راهکارهای مناسب برای شاد بودن و کاهش استرس در محل کار

راهکارهای مناسب برای شاد بودن و کاهش استرس در محل کار

شاد بودن یکی از هوشمندانه ترین ترفندهایی است که انسان می تواند در مقابل مصائب زندگی به کار بگیرد. وقتی سعی می کنید به جای اعتراض کردن، اشک ریختن و حتی ناامید شدن، در بیشتر مواقع لبخند به لب داشته باشید و موجب خوشحالی اطرافیان نیز بشوید، در واقع در حال مبارزه هوشمندانه با سختی ها هستید.

شاد بودن چندان آسان نیست. این روحیه یک هنر محسوب می شود و برای یادگیری آن باید تلاش کنید. فارغ از تلاش برای آوردن لبخندهای همیشگی به زندگی شخصی، ما در این مطلب چندین راهکار آموزشی را انتخاب کرده ایم که به شما یاد می دهد چگونه در محل کار خود شاد باشید.

استرس، فشار، جو مسموم و انرژی های منفی در محل کار اغلب زیاد هستند. بنابراین، شما باید با زیرکی و پشتکار، از دایره این مشکلات خود را خارج کنید. برای کسب آگاهی در این باره ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.

خودتان دلیل شادی خود هستید

اگر در شغل خود احساس فشار و غم می کنید، خودتان مقصر هستید. باید شغلی پیدا کنید که با روحیه شما بیشتر هماهنگی دارد و می تواند موجب شادی شما شود. یا دست کم در شغلی که دارید فضایی ایجاد کنید که شاد باشید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

بزرگ ترین اشتباهی که اغلب ما مرتکب می شویم، همین است! چرا فلانی فلان امکانات را دارد ولی من نه؟ این را به یاد داشته باشید که  انسان ها همه با هم فرق دارند. در نتیجه، مقایسه خود با دیگران فقط وقت تلف کردن است. هر کسی کار خود را به روشی متفاوت از دیگران انجام می دهد. در نتیجه به روشی متفاوت هم پیشرفت می کند. پس به جای سرک کشیدن در کار اطرافیان، وقت گرانبهای خود را در راستای پیشرفت هرچه بیشتر خود خرج کنید.

قول پوشالی ندهید

توجه داشته باشید که در نتیجه هیجان و اشتیاق، قول ها و تعهداتی که نتوانید از عهده آنها بر بیایید را به خود یا گروه کاری خود ندهید. عدم توجه به تعهدات باعث شکست و ناامیدی می شوند.

زیاد بخندید!

شاید شاد نباشید، اما با خندیدن می توانید شادی را به قلب خود وارد کنید. خنده، ایجادکننده و تقویت کننده حس شادمانی است. همیشه به دنبال دلیلی برای لبخند زدن باشید و هرگز خنده های خود را سرکوب نکنید.

بی خیال مسایلی شوید که کنترلی روی آنها ندارید

باخبر بودن از وضعیت اقتصادی، وضع بازار یا کارهایی که دیگران انجام می دهند، شاید تا حدی مهم باشد اما باید همیشه روی مسایلی که قابل کنترل هستند، همچون افکار و کارهای خودتان تمرکز کنید؛ مسایلی که قدرت تغییرشان را دارید.

روزهای همه به طور مساوی، ۲۴ ساعت است!

هر زمان احساس می کنید وقت کم آورده اید و به ساعات بیشتری در زندگی نیاز دارید، به یاد بیاورید که باقی انسان ها نیز همین اندازه وقت دارند. روز انسان های موفق هم بیشتر از ۲۴ ساعت نیست. بنابراین، دست از شکایت بردارید و بدنبال مدیریت و برنامه ریزی صحیح زمان خود باشید.

رویاپردازی کنید

وقتی به افکار خود اجازه خیال پردازی می دهید، در واقع افکار خود را در راستای پیشرفت و داشتن ایده های منحصربه فرد هدایت می کنید. رویاپردازی موجب تقویت خلاقیت می شود.

از هیچکس متنفر نباشید

نفرت، نفرت می آورد. تنفر همچون انگلی است که همه انرژی و سلامت شما را ازبین می برد. اگر در اطرافتان مسایل آزاردهنده وجود دارند که می توانید تغییر دهید، دست به کار شوید. اگر کاری از دست شما بر نمی آید، بهتر است فراموش کنید و ببخشید. این مثل مصداق واقعی زندگی است: از محبت خارها گل می شود.

رها کردن را یاد بگیرید

زمانیکه بیش از حد اضطراب دارید، کارهایتان زیاد شده است و هیچ ایده ای به ذهنتان نمی رسد، همه چیز را رها کنید. واقعا بهترین کار رها کردن آنهاست. به خانه، پیاده روی یا هر جای دیگر بروید. با کمی استراحت، دوش گرفتن یا دراز کشیدن روی تخت و چرت زدن می توانید مغز خود را از استرس خالی کنید و دوباره با آرامش بیشتر به کار بازگردید.

گذشته و اشتباهات خود را فراموش کنید

تمرکز کردن روی اشتباه های گذشته مثل این است که هنگام رانندگی همه حواس خود را به آینه عقب بدهید. در این حالت، تا زمانی می توانید پیش بروید که با مانعی برخورد و تصادف نکنید. گذشته ها را بریزید دور و روی آینده ای روشن و مملو از موفقیت و پیشرفت تمرکز داشته باشید.

نگران قضاوت مردم نباشید

شما قدرت خواندن فکر دیگران را ندارید و نمی توانید به طور قطعی و واقعی بگویید دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. چه اهمیتی هم دارد؟ وقت ارزشمند خود را برای چنین مسایل پوچی هدر ندهید.

غیبت نکنید

پیش از اینکه بخواهید در مورد کسی غیبت کنید یا به غیبت دیگران گوش کنید از خود بپرسید: ۱) آیا حقیقت دارد؟ ۲) آیا این کار درست است؟ ۳) آیا این کار لازم است؟ ۴) آیا خوشم می آید کسی همین حرف ها را در مورد من بگوید؟

گاهی لازم است عقب نشینی کنید

بعضی از بحث ها به هیچ وجه ارزش ادامه دادن و جنگیدن را ندارند. در این موارد بهترین کار عقب نشینی است و اجازه دهید طرف مقابل برنده باشد. مهم «برنده شدن» در بحث نیست، مهم این است از مساله پیش آمده درس بگیرید و برای دفعات بعدی آمادگی کامل باشید.

برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی و داشتن استراتژی در کار یکی از روش های کنترل استرس و شاد بودن در محل کار است. گاهی لازم است یک قدم عقب بایستید و دورنمایی از کار خود را ببینید. سعی کنید حواس پرتی را از خود و گروه خود دور کنید، طوفان فکری بگذارید، طرح ریزی و برنامه ریزی کنید.

منبع: inc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود