روسیه به دنبال تصویب قانون منع استعمال سیگار برای متولدین ۲۰۱۵ و پس از آن است

روسیه به دنبال تصویب قانون منع استعمال سیگار برای متولدین ۲۰۱۵ و پس از آن است

روسیه علاوه بر دخالت کردن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این روزها نگرانی دیگری نیز دارد و آن استعمال بیش از حد سیگار در میان شهروندان کشور خودش است.

بر اساس گزارشات سازمان سلامت جهانی، نرخ استعمال سیگار در کشور پهناور روسیه در بالاترین رتبه در جهان قرار دارد. به همین خاطر، دولت روسیه در راستای رفع این معضل به دنبال اتخاذ تصمیمات بسیار جدی برای منع خرید و استعمال سیگار است. در پی این تصمیم، آنها در نظر دارند قانون منع خرید دخانیات برای متولدین سال ۲۰۱۵ به بعد را تصویب نمایند.

این اقدام یکی از دقیق ترین و وسیع ترین اقدامات در جهت ممنوعیت قانونی مصرف دخانیات در جهان به شمار می رود. تا پیش از این، فقط در کشور بوتان خرید و فروش سیگار غیرقانونی بوده و جرم محسوب می شد.

البته به گفته روزنامه روسی Izvestia  این قانون در سال ۲۰۳۳ میلادی، یعنی زمانی که کودکان کنونی به سن ۱۸ سالگی برسند تازه تاثیر خود را خواهد دید. قانون ممنوعیت خرید دخانیات در روسیه، ۱۸ سال است و دولت این کشور امیدوار است که کودکان کنونی در آینده هرگز به دنبال خرید سیگار نرفته یا دست کم، قانون این اجازه را به آن ها ندهد.

به گزارش روزنامه یاد شده، دولت روسیه در تلاش است تا نرخ استعمال سیگار در این کشور را تا سال ۲۰۲۵ میلادی تا ۲۵ درصد کاهش داده و این روند را در سال های آتی ادامه دهد تا به کمترین میزان ممکن برسد.

البته باید اشاره کرد که مصرف تنباکو از ۳۹ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۶ در این کشور کاهش یافته بود.

در راستای این تصمیم برخی از نمایندگان مجلس روسیه از نتایج اجرای چنین طرحی واهمه دارند. به طور مثال، نماینده ای به نام النا توپولوا ابراز نگرانی نموده که شاید این کار موجب ورود و فروش غیرقانونی تنباکوهای تقلبی شود. یا سیاست مداری همانند نیکولای گراسیمنکو از نحوه اجرای این ممنوعیت و اینکه آیا واقعا کارساز خواهد بود یا خیر، غیرمطمئن است.

در همین راستا و در میان طرح های پیشنهادی برای کمک به کاهش مصرف سیگار در روسیه، یکی از پروپوزال ها، اعمال ممنوعیت مکانی برای کشیدن سیگار را پیشنهاد داده است.

فارغ از تمامی مسائل یاد شده و با اهتمام دولت در جهت کاهش استعمال دخانیات، بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد، ۱۲ درصد از نوجوانان ۱۵ ساله روسیه به طور روزانه سیگار می کشند که رقم قابل توجهی محسوب می شود و معلوم نیست آیا چنین طرح هایی می توانند از نرخ بالای استعمال دخانیات در این کشور بکاهد یا خیر.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • بیژن اسفند ۱۵, ۱۳۹۸

    من مشکلی باسیگار ندارم و بنظرم هرکی دلش میخواد بزارید بکشه،چه کوچک و چه بزرگ