با «هیپریون» آشنا شوید؛ بلندترین درخت زنده زمین که نزدیک به ۱۲۰ متر ارتفاع دارد

با «هیپریون» آشنا شوید؛ بلندترین درخت زنده زمین که نزدیک به ۱۲۰ متر ارتفاع دارد

تا تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی، لقب بلندترین درخت جهان به «غول بزرگ استراتوسفر» با ارتفاع ۱۱۲.۵ متر تعلق داشت که در پارک ایالتی هامبولت ردوودز در کالیفرنیا قرار دارد. برای اینکه درک درستی از ارتفاع این درخت داشته باشید، باید بدانید که دو برابر بلند تر از مجسمه آزادی است.

Hyperion-tallest-tree2

اما این رکورد دوام چندانی نداشت زیرا دو طبیعت شناس به نام های «کریس آتکینز» و «مایکل تیلور» در همان منطقه درختانی را پیدا کردند که از «غول بزرگ استراتوسفر» هم بلندتر بودند.

آن ها برای برآورد ارتفاع این درختان از ابزارهای لیزری حرفه ای استفاده کرده و متوجه شدند که نه یک درخت، بلکه سه درخت از رکورددار قبلی بلندتر هستند.

بلندترین درخت در میان آن ها، موسوم به «هیپریون»، حدود ۳ متر بلندتر از غول بزرگ استراتوسفر بوده و قدش به ۱۱۵.۵ متر می رسد. در سپتامبر ۲۰۰۶، وقتی طبیعت شناسان یاد شده، کشف خود را معرفی کردند، یک تیم متشکل از دانشمندان و متخصصان زمین شناسی به همراه استیو سیلت از دانشگاه ایالتی هامبولت به محل زندگی درختان رفته و به اندازه گیری آن ها پرداختند.

آن ها به منظور اندازه گیری دقیق این درختان از طناب های بلند استفاده کردند که از بالاترین نقطه تا پایین ترین بخش درخت را پوشش دهد. البته این کار به هیچ عنوان آسان نبود زیرا پایین ترین شاخه های درخت هیپریون، در ارتفاع یک آپارتمان ۲۵ طبقه قرار دارد. به همین خاطر، برای اینکه تیم سیلت بتوانند از درخت صعود کنند، از کمان های قلاب دار برای رسیدن به شاخه های درخت استفاده کردند. آنها پس از چند ساعت تلاش، در نهایت اعلام کردند که ارتفاع واقعی هیپریون، ۱۱۵.۵۴ متر است.

همچنین جالب است بدانید که این درخت بسیار خوش شانس است زیرا در دهه ۷۰ میلادی، فقط در فاصله چندین متری دورتر از آن تمامی درختان قطع و هرس شدند. در زمان ریاست جمهوری کارتر، درست چند هفته پیش از اینکه درخت اندازها به هیپریون غول پیکر برسند، دره ای که این درختان در آن واقع شده اند به عنوان پارک ملی اعلام شد و از قطع درختان آن ممانعت به عمل آمد.

البته دیگر درختان ردوودز تا به این اندازه خوش شانس نبودند و در دهه ۱۹۷۰ میلادی حدود ۱۵ درصد از درختان این منطقه به طور کامل قطع شده و اکنون فقط ۴ درصد از آن ها زنده باقی مانده اند.

«استیو سیلت» بیان داشته که هیپریون حدودا ۶۰۰ سال سن دارد که به سن انسانی، حدود ۲۰ سال می شود.

در آخر هم اشاره کنیم که مکان درست این درخت هرگز اعلام نشده تا از دسترسی و هجوم گردشگران در امان بماند.

منبع: odditycentral
بدون نظر

ورود