از بازاریابی شبکه ای تا فیشینگ سرشماری اینترنتی

نگاهی به هشدار های پاییزی پلیس سایبر

از بازاریابی شبکه ای تا فیشینگ سرشماری اینترنتی

نگاهی به هشدار های پاییزی پلیس سایبر

در چند ماه اخیر، گزارشات متنوعی از فعالیت کلاهبرداری اینترنتی و مجرمان سایبر کشور شامل بانکداری مجازی تا نقض حریم خصوصی کاربران در فضای شبکه های اجتماعی، ارائه گردید و بیش از ۲۰۰ توصیه اینترنتی در این زمینه مطرح گشت. این نوع اطلاع رسانی که با فضای مجازی و امنیت مرتبط است، هم چنان در سرویس های روزیاتو ادامه خواهد داشت.

پلیس سایبر ظرف چند سال اخیر، بیش از ۳۰ هزار پرونده مربوط به کلاهبرداری و اعمال مجرمانه در فضای مجازی را پیگیری کرده و در اکثر موارد موفق به شناسایی، کشف و دستگیری مجرم یا مجرمان شده است. نخبگان فناوری و امنیت اطلاعات که از نیروهای تحصیل کرده جوان کشور هستند، در این مجموعه فعالیت می کنند.

پلیس سایبر هر ماه گزارشی از فعالیت های خود منتشر می کند که برخی از آن ها به اطلاع کاربران محترم روزیاتو رسیده است. در قالب این گزارش ها، موارد جالبی را شاهد بودیم.

کلاهبرداری های متناوب با تلگرام، تانگو، واتس آپ و لاین، نشان گر این واقعیت تلخ است که ناهنجاری های اجتماعی که پیش تر در فضای سنتی مشاهده می شد، اکنون شکل مجازی به خود گرفته و ابزار توسعه خشونت برای طیف هایی از جامعه شده است.

چالش انتقام های تلگرامی و سو، استفاده های اینستاگرامی، یکی از متداول ترین پرونده های پلیس سایبر در یکی دو سال اخیر بوده و فضای جامعه اطلاعاتی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. نقض گسترده حریم خصوصی کاربران ایرانی در اینترنت به خصوص در اینستاگرام و پیام رسان تلگرام، چالش های زیادی به همراه داشته است. توصیه می شود کاربران، مسائل فنی و حفظ حریم خصوصی را برای کاهش آسیب پذیری ها رعایت کنند.

کاهش سن ارتکاب به جرایم اینترنتی به زیر ۱۵ سال و مشاهده پسر بچه هایی که به اعمال مجرمانه اینترنتی در کشور مبادرت می ورزند، از جمله دیگر اخبار جالب توجه چند ماه اخیر بود.

به هر حال باید مراقب بود که در اینترنت، کلاه سرمان نرود. امروزه فضای مجازی با بد افزارها، تروجان ها، کلاهبرداران اینترنتی و هویت های مجهول الهویه و بعضا fake، پر از صفحات و پرتال هایی است که بعضا صاحب مشخصی ندارند و به شکل های مختلف، از کاربران سو استفاده می کنند.

برای آگاهی از گزارشات جدید پلیس سایبر، با ما در این مقاله همراه باشید.

فراخوان همکاری پلیس فتا با کارآفرینان دیجیتال ایرانی

اگر کارآفرینی دیجیتالی انجام می دهید، پلیس فتا از نظرات، طرح ها، ایده ها، محصولات و خدمات شما استقبال می کند. چندی پیش، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا اعلام کرد: “نظر به سرعت رشد و تولید علم در فضای مجازی، پلیس فتا به منظور انطباق با پیشرفت های فناوری، به جهت دریافت ایده های نوآورانه از محیط داخل و خارج سازمان، از توان استارت آپ ها و کارآفرینان و ایده پردازان استقبال می کند.”

p1

(فرم ثبت ایده و طرح های همکاری با پلیس سایبر ایران در مهر ۹۵)

با توجه به نام گذاری روز پلیس، حرفه ای گری، دانش بنیان و کارآمدی،‌ پلیس سایبر از فعالان کارآفرینی اینترنتی کشور خواست که برای سالم سازی فضای سایبر و ارتقای امنیت کاربران به خصوص کودکان و خانواده ها، ایده ها و طرح های نوین خود را برای افزایش امنیت سایبر جامعه اطلاعاتی کشور ارسال کنند.

وی اضافه کرد: “در حال حاضر پلیس فتا فقط از توان و تخصص خود بهره می گیرد. البته طرح همیاران نیز اجرایی شده و ما تلاش داریم از توان این عزیزان بیشترین بهره را ببریم.”

در صورتی که برای ارتقای امنیت فضای  سایبر کشور، طرح، ایده، برنامه،‌ سایت یا سخت افزار دارید، برای کسب حمایت های مادی و معنوی پلیس سایبر ایران، در اسرع وقت نسبت به تکمیل فرم همکاری که در این نشانی قرار دارد اقدام کنید.

پلیس فتا از طرح ها و ایده های خلاقانه نظریه پردازان و کارآفرینان اینترنتی کشور در عرصه های امنیت سایبر و افزایش آگاهی عمومی در حوزه های ماموریتی این نهاد استقبال می کند.

گفتنی است، در فرم الکترونیکی معرفی شده، می بایست نام ایده/محصول/سرویس، خلاصه ایده، اهداف ایده، حوزه های هدف، تخمین هزینه های مورد نیاز برای اجرای ایده، امکانات مادی و معنوی مورد نیاز، بازه زمانی و همچنین اهداف متصور پس از عملیاتی شدن را به دقت تشریح کنید. پیشنهاد می شود پیش از تکیمل فرم اینترنتی، طرح تجاری (BUSINSS PLAN) خوبی آماده کنید و سپس در فرم بگنجانید.

p2

(بخش همیاران پلیس فتا)

اگر علاقمند هستید تا در زمینه های مختلف به صورت افتخاری با پلیس فتا همکاری کنید، به سایت همیاران پلیس به این نشانی مراجعه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل نمایید.

هشدار پلیس درباره ثبت نام در سامانه سرشماری اینترنتی

در پی آغاز نخسین سرشماری اینترنتی در کشور، پلیس سایبر نسبت به دام درگاه های فیشینگ جهت کلاهبرداری از اطلاعات کاربران در این طرح بزرگ ملی هشدار داده است. با توجه به این که سرشماری کشور به صورت اینترنتی انجام می شود، قرار است به خاطر کاهش هزینه های سرشماری و سهولت در جمع آوری اطلاعات، ۱ میلیارد تومان جایزه به قید قرعه به شرکت کنندگان پرداخت شود.

با این حال، پلیس اعلام کرده است که کاربران حتما آدرس سایت سرشماری را خود در مرورگر وارد کرده و از ورود به لینک های متفرقه مانند سایت های تبلیغاتی، پیام های تلگرامی، منابع غیر رسمی، ایمیل های ناشناس و مشکوک خودداری کنند. این کار احتمال به دام افتادن در تور کلاهبرداران و سایت های فیشینگ را افزایش خواهد داد.

با توجه به طراحی مطلوب سایت سرشماری ۹۵، ورود کاربران به این درگاه آسان بوده و شهروندان می توانند هم از طریق گوشی های هوشمند و هم از طریق رایانه، به پرتال وارد شده و نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام نمایند.

p3

(ایندکس سایت سرشماری ۹۵ که با میلیون ها مراجعه طی ۲ هفته اخیر مواجه شده)

پلیس اعلام کرد: در طرح سرشماری اینترنتی و حضوری، نیاز به دادن اطلاعات بانکی نیست و شهروندان نباید مواردی مانند شماره کارت، تاریخ انقضاء کارت ، کد اعتبار سنجی یا همان (CVV2) و رمز بانکی را در هیچ سایتی وارد کنند.

این مقام انتظامی ادامه ‌داد: “اگر مردم هنگام وارد کردن اطلاعات خانوار با درخواست ورود اطلاعات بانکی روبرو شدند، بدانند که این سایت سرشماری نیست. از وارد کردن اطلاعات خانوار خودداری کنند و گزارش سایت را به پلیس فتا بدهند.

توصیه پلیسی:  رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا بیان کرد که در طول زمان سرشماری، پلیس حتماً سایت‌های جعلی و فیشینگ را رصد کرده و با شناسایی آن ‌ها گردانندگان آن ها را به محاکم قضایی معرفی می‌ کند. وی ادامه داد: “شهروندان نیز در صورت برخورد با سایت‌ های جعلی می ‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به این آدرس، مورد را از طریق بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.”

امیدواریم سرشماری ۹۵ و درگاه های فیشینگ، زمینه نقض حریم خصوصی کاربران ایرانی را فراهم نکنند.

مراقب تکدی گری های اینترنتی باشید

شاید شما هم در برخی سایت های معروف نیازمندی کشور که تحت موبایل فعال هستند، با این گونه آگهی ها برخورد باشید. برخی از آن ها با انتشار پست هایی، خود را نیازمند و بیمار معرفی کرده و از کاربران درخواست می کنند در صورت امکان، با پرداخت حتی ۱ هزار تومان به رفع مشکل آن ها کمک کنند. این قضیه نه تنها در نیازمندی های موبایلی، بلکه در اینستاگرام و تلگرام نیز با دنیای هشتگ ها، فالو ها و کامنت ها، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

p4

برخی کانال ها در پیام رسان تلگرام وجود دارند که ادمین آن ها طی پیام هایی به بهانه کمک به دختر بچه های کم سن و سال و بیمار، از اعضا در خواست کمک مادی دارد.

آن ها با ارائه شماره حساب های جعلی مراکز درمانی و خیریه، سبب می شوند کاربران نا آگاه، مبالغی را از سر دلسوزی به شماره حساب اعلام شده واریز نمایند. اما در واقع این کارها کلاه برداری است و پولی به دست نیازمندان نخواهد رسید.

بعضا مشاهده می شود که کاربر یا کاربرانی به صورت تصادفی به افرادی که قبلا در فضای مجازی شناسایی شده اند، پیام داده و با ارسال عکس از وضعیت نامطلوب جسمی خود،‌ تقاضای وجه برای کمک هزینه درمان می کنند.

پلیس فتا به کاربران هشدار می دهد که از فعالیت در این فضاها اجتناب کرده و مراقب کلاهبرداری شیادان سایبری در پوشش نیکوکاری اینترنتی باشند. بر اساس اعلام پلیس، برخی پرونده ها نشان می دهند که کلاهبرداران از بی اطلاعی افراد سوء استفاده کرده و برای انتقال وجه، اطلاعات حساب بانکی آن ها را درخواست می کنند.

توصیه پلیسی: توصیه کارشناسان به کاربران این است که هیچ‌ گاه به این‌گونه کانال‌ ها و افراد اعتماد نکنند و اگر قصد کمک به افراد نیازمند را دارند، حتما به وب سایت موسسات خیریه معتبر و دارای مجوز مراجعه کنند. در صورتی که می ‌خواهند شخصا به فردی نیازمند کمک کنند، به بیمارستان یا مرکز درمانی مد نظر مراجعه و پس از بررسی صحت و سقم ماجرا، هزینه را برای درمان در همان مرکز درمانی واریز نمایند.

هشدار پلیس فتا درباره شرکت های بازاریابی شبکه ای ‌و هرمی

افزایش فعالیت درگاه های فعال در عرصه بازاریابی شبکه ای (network marketing)‌و کلاهبرداری های متعددی که از کاربران جامعه اطلاعاتی کشور صورت گرفته، سبب شد تا پلیس سایبر نسبت به فعالیت کاربران در این مجموعه ها هشدار دهد.

p6

هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای یا هرمی از سوی پلیس فتا مجوز فعالیت دریافت نکرده است.

بر اساس اعلام پلیس، هیچ شرکت هرمی در کشور اجازه کار ندارد و تنها شرکت های بازاریابی شبکه ای دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، می توانند فعالیت داشته باشند.

پلیس، اخیرا ادعای برخی سایت ها مبنی بر در اختیار داشتن مجوز را رد کرد و گفت: “این ادعا که برخی شرکت های بازاریابی شبکه ای یا هرمی مجوز فعالیت دارند، کذب است و شهروندان نباید فریب این مجموعه ها را بخورند.”

گفتنی است، کار کردن کلیه شرکت های هرمی در ایران ممنوع بوده و هیچ دستگاهی اعم از دولتی و خصوصی اجازه صدور مجوز برای فعالیت شرکت های هرمی را ندارد.

اعطای مجوز برای فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای به عهده وزارت صنعت است. این وزارت خانه با همکاری مرکز امور اصناف کشور، تنها به شرکت های بازاریابی شبکه ای با رعایت معیار های تعیین شده، مجوز فعالیت می دهد.

p7

(هیچ شرکت بازاریابی هرمی در ایران مجوز فعالیت ندارد)

بازاریابی شبکه ای با هرمی تفاوت دارد. هدف در بازاریابی شبکه ای، حذف واسطه ها و رساندن کالای ارزان تر به دست مشتریان است. بخش عمده فعالیت این شرکت ها در کشور، فروش محصولات داخلی است. آن ها در خصوص فروش کالا و محصولات خارجی با محدودیت روبرو هستند.

اما در شرکت های هرمی، شهروندان و کاربران با یک فروشنده کالا روبرو نیستند و بلکه با یک کلاهبردار طرفند.

توصیه پلیسی: در تمامی سایت‌ های شرکت‌ های بازاریابی شبکه‌ای دارای مجوز، لینکی تحت عنوان “ثبت نارضایتی” وجود دارد که کاربران می‌توانند نظر خود را از آن طریق به مدیران اعلام نمایند. در صورت حل نشدن مشکل به صورت داخلی و عدم رضایت از نتیجه حاصله، طرفین می‌توانند نارضایتی خود را در کمیته بیرونی با استفاده از کد حل اختلاف درونی ۱۴ رقمی که دریافت نموده‌اند، در این نشانی مطرح کنند.

p5

فهرست شرکت های بازاریابی  شبکه ای که از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مجوز اخذ کرده اند، همراه با حوزه های فعالیت و اطلاعات تماس آن ها در این لینک در دسترس کاربران قرار دارد.

اگر خواستار راه اندازی فعالیتی در عرصه بازاریابی شبکه ای هستید، باید مراحل زیر را طی کنید:

مراحل صدور پروانه کسب شرکت های بازاریابی شبکه ای در فضای مجازی

  1. مراجعه متقاضی (شخص حقوقی) پروانه کسب به سامانه اصناف و ثبت درخواست اولیه همراه با اطلاعات هویتی ، فهرست محصولات و طرح درآمدی در سایت .
  2. بررسی و ارائه پاسخ به متقاضی توسط اتحادیه حداکثر در مدت ۱۵ روز پس از ثبت در خواست.
  3. بعد از بررسی و تایید تقاضای اولیه توسط اتحادیه، مدارک ماده (۷) آیین نامه می بایست ظرف مدت ۳ ماه در سامانه اصناف بارگذاری شوند.
  4. اتحادیه به طور همزمان نسبت به استعلام مدارک مبادرت می نماید.
  5. ثبت شرکت به صورت سهامی خاص با موضوع بازاریابی شبکه ای توسط متقاضی بعد از دریافت معرفی نامه دبیرخانه کمیته.
  6. راه اندازی وب سایت شرکت مطابق ماده ۲۶ این آیین نامه.
  7. صدور پروانه کسب بازاریابی شبکه ای بعد از تکمیل پرونده و تایید کمیته نظارت توسط مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران.

جهت آشنایی با شرایط طرح سوددهی بازاریابی شبکه ای و فرایند نوع عملکرد بازاریابی شبکه ای به آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی مورخ ۹۴/۰۴/۱۴ مراجعه شود.

توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه ای، ترفند شرکت های هرمی در فضای مجازی است.

فروش اینترنتی کالای غیر مجاز در فارس

پلیس فتای استان فارس اعلام کرد که در رصد و گشت زنی های انجام شده در فضای مجازی، به یک فروشگاه مجازی مشکوک می شوند که با بررسی های تکمیلی مشخص می شود این فروشگاه در گوشه ای از پرتال خود، اقدام به تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه به صورت نامحسوس و نیمه پنهان می کند.

با قرار گرفتن پرونده در دستور کار ماموران پلیس فتا، کارشناسان اقدامات خود را جهت شناسایی مدیر فروشگاه آغاز کرده که در نهایت موفق به شناسایی متهم شدند.

پلیس فتا اعلام کرد که شهروندان پیش از خرید از سایت های اینترنتی، ابتدا می بایست به معتبر بودن فروشگاه اطمینان حاصل کنند. کلیه فروشگاه های اینترنتی که قصد فعالیت اقتصادی در این حوزه دارند می بایست از نماد اعتماد الکترونیک برخوردار باشند.

این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه می شود. کاربران با کلیک بر روی آن، می توانند به اطلاعاتی از قبیل مشخصات مدیر سایت، ایمیل، تلفن، فکس، تاریخ، مهلت اعتبار و نشانی فروشگاه اینترنتی در دنیای واقعی دسترسی پیدا کنند.

اگر شما نیز تا کنون با فعالیت های مجرمانه در فضای شبکه های اجتماعی به شیوه های مختلف مواجه بودید، نظرات خود را در اختیار روزیاتو قرار دهید.

منابع: پلیس سایبر، خبرگزاری مهر، وزارت صنعت و معدن

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود