آشنایی با یکی از نشانه های افسردگی که بیشتر مردم از آن اطلاعی ندارند

آشنایی با یکی از نشانه های افسردگی که بیشتر مردم از آن اطلاعی ندارند

افسردگی نشانه های رایج متعددی دارد که گاهی اشخاص خیلی ساده از کنار آنها می گذرند. در بسیاری مواقع ما توانایی تشخیص نشانه های هشدار دهنده زندگی خود را از دست می دهیم و لازم است کسی از بیرون این موارد رابه ما گوشزد کند.

از دست دادن اشتها، کم کردن وزن، بی تفاوتی جنسی، نداشتن تمرکز ذهنی و لذت نبردن از رویدادهای زندگی از جمله نشانه های رایجی هستند که به افسردگی نسبت داده می شوند. اما یکی از نشانه هایی که بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته است، «سوگیری پس‌نگر» (hindsight bias) نام دارد.

برخی از افراد افسرده تمایل دارند تا آینده‌نگری ضعیف و چشم‌اندازهای مه‌آلود زندگی خود را به رویدادهای گذشته ربط داده و آن ها را مقصر اصلی مشکلات کنونی خود جلوه دهند؛ این در حالی است که افراد سالم ذهنشان را به روزهای خوب گذشته معطوف می نماید، نه مشکلات و غم ها.

به دنبال تحقیقات جدیدی که با همکاری دانشگاه های دوسلدورف و پورتسماوث صورت گرفته،  یکصد دانشجوی مبتلا به افسردگی شدید مورد آزمایش قرار گرفتند. در پی این آزمایش، از بیماران خواسته شد تا خود را در میان شماری از سناریوهایی که نتایج مثبت و منفی دارند، تصور نمایند تا محققان میزان هایندسایت بایس آن ها را اندازه گیری نمایند.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد که بین سوگیری پس‌نگر و میزان افسردگی اشخاص رابطه مستقیم وجود دارد.

دکتر هارتموت بلانک از دانشگاه پورثماوس در این رابطه بیان داشته که: «افسردگی نه تنها با نگاه منفی و مشکوک به دنیا، خود و آینده همراه است، بلکه در نتیجه این تحقیق ثابت شده که افراد افسرده به گذشته خود هم دیدگاه منفی دارند و نمی توانند به درستی، خوبی ها را به یاد بیاورند.»

وی همچنین افزوده: «تقریبا همه انسان ها دچار نوعی «سوگیری پس‌نگر» هستند اما این معضل در کسانی که دچار افسردگی هستند، بیشتر نمود پیدا می کند. همچنین باید گفت کسانی افسرده نیستند، هایندسایت بایس را برای رویدادهای مثبت به نمایش می گذارند. این در حالی است که افراد افسرده عموما این واکنش را در رابطه با مسایل منفی زندگی بروز می دهند.»

این رویکرد باعث می شود تا احساس منفی فرد بیشتر از پیش تقویت شود.

دکتر هارتموت بلانک گفته: «سوگیری پس‌نگر وضعیت روحی افراد افسرده را بدتر می کند زیرا آن ها رویدادهای گذشته را نیز نتایج قابل پیش بینی و غیرقابل انکار فرض می کنند – یک طرز فکر مسموم که به تقویت هر چه بیشتر احساسات منفی از قبیل ناتوانی و بیچارگی کمک می کند. حسی که افراد افسرده به وفور با آن درگیر هستند.

همه انسان ها گاهی دچار ناامیدی یا تاسف می شوند که این روند به ما کمک می کند تا رشد روحی بیشتری داشته باشیم و بتوانیم در موارد مشابه، تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم. اما انسان های افسرده این توانایی را ندارند زیرا نمی توانند کنترل حس های منفی خود را به دست بگیرند و به همین خاطر، چرخه ای از درماندگی را ادامه می دهند.

ما در این تحقیق نشان داده ایم که «سوگیری پس‌نگر» در افراد افسرده، بار اضافه ای روی شانه هایشان است که دائما با خود حمل می کنند. آن ها برعکس انسان های نرمال، از گذشته درس های اشتباه می گیرند و همچنان به مشکلات خود دامن می زنند.»

هنگامی که احساس درماندگی، غم، ناراحتی و فشار روحی داشتید، این را بدانید که همیشه کسی هست که به او رجوع کرده و در رابطه با احساساتتان با وی سخن بگویید. اگر در میان اعضای خانواده یا دوستان به کسی اعتماد ندارید، می توانید به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید.

منبع: indy100
یک نظر

ورود