«حسنک کجایی» به گالری های تهران آمد

گزارش روزیاتو از جدید ترین برنامه آذر ماهی نگارخانه های پایتخت

«حسنک کجایی» به گالری های تهران آمد

سرویس گالری گردی روزیاتو این هفته نیز همچون هفته های گذشته، نگاهی دارد به جدید ترین رویدادهایی که در نگارخانه های تهران در حال برگزاری بوده و به معرفی شماری از برنامه های فرهنگی و هنری متنوع گالری های پایتخت در آذر ماه سرد ۹۵ در تهران دود آلود این روزها می پردازد.

برای استفاده جذاب تر از آخر هفته های پاییزی در تهران، گردشگری شهری را به آشنایی با جدید ترین دستاوردهای هنری هنرمندان جوان و پیشکسوت کشورمان در عرصه های نقاشی، عکاسی، خطاطی، مجسمه سازی، خوشنویسی و نگارگری اختصاص داده و از ظرفیت های هنری جذاب برای افزایش توان خلاقیت  و نوآوری ذهنی استفاده کنید.

با ما در گشتی پاییزی در گالری های تهران همراه باشید.

گالری ثالث

g15

نمایشگاه «حسنک کجایی؟» که حاصل کنار هم قرار گرفتن دغدغه مشترک ۱۱ نفر از هنرمندان شهرهای مختلف است، در گالری «ثالث» گشایش یافت.

محمدرضا برزگر، موحد بیرانوند، عیسا چولاندیم، حمید زارع، ابوالفضل رفیعی، محمد کرمی‌پور، فریبا گرجیان، یحیی گمار، مجتبی ملایی، میرهادی مهابادی و هما همایونی با نمایشگاه‌گردانی عیسا چولاندیم در این نمایشگاه حضور دارند.

یحیی گمار، هنرمندی که با دو اثر «سالومه» و «چکاچاک» در نمایشگاه حضور دارد، درباره‌ی رویکرد انتقادی این گروه گفت: این، انتقاد از نوعی نخبه‌کشی است که مطرود کردن و در انزوا بردن یا به نوعی ناکارآمد کردن افراد شایسته را گوشزد می‌کند.

g16

نمایشگاه نام خود را از داستان تاریخی «حسنک وزیر» گرفته که در تاریخ بیهقی به تفصیل و به دور از اغراق و تحریف، تشریح شده است، داستانی که در زمان‌های مختلف، بویژه در زمان حال، قابل بسط و ارجاع است.

g000
تصویری از نمایشگاه حسنک کجایی در نگارخانه ثالث تهران

این نمایشگاه یک گردآوری از دغدغه‌های تجسمی هنرمندان یادشده است در واکنش به هر کنش انسانی که طعم و بوی سلطه‌جویی، کینه‌توزی، حسدورزی و واپس‌گرایی از جنس ناکارآمد کردن کاردانان و بی‌عدالتی بدهد و شاید از همین جهت باشد که با مروری کوتاه بر نمایشگاه، کثرت زاویه‌ی دید تک تک هنرمندان نمایان می‌شود. در این نمایشگاه، ۱۵ اثر در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

این نمایشگاه جالب را در خیابان کریمخان مشاهده کنید.

“باغ های ژاپنی” به گالری Ag آمد

g1

مهرداد نرافی، عکاس جوان تهرانی از امروز تا اول دی ماه، نمایشگاه عکس خود را با عنوان باغ های ژاپنی در گالری آژ تهران در معرض دید عاشقان هنر عکاسی قرار داده است. ۱۰ اثر از مجموعه عکس آقای نراقی در این نمایشگاه ارائه شده است.

نمایش این مجموعه عکس، حاصل بورس اقامت هنری اعطا شده از طرف ”موزه که برانلی“ در پاریس به ایشان است. در ادامه ی جستجوی هنرمند پیرامون موضوع طبیعت، نراقی با لغت ”یوگن“ آشنا می شود که در زیبایی شناسی ژاپنی بیانگر حسی عمیق و رمزآلود است.

با ارتباط دادن این مفاهیم با مفهوم تاریکی و جایگاه آن در فرهنگ ژاپنی، هنرمند خود را سرگرم مکاشفه ای از فضا در باغ های سنتی در کی یوتو و توکیو می کند. تصاویر از لحظه ی گرگ و میش، بیننده را با دنیایی از تیرگی روبه رو می کند که سایه در لایه های زیرین آن غایب است. به تدریج چشم تسلیم تاریکی می شود و فرم ها و منظر های مختلف این باغ های نمادین شکل می گیرند.

گالری آژ در نشانی خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، شماره ۳ واقع شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی به این آدرس مراجعه کنید.

گالری هما با نمایشگاه چیدمان آمد

g2

نمایشگاه چیدمان صبا ایمانی، هنرمند جوان تهرانی تا ۱۷ آذر ماه در گالری هما درمعرض دید علاقمندان به هنر چیدمان قرار دارد. در بیانیه این نمایشگاه جالب آمده است:

تخته- گوشت های مصرف شده وادارم کردند تا به آنها به مثابه ی فرصتی نگاه کنم برای شروع یک بازی نقاشانه، تاکید می کنم نقاشانه. اینها حامل تاریخ اند، حامل خاطراتی از خرد شدن ها، تکه پاره شدن ها و از هم پاشیدن ها؛ و این مرا یاد قسمی از درد می اندازد، رنج و ملالی گم شده در میان خنده هایی و بازی هایی و صداهایی از زندگی.

تصمیم گرفتم تا این بازی را ادامه بدهم، وقتی یک گاو ازلی- ابدی و نگهبان را از موقعیت سمبولیک از زندگی، حاصلخیزی، برکت و باروری خارج کردم ، همچنانکه خارج نکردم. این گاو همان است، همانی ست که هر روز به دنیا می آوریمش، هر روز بزرگش می کنیم، هر روز از او اسطوره می سازیم و هر روز عبادتش میکنیم؛ همانی ست که آخرکار قربانی اش- تکه پاره اش- می کنیم.

گالری هما در نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوی چهارم غربی، شماره ۸ واحد ۱ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

گالری ۷ ثمر با نمایشگاه عکس خاص

g3

نمایشگاه عکسی با عنوان “ من می شوم پس هستم! من نمی شوم پس هستم!” تا ۱۸ آذر ماه در نگارخانه ۷ ثمر برپا شده است. عکس های مریم خونساری، عکاسان جوان تهرانی در معرض دید عاشقان هنر مستند نگاری قرار دارد.

گالری ۷ ثمر در نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوی پنجم،  شماره هشت قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

خیالات چند وجهی به خانه هنرمندان آمد

g4

نمایشگاه حجم و تصویر سازی با عنوان خیالات چند وجهی تا ۱۸ آذر ماه در نگارخانه خانه هنرمندان تابستان تهران در معرض دید علاقمندان به هنر تصویر سازی خلاق قرار دارد.

در این نمایشگاه، آثار معصومه اعتبار زاده، علیرضا اوجی و مسلم علم زاده در معرض دید عاشقان حجم و تصویر سازی قرار گرفته است. در بیانیه نمایشگاه آمده است:

هنرمندان مجموعه ی «خیالات چند وجهی» در تلاشند برای مخاطبان تجربه ی معنایی بدیع را رقم بزنند؛ تجربه ای که با تصاویر دوبعدی گسترش یافته با سطوح و احجام سه بعدی، نورها، رنگ ها و… مخاطب را در موقعیت حسی-جسمی قرار داده و تجربه اش وابسته است به موقعیت مکانی-زمانی اش نسبت به آثار و فضا.

از این روی، نمایشگاه فوق کلیتی است که با ایده ی تصاویر دوبعدی روایتمند شروع شده و از محدوده ی متعارف کادر و سطح دوبعدی خارج شده و در فضا تجربه خواهد شد؛ در این نقطه هر تصویر زمینه ی قبلی خویش را از دست داده و در زمینه و رویکردی جدید درک خواهد شد.

زمینه ای که وابسته است به عوامل بیرونی از جمله چیدمان عناصر، نورپردازی، محل قرارگیری مخاطبان و یا به بیانی دیگر، شرایط و زمینه ی شکل گیری هر اثر بازی زبانی و تجربه ی معنایی متفاوتی را سامان می دهد؛ بازی ای که هر مخاطب بنا به دیدگاه ها، تجربیات و خوشایندهای فردی خویش، وجه یا وجوهی از آن را مورد توجه قرار داده و در آن شرکت می نماید.

برای مشاهده آثار به خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر،خانه‌ی هنرمندان ایران. نگارخانه تابستان مراجعه کنید.

گالری ایوان با جای دیگر آمد

g5

گالری ایوان تا اول دی ماه، میزبان نمایش تابلوهای نقاشی وحید امینی بوده که با نام جای دیگر، در معرض دید علاقمندان به هنر نقاشی قرار گرفته است.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

«جای دیگر» بخشی از تأملی کم و بیش پنج ساله در فضاهایی واقعی و در عین حال ذهنی است. ذهنی، چرا که تلاش براى بازنمایی مناظر موجود یا بر پایه‌ى عکس‌ها و اتودهاى مشخص از این مناظر نیستند؛ و واقعی، چون گویی از سال‌های دور، همواره در برابر چشمانم بوده‌اند. نقاشی برای من میلی همیشگی است و کشا کش با آن، گاه نتیجه‌اى دارد – مثل آنچه در این مجموعه به نمایش گذاشته‌ام – و گاه گویی تا ابد پایانی برایش نیست.

g6

این گالری در نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوی  لسانی،  بن بست حمید شماره ۱ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

نگارخانه ماه

g7

(تصاویری از آثار ۳ هنرمند در نگارخانه ماه تهران)

نگارخانه ماه با نمایشگاه گروهی نقاشی ۳ هنرمند جوان پایتخت تا ۲۳ آذر، پذیرای بازدید علاقمندان به نقاشی آبرنگ است. برای مشاهده آثار هاوار امینی، شاهو بابایی و حسین چراغچی به نشانی: آفریقا، کوی  گلستان شماره ۶ مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این لینک استفاده کنید.

نگارخانه آ

g8

نگارخانه آ این روزها تا ۲۷ آذر میزبان نمایش آثار نقاشی خط ابراهیم حقیقی، استاد گرافیک ایران است. بهرام کلهر نیا در بیانیه این نمایشگاه آورده است:

چگونه می‌توانی به راه دیدن، ترانه ساز کنی؟ در جهانی که رو به سوی تاریکی و تلخی دارد؟ ترانه‌های هزار پچواک: جایی استادی رنسانسی، جایی نقش پرنده، که به نجوایِ مرغ سرِ شاخسار بر ظرف نِشسته تا آبِ درونش پاک شود، روان شود، نور شود!

تا چشم عاشق ببیندش، تا شمشیر خونریز ببیند و پرنده راه ببندد و شمشیر برود و خون نریزد. تا خم تیز سفاک شمشیر، ماه شود؛ -دلباخته و آبی و شرم‌خو- بنشیند بر گوشه‌ی «بوم» تا دلِ باخته بیاید و در چشمه‌ی رنگِ «نون» و «ی» غوطه‌ور شود، تا پاک شود، از گردِ بیابانِ درهم‌پیچیده‌ی خاک و رنگ. بگذار شاعر شعر بسوزاند و در مِجمر، هجرانی دل سوخته بگرداند و میان یاران بخش کند!

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

نگارخانه هور با نمایشگاه چاپ دستی

g9

نمایشگاه آثار سیلک اسکرین نصرت الله مسلمیان، تا ۲۴ آذر در نگارخانه هور در معرض تماشای علاقمندان به هنر چاپ دستی قرار دارد. در بیانیه نمایشگاه آمده است:

دست یابی به فرمی شخصی همراه با نوعی کنش فکری نسبت به فرایند نقاشی همیشـه از دل مشغـولی های اصـلی زندگــی مـن بوده است. این فــرم اگرچه می بایست از نظر بصـری غنی باشد اما پیش از آنـکه به زیبایی تـن بدهـد باید میدان را برای تأمل باز بگذارد. من همیشه مایل بوده ام که به فضـایی برسم که بتواند دیـالکتیـک حـیات را نشان دهد. زیبایی و تراژدی همزمان.

g10

نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ واقع شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

خط نگاره ها به نگارخانه آتشزاد آمد

g11

نگارخانه آتشزاد تهران تا ۱۷ آذر میزبان نمایش آثار نقاشی خط از علیرضا جوادی و عباس سیف آبادی است. این نگارخانه در نشانی خیابان ولیعـصر، نرسیـده به میـدان ونک، خیابان عباسپـور ( توانیــر ) شمـالـی، بعـد از پـل همت، پـلاک ۲۳ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

گالری شهریور

g12

نگارخانه شهریور تهران تا ۳ دی ماه، میزبان نمایش آثار نقاشی ژاره تباتبایی است. نگارخانه شهریور در نشانی الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز، پلاک ۹ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

بود نابود

g13

نگارخانه سیجون تا ۲۴ آذر پذیرای بازدید عاشقان مجسمه سازی است که آثار زیبا پشنگ را تماشا کنند. برای مشاهده این آثار به نشانی خیابان وزرا. کوی چهارم شماره ۱۱ مراجعه کنید. سایت نگارخانه در این آدرس دردسترس قرار دارد.

نگارخانه لاله

g14

ارتفاعات فراموشی، عنوان نمایشگاه آثار ۱۰ هنرمند به انتخاب کیوان عسگری در قالب تجربه های دیداری ارایه خواهد شد. در بخشی از بیانیه نمایشگاه آمده است: اثــر هنــری، واقعــه ای اســت کــه از واقعیــت می گریــزد.

ایــن میــل مبهم به خلق کــردن، در مراحــل ظهــور و عبــور از لایه هــای ذخیــره شــده و فرامــوش شــده ذهن می گذرد، ضمیر پنهــان را در نوردیده، به حباب محافظش تلنگر زده، از آن می رهد و حقیقــت را آشــکار می ســازد. نتیجــه و فرآینــد ِشــکل گیری اثــر هنــری از پیــش تعییــن شــده نبــوده و از جنبه هــای نهفتــه و بــه فراموشــی ســپرده شــده است.

ادراک حســی، احساســی و رفتــاری، در طــول دوره هــای زندگــی وتجربه هــای زیســتی هــر انســانی (به طــور کاملاً منحصربــه فــرد ) ریشــه و مایــه می گیــرد و در نهایــت آنچــه در حــوزه خلاقیــت و در حیطــه هنرهــای تجســمی و در طــول تاریــخ شــاهد آن بــوده و هســتیم؛ همانــا قــدم گذاشــتن در مســیر شــناخت و درک ماهیــت وجــودی، بــا اســتفاده از عالی تریــن نــوع ابــزار خودشناســی یعنــی، هنــر می باشــد.

کــه ایــن، مهمتریــن دســت آورد زندگــی هــر انســان بــوده و خواهــد بــود، یعنــی: جســتجو در جهت کشف ماهیــت، موجودیــت و فردیــت انســانی.

در این نمایشگاه آثاری از مرضیه بقایی، هیدا اسحاقی، بصیرا بلبلی، نیلوفر دادرس، آوا زاغی، سپیده کاظمی، سوده کریمی، معصومه مقیمی، افسانه عقیلی و سمانه سمیره به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه جذاب در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله،روبروی پارکینگ طبقاتی  قرار دارد.

گالری فصیحی هرندی

هدی درودیان در نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌هایش نسبت بین انسان و حیوان را به‌نمایش گذاشته است. این نمایشگاه که «آره‌نا» نام دارد، مجموعه‌ای از نقاشی‌های درودیان با درون‌مایه‌ی نسبت بین انسان و حیوان است.

نمایشگاه این هنرمند که تا کنون آثارش در چند نمایشگاه گروهی روی دیوار گالری‌ها رفته است، تا ۱۳ آذرماه هر روز (به‌جز روزهای تعطیل) در گالری مریم فصیحی هرندی به نشانی دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی، شماره ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

 گالری پروژه‌های آران

بهداد لاهوتی با ساخت حجم‌هایی بزرگ و استفاده از تکنیک رنگ متفاوت سعی کرده توجه مخاطب را به زیبایی‌های به‌چشم نیامده‌ی دنیای اطراف جلب کند. نمایشگاه «پاییز است» تا ۱۵ آذرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۹ در گالری «پروژه‌های آران» به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره ۵، ورودی حیاط، میزبان علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی است.

این گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری آریا و ماه مهر

چهارمین نمایشگاه بازخوانی هنر مدرن ایران با نمایش آثار «گارنیک درهاکوپیان» – نقاش ایرانی – برگزار شده است. «هنرمند غایب» عنوان این نمایشگاه است که در قالب ۷۰ اثر، ۵۰ سال فعالیت هنری این نقاش را مرور می‌کند. این هنرمند نزدیک به ۳۸ سال است که آثارش را به نمایش نگذاشته و فقط در خانه مشغول خلق اثر است.

نمایش آثار گارنیک تا ۱۹ آذرماه به‌طور همزمان در دو گالری «آریا» و «ماه مهر» برپاست.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • اربابی آذر ۱۲, ۱۳۹۵

    سلام
    از معرفی گالری ها ممنونم

  • اصغر زاده آذر ۱۲, ۱۳۹۵

    استاد حقیقی واقعا بی نظیر ترین گرافیست ایرانه
    مرسی از معرفی این گالری
    حتما دوستدارم برم

  • امیر آذر ۱۳, ۱۳۹۵

    از حقیقی بازم بگید
    استاد استادهاست