«زنان زرافه ای»؛ جاذبه شهر لندن در دهه ۱۹۳۰ میلادی

«زنان زرافه ای»؛ جاذبه شهر لندن در دهه ۱۹۳۰ میلادی

در سال ۱۹۳۵ میلادی، سه زن از قبیله Kayan Lahwi  از کشور برمه (میانمار) به منظور آموزش فرهنگی به لندن می روند اما به دلیل شکل ظاهری خود به جای این امر، در سیرک به فعالیت مشغول می شوند.

این افراد که «زنان زرافه ای» نام دارند، به دلیل حلقه های برنجی دور گردنشان مورد توجه اروپائی ها قرار گرفته بودند، به طوری که مردم لندن برای تماشای آنها حاضر بودند پول هم هزینه نمایند. همین موضوع به کسب درآمد زیاد برای این زنان منجر گشت.

1-w900

زنان زرافه ای در واقع زنان قبلیه Padaung یا همان Kayan هستند که بر اساس رسم و سنت قبلیه یاد شده، از سن ۵ سالگی حلقه هایی از جنس برنج به گردن خود می آویزند و هر سال هم یک حلقه به تعداد آنها افزوده می گردد. بر خلاف تصور، این حلقه ها موجب بلند شدن گردن فرد نمی شود، بلکه سنگینی وزن آنها استخوان ترقوه را به سمت پائین کشانده و روی قفسه سینه سنگینی ایجاد می کند.

از دیگر مشکلات جسمانی که زنان این قبیله به موجب چنین سنتی با آن مواجه می شوند، بالا آمدن چانه و شانه درد است.

2-w900

همان طور که اشاره کردیم، سه تن از زنان زرافه ای در دهه ۱۹۳۰ میلادی به منظور انجام تحقیقات فرهنگی از روستای کوچکی از تایلند به لندن برده شدند. آنها نخستین بار در همان دوره زمانی توسط یک جهانگرد و انسان شناس غربی کشف و شناخته شده بودند. با اینکه سفر آنها به اروپا  برای کارهای فرهنگی بوده، اما در اصل برای سرگرم نمودن مردم از پوشش شان بهره گرفته شد و این طور به نظر می رسید که یک باغ وحش انسانی به راه انداخته و بازیدکننده برای خود جذب می نمایند.

3-w900

آنها در آن زمان در سیرک Bertram Mills مشغول به فعالیت بودند؛ به این صورت که با عنوان «زنان زرافه ای از برمه» برای آنها تبلیغ می شد و در کنار «زنان لب بشقابی کنگو» به معرض نمایش گذاشته می شدند و سیل عظیمی از مردم برای تماشایشان به سیرک می رفتند. پس از آن هم به آمریکا رفته و نمایش خود را در آن کشور پهناور ادامه دادند.

5-w900

در کنار این مسائل، در زمانی که در لندن حضور داشتند، مورد معاینات و آزمایشات پزشکی نیز قرار گرفتند. محققان پزشکی بدن این زنان را مورد بررسی قرار دادن تا متوجه شوند که آیا این تغییر شکل چه تحولاتی را در بدن زنان زرافه ای ایجاد کرده است.

4-w900

شاید جالب باشد بدانید که دلیل قرار دادن این حلقه ها به دور گردن زنان قبیله Kayan در درجه اول برای پیشگیری از شکار شدن توسط ببرهاست. همچنین گفته می شود این کار برای این صورت می پذیرد که از میزان جذابیت ظاهری این افراد کاسته شده و مردان دیگر قبلیه ها  به گرفتن آنها به عنوان برده یا غنیمت علاقه ای نداشته باشند.

اما اصلی ترین دلیل این تلاش ِسالانه، برای زیبایی بیشتر است. گردن های دراز با حلقه های بزرگ و کوچک از نظر مردم این قبلیه بخشی از زیبایی زنان را تشکیل می دهد.

6-w900

یکی از این زنان به نام Mu Proa در زمان حضور در لندن بچه دار شده و وی را به دنیا آورد. اما معلوم نیست که پس از عزیمت تیم زنان زرافه ای به آمریکا، این کودک به چه سرنوشتی دچار شده.

7-w900

این زنان در طول اقامت خود در شهر لندن، با فرهنگ انگلیسی هم آشنا شده و در تصویری که مشاهده می کنید، در حال یادگیری مراسم چای خوردن به سبک انگلیسی هستند.

9-w900

بد نیست بدانید که این افراد پس از پایان یافتن دوره آموزش فرهنگی در لندن، به خانه و کشور خود بازگردانده نشده و در عوض به آمریکا و نیویورک فرستاده شدند.

منبع: allday
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود