۸ خوراکی که افراد دارای فشار خون بالا باید از خوردن آنها پرهیز کنند

۸ خوراکی که افراد دارای فشار خون بالا باید از خوردن آنها پرهیز کنند

فشار خون بالا یکی از معضلاتی است که به کرات و حتی در میان جوانان دیده می شود. اگرچه زمینه های ژنتیکی برای آن برشمرده شده با این حال، نمی توان سبک زندگی مدرن را در ابتلا به فشار خون بالا بی تاثیر دانست. متاسفانه بالا رفتن سرعت زندگی کنونی سبب شده که بیشتر افراد مجبور باشند که در روند زندگی خود تغییراتی به وجود آورند و در غیر این صورت، قادر به همراهی با پیشرفت های دنیای کنونی نخواهند بود.

یکی از نتایج نه چندان مطلوب چنین روش زندگی، مصرف خوراکی ها، غذاهای آماده و فست فودهاست که عمدتا هم مقادیر قابل توجهی سدیم در آنها وجود دارد. از آنجایی که فشار  خون بالا، از ریسک فاکتورهای اصلی ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی، سکته ها و حملات قلبی است، باید جدی تر گرفته شود.

اگر شما هم در گروه افرادی قرار دارید که فشار خون بالایی دارید حتما در روند زندگی خود تغییراتی را به وجود آورید. بخش سلامت روزیاتو در این امر به شما یاری رسانده و مواردی را را با شما به اشتراک می گذارد که عدم مصرف یا کاهش مصرف آنها به پایین آوردن فشار خون تان خواهد انجامید. این موارد را با هم مرور می کنیم:

نان

1

بسته به نوع و میزان نانی که مصرف می کنید، هر تکه نان حدود ۲۳۰ میلی گرم سدیم دارد. این مقدار تقریبا ۱۵ درصد از کل سدیم ۱۵۰۰ میلی گرمی است که هر فرد مبتلا به فشار خون بالا مجاز به مصرف روزانه آن است. دکتر «مارتا گولاتی»، از متخصصان قلب دانشگاه آریزونا، توصیه می کند که در هر وعده غذایی، میزان مصرف سدیم موجود در نان را به ۱۴۰ میلی گرم کاهش دهید. وی در میان نان ها، انواعی که غلات بیشتری دارند را توصیه می کند.

انواع سوسیس و کالباس

2

انواع کالباس و هات داگ دارای مقادیر قابل توجهی سدیم است. دکتر گولاتی می گوید، بیشتر مردم تصور می کنند که این نوع از گوشت ها، دارای چرب کمی هستند که البته این طور نیست. همچنین بالا بودن میزان سدیم موجود در آنها نیز سبب می شود که فشار خون بالا برود. اگر قادر به تهیه انواع کم نمک این خوردنی پرطرفدار نیستید، حتما نوع دیگری از ساندویچ را میل کنید. پزشکان ساندویچ مرغ و کره بادام زمینی طبیعی را به عنوان جایگزین مناسب تری برای انواع سوسیس و کالباس پیشنهاد می دهند.

مرغ

3

احتمالا به خوبی می دانید که انواع یخی و مزه دار شده مرغ دارای مقادیر قابل توجهی نمک است اما شاید ندانید که گاه در مرغ های تازه نیز، نگهدارنده هایی وجود دارد. دکتر گولاتی به این موضوع اشاره می کند که برای نگهداری بهتر مرغ، آن را در آب شور قرار می دهند تا حجم آن افزایش و ظاهر بهتری نیز پیدا کند. در صورتی که فشار خون تان بالاست حتما از فروشنده در مورد قرار دادن مرغ در آب شور بپرسید.

پیتزا

4

بدون آنکه به شما گفته شود به خوبی می دانید که پیتزا به افزایش سایز شکم تان خواهد انجامید اما بهتر است این را هم بدانید که سلامت تان را نیز به خطر می اندازد. با احتساب خمیر، پنیر، پپرونی و سایر مواد دیگری که بر روی پیتزا ریخته می شود، هر تکه از آن حاوی ۷۰۰ میلی گرم، سدیم است.

توصیه می شود انواع سبزیجات با پنیر کمتر خریداری یا انواع خانگی پیتزا تهیه شود. هنگامی که نوع خانگی پیتزا را تهیه می کنید، به جای خمیرهای پرحجم از مافین های انگلیسی استفاده کرده و روی موادی که اضافه می کنید نمک اضافه نکنید. در انتها نیز اندکی پنیر روی آن بریزید.

سوپ

5

تصور رایج این است که سوپ، غذای بسیار سلامتی به شمار می آید اما دکتر گولاتی اذعان می دارد که تنها یک فنجان سوپ آماده، حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم سدیم است. بنابراین حتما برچسب انواع آماده و نیمه آماده سوپ را مطالعه کرده و مقدار مصرف آن را به حداقل برسانید. البته بهترین گزینه این است که انواع خانگی سوپ را تهیه کنید.

خیارشور

6

شاید زمانی که در کنار ظرف غذای شما چند عدد خیار شور گذاشته می شود، توجه چندانی به این نداشته باشید که در حدود ۳۰۰ میلی گرم سدیم را میل می کنید. زمانی هم که آن را در داخل ساندویچ تان قرار می دهید، مقادیر فراوانی سدیم به آن می افزایید.

سُس های سالاد

7

از آنجایی که بیشتر انواع سُس های سالاد محتوی مقادیر فراوانی سدیم هستند، توصیه می شود که به جای آنها از ترکیب روغن زیتون و سرکه استفاده شود. می توانید برای بهتر کردن مزه ترکیب نامبرده از خردل، سیر، سبزیجات و یا ژله نیز استفاده کنید.

هر آنچه در رستوران ها میل می کنید

8

افزودن مقادیر قابل توجهی نمک به غذا سبب مزه بهتر آن می شود و مشتریان را راضی تر نگه می دارد به همین دلیل نیز، بیشتر آنچه در رستوران ها میل می کنید به افزایش فشار خون تان می انجامد. اگرچه نمی توانید میزان نمک موجود در داخل غذاها را کاهش دهید اما می توانید از سرآشپز بخواهید که روی غذای شما نمک اضافه نپاشد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود