قدیمی ترین گنجینه تاریخ عصر آهن بریتانیا متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش کشف شد

قدیمی ترین گنجینه تاریخ عصر آهن بریتانیا متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش کشف شد

دو تن از افراد بریتانیایی علاقه مند به پیدا کردن گنج، موفق شدند قدیمی ترین گنجینه تاریخ این کشور را کشف کنند. این محموله با ارزش در شهرستان استافوردشایر انگلستان پیدا شده و به عصر آهن تعلق دارد.

این مجموعه که به نام «فلزات زینتی عصر آهن» شهرت یافته، ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در منطقه مسکونی «لیکفرث» واقع در استافوردشایر مشاهده گشت. چهار عدد زیور آلات، سه عدد گردنبند و یک عدد دستبند به صورت جدا در محدوده ای سه متری کشف شدند.

متخصصان اعتقاد دارند که آن ها ۲ یا ۴ قرن قبل از میلاد مسیح ساخته شده اند. بنابراین می توان گفت که قدمت آن ها به ۲۵۰۰ سال پیش باز می گردد. فلزات با ارزش یاد شده نزدیک به همان منطقه پیدا شدن گنج استافوردشایر در سال ۲۰۰۹ مشاهده گشتند.

این مجموعه که هنوز هم بزرگترین گنجینه یافت شده متعلق به آنگلو ساکسون ها به شمار می رود، همواره به عنوان بزرگترین کشف جویندگان یاد می شود. قدمت گنج مذکور به امپراطوری مرسیا در حدود ۱۳۰۰ سال پیش باز می گردد و از ۳۹۰۰ قطعه تشکیل شده است. متخصصان ارزش آن را ۳.۳ میلیون پوند در حدود ۱۶ میلیارد تومان تخمین زده اند.

گنج سال ۲۰۰۹ بیشتر از ابزارهای نظامی تشکیل شده، در حالی که در اکتشاف جدید اغلب زیور آلات به چشم می خورد. تزیین ها و نقش های روی دستبند، بخشی از قدیمی ترین هنر قوم «سِلت» در بریتانیا را نشان می دهند. هنوز مشخص نیست که گنجینه جدید به چه علت مدفون گشته، اما احتمالا این کار به خاطر محافظت از آن صورت گرفته است. شاید هم آن ها قصد داشته اند برای پس از مرگ خود یادگاری به جا بگذارند.

820

دکتر جولیا فارلی رئیس کلکسون های عصر آهن بریتانیا و اروپا در این رابطه می گوید: “این کفش خاص از اهمیت جهانی و بین المللی برخوردار است. قدمت گنجینه به ۲۵۰۰ سال پیش باز گشته و قدیمی ترین گنج یافت شده عصر آهن در بریتانیا به شمار می رود. زیور آلات احتمالا توسط زنان پوادار و قدرتمند مورد استفاده قرار می گرفته اند. این مسئله که زیو آلات به چه دقتی در زیر زمین خاک شده، دید ارزشمندی درباره عصر آهن بریتانیا به ما می دهد.”

این زیور آلات قرار است به موزه بیرمنگام که کشفیات را به صورت داوطلبانه قبول می کند، تحویل داده شوند. ارزش واقعی گنجینه متعاقبا اعلام خواهد شد. از شما دعوت می کنیم به تماشای تصاویر زیر بنشینید تا با کشف های انجام گرفته بیشتر آشنا گردید.

821

822

823

824

825

826

827

منبع: mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود