند، قرار دارد. محل قرار گیری کافه رومنس جایی نیست که هر رهگذاری به آن سر بزند. از شما دعوت میکنیم اگر در تهران هستید،‌کافه رومنس رو نیز تست کنید!

کافه آپ آرت

7-w600-h600

خیابان کریمخان تهران و نجات اللهی، پایتخت صنایع دستی ایران هست. جایی که کافه لرد روبروی کلیسای بزرگ ارامنه تهران و شیرینی دانمارکی در کنار ده ها مغازه فروشنده صنایع دستی تهران خودنمایی می کند و برای کافه گردان، خیابانی خاص هست. کافه آپ آرت، یکی از کافه های خاص تهران هست که در خانه ای قدیمی بنا شده و مخاطبان خاصی خود را دارد.

8-w600-h600

برای رسیدن به این کافه، از مترو ولیعصر استفاده کنید و پیاده هم می توانید به خیابان کریم خان و خیابان ایرانشهر برسید و سپس به خیابان کلانتری و شماره ۴۸!. کافه ای برای گردهم آیی های دسته جمعی. اگر به کافه آپ آرت مراجعه کردید، توصیه می کنیم از صنایع دستی خیابان نجات الهی نیزخرید کنید تا اقتصاد صنایع دستی ایران که میراث بزرگ ایرانیان هست، هم چنان حفظ شود.

کافه نادری

9-w600-h600

کافه نادری شاید معروف ترین کافه ایران باشد. کافه ای با بیش از نیم میلیون صفحه ایندکس شده در گوگل، برای خیلی از ایرانیان به خصوص هموطنان تهرانی، محل شناخته شده ای است و بسیاری از سایت های گردشگری بین المللی، این کافه را برای تهران گردانان توصیه کرده اند.

کافه ای که در سال ۱۳۸۲ ثبت ملی شد و با ۱۴۰ نفر ظرفیت، شما را به عهد پهلوی اول می برد.

گفته شده است که در  سال ۱۳۰۶ مهاجر ارمنی با نام «خاچیک مادیکیانس» این کافه را دایر کرد. این کافه سال‌ها پاتوق شاعران، نویسندگان و روشنفکران بوده‌است. کافه نادری، در دههٔ سی و چهل، پاتوق روشنفکرانی مثل صادق هدایت، جلال آل‌احمد، احمد فردید و سیمین دانشور، نیما یوشیج بوده و بخش زیادی از شهرت کنونی اش را از اعتبار این اشخاص وام گرفته‌است. در معرفی‌نامه‌ای از این کافه که امروزه در کنار در ورودی آن قرار داده شده آمده‌است که غذاهای فرنگی مانند بیف استروگانف و بیفتک و همچنین کافه‌گلاسه، شاتو بریان، بستنی‌های فرنگی، قهوه ترک و فرانسه برای اولین بار در این کافه به ایرانیان عرضه شد. مادیکیانس، هتلی بنا کرد که امروز، کافه آن، کلیشه‌ای‌ترین نوستالژی پاتوق‌نشین‌های شهر تهران است.

10-w600-h600

(تصویری از کافه نادری در سال های نه چندان دور)

اگر عشق کافه گردی هستید و دوست دارید بعضا شخصیت های هنری و فرهنگی پایتخت را در مجیطی کافه گونه مشاهده کنید. توصیه می کنیم از این کافه استفاده کنید. کافه ای در خیابان نادری که امروزه جمهوری نام دارد و برای رفتن به آن، از مترو انقلاب یا جمهوری یا نواب استفاده کنید.

در فیلم ها و سریال ها چند دهه اخیر، بار ها از این کافه یا یاد شده است یا لوکیشن بخشی از فیلم در این کافه بوده است.

اگه در شهر و دیار  خود، کافه هایی هست که پاتوق هست، با اطلاعات و مشخصات کامل از طریق کانال های روزیاتو به ما ارسال کنید تا در سایت به دیگر دوستان معرفی کنیم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • پریسا جوادی مرداد ۷, ۱۳۹۵

    واقعا خیلی حس خوبی به من داد این گزارش رو خوندم. خیلی با حال بود. برای ۳۰ تا از دوستام فرستاددددددددددددددددددددددددددددددددددم