نجاران هنرمند در دنیا کم نیستند. برخی از آنها به ساخت محصولات و کالاهای چوبی اشتغال دارند و برخی دیگر تمام عمر خود را به خلق شاهکارهای هنری اختصاص می دهند. در مطلب حاضر، ما با دسته دوم سر و کار داریم؛ هنرمندانی که با سعی و تلاش شبانه روزی خود شاهکاری بی بدیل و ماندگار خلق کرده اند.
به تازگی، در یکی از میادین مرکزی کشور چین، مجسمه ای غول پیکر و چوبی از یک شیر غرّان قرار گرفته است؛ مجسمه ای که شاهدان را به تحیر وا می دارد.
«شیر شرقی» نامی است که بر روی مجسمه مورد اشاره گذاشته شده است. کل پیکر این اثر هنری، از تنه یک درخت «سرخ چوب» بزرگ جثه تراشیده شده است. تیمی حدوداً ۲۰ نفره از هنرمندان چینی، به سرپرستی مجسمه ساز مشهور «دِنگدینگ روی یائو»، در طی مدت سه سال، در پروژه ساخت «شیر شرقی» مشارکت داشته اند.
به گفته سازندگان، آغاز ساخت مجسمه از مکانی واقع در کشور میانمار کلید خورده است. پس از اتمام پروژه در دسامبر سال ۲۰۱۵، تندیس حیرت انگیز حدود ۵۰۰۰ کلیومتر مسافت را طی کرده تا بتواند در قلب «میدان ووهان فورچون پلازا تایمز» چین قرار بگیرد. ناگفته نماند که «شیر شرقی» طولی معادل ۱۴/۵ متر، عرضی معادل ۴ متر و ارتفاعی معادل ۵ متر دارد.
اما چرا شیر؟ شیرها نقشی عمیق و تأثیرگذار در فرهنگ سنتی چین ایفا می کنند. پس از انتقال و گسترش آیین بودایی از هندوستان به چین، بسیاری از سمبل های رایج این کیش مذهبی نیز، به تبع آن، به پرجمعیت ترین کشور دنیا انتقال یافتند؛ یکی از شاخص ترین این سمبل ها، شیرها بودند.
در بسیاری از دروازه های بزرگ کشور چین، از جمله دروازه افسانه ای «شهر ممنوعه» در پکن، با تندیس های شیرآسا مواجه هستیم. از آنجایی که مردم چین، شیرها را محافظ خود و شهر قلمداد می کردند، نصب تندیس آنها در آستانه دروازه ها را خوش یُمن و مبارک می شمردند.
امروزه نصب تندیس های شیرپیکر از محدوده دروازه های شهر فراتر رفته است، تا جایی که، درگاه ورودی بسیاری از هتل ها و رستوران های چینی را مزین به این مجسمه ها می بینیم. همان طور که در باور کهن (دوران امپراتوری هان)، شیرها باعث راندن و دور کردن ارواح پلید می شدند، شهروندان مدرن چینی نیز با تأکید بر سنت ها، کماکان از آداب رسوم پیشینیان پیروی می کنند.
در خاتمه این مطلب، توجه شما را به تصاویری از این مجسمه بی بدیل جلب می نماییم:
بدون نظر