۱۰ غول ویرانگر؛ مخرب ترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان [قسمت اول]

۱۰ غول ویرانگر؛ مخرب ترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان [قسمت اول]

موشک بالستیک قاره پیما که به اختصار ICBM (سرواژه عبارت Intercontinental Ballistic Missile) نامیده می شود برای رساندن سلاح های هسته ای به هدف طراحی شده اند. این سلاح های مرگبار دارای برد حداقلی ۵.۵۰۰ کیلومتر هستند و نمونه های مدرن موشک های بالستیک قاره پیما بیش از یک کلاهک هسته ای حمل می کنند. بیشتر این موشک های مدرن از ویژگی MIRV برخوردارند که همان قابلیت هدفگیری مستقل چندگانه (Multiple Independently targetable Re-entry Vehicles) است. از این رو یک موشک بالستیک قاره پیما می تواند چندین کلاهک هسته ای حمل کند که هر کدام از آن ها هدفی متفاوت را مورد اصابت قرار خواهد داد. علاوه بر این، موشک های بالستیک قاره پیما می توانند گستره ای از طعمه ها را با خود حمل کنند که به آن ها اجازه می دهد بر سیستم های دفاع موشکی دشمن چیره شوند.

موشک بالستیک قاره پیما

موشک بالستیک قاره پیما را می توان در داخل سیلو، سوار بر یک خودرو متحرک، روی یک سیستم ریلی یا در داخل یک زیردریایی نصب و آماده شلیک شود. شناسایی و نابودی پیش از پرتاب موشک های بالستیک قاره پیمای متحرک بسیار دشوار و پیچیده است. اما بهترین، قوی ترین و مرگبارترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان کدامند؟ اگر چه ممکن است معیارهای متفاوتی برای رده بندی موشک های بالستیک قاره پیما وجود داشته باشد اما بُرد و میزان ظرفیت انفجاری یک موشک بالستیک قاره پیما، تعداد و قدرت انفجاری هر یک از اجزای هدفگیری مستقل چندگانه (MIRV ها)، دقت، نوع سیستم پرتابی و تکنولوژی های مختلفی که در ساخت این موشک به کار رفته و باعث شکست خوردن سیستم دفاع موشکی دشمن در ساقط کردن آن می شود از مهم ترین معیارهای تعیین قدرت موشک های بالستیک قاره پیما به شمار می آیند.

موشک بالستیک قاره پیما

در مقاله حاضر بر اساس ویژگی های و داده هایی که در مورد این موشک ها در دسترس قرار دارد بهترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان انتخاب شده اند. شایان ذکر است که تمامی این موشک های بالستیک از قدرت تخریب هولناکی برخوردار بوده و قادرند یک کشور را به طور کامل نابود سازند. در این فهرست موشک های بالستیک قاره پیمایی که هنوز در حال توسعه بوده یا به صورت موفقیت آمیز آزمایش نشده اند نادیده گرفته شده اند.

۱۰- موشک بالستیک قاره پیمای بولاوا (روسیه)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک بولاوا (Bulava) یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید ساخت روسیه است که از زیردریایی های جدید این کشور با نام کلاس بوری (Borei) شلیک می شود. این موشک در واقع نسخه دریایی موشک Topol-M بوده و توسعه آن با تاخیرها و مشکلاتی همراه بوده است که از آن میان می توان به پرتاب های آزمایشی ناموفق متعدد اشاره کرد. موشک بولاوا برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ پرتاب موفقی را تجربه کرده و از آن زمان تاکنون عملیاتی شده اما تا سال ۲۰۱۷ از ۲۷ پرتاب آزمایشی ۱۲ تست با شکست مواجه شده است. طراحی این موشک هنوز بسیار خام بوده و باید تغییرات و روزآمدسازی های زیادی روی آن انجام گیرد.

موشک بالستیک قاره پیما

در مقایسه با موشک بالستیک آمریکایی Trident D5، نمونه روسی عملکرد ضعیف تری دارد. این موشک بالستیک روسی برد کمتری داشته، کلاهک های هسته ای کمتری حمل کرده و از دقت بسیار کمتری نیز برخوردار است. برد موشک بولاوا توسط مقامات روسی ۹.۵۰۰ کیلومتر اعلام شده و ۶ کلاهک MIRV که هر کدام قدرت انفجاری ۱۵۰ کیلوتن دارند روی آن نصب می شود. البته این موشک توان حمل ۱۰ MIRV را نیز دارد که در این صورت برد آن به ۴.۰۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. موشک بالستیک بولاوا یک سیستم هدایت astro-inertial داشته و از سیستم جهت یابی ماهواره ای GLONASS نیز سود می برد. دایره خطای احتمالی (CEP) این موشک ۳۵۰ متر است و می تواند سیستم های دفاع موشکی دشمن را گمراه سازد.

موشک بالستیک قاره پیما

در صورت مورد حمله قرار گرفته زیردریایی های روسی، این موشک ها دستکم اثرات ناشی از موج اول حمله را تاب خواهند آورد. هر زیردریایی کلاس بوری ۱۶ موشک بالستیک قاره پیمای بولاوا حمل می کند. تا سال ۲۰۱۷، ۳ فروند از زیردریایی های این کلاس وارد سرویس در ناوگان دریایی روسیه شده اند. موشک های بولاوا را می توان با استفاده از لانچرهای ریلی یا بر روی لانچرهای خودرویی متحرک نیز پرتاب کرد. در روی کاغذ موشک بالستیک قاره پیمای بولاوا بسیار قدرتمندتر از برخی از موشک های دیگر حاضر در این فهرست است اما به دلیل مشکلاتی که در کارکرد این موشک وجود دارد در رتبه دهم قرار گرفته است. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، زیردریایی های کلاس بوری که مجهز به این موشک هستند تا سال ۲۰۴۰ قلب ناوگان زیردریایی های روسیه را تشکیل خواهند داد.

۹- موشک بالستیک قاره پیمای JL-2 (چین)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک JL-2 جدیدترین موشک بالستیک قاره پیمای ساخت چین است که از زیردریایی های این کشور شلیک می شود و نسخه دریایی موشک بالستیک زمین-پرتاب DF-31 به شمار می آید. این موشک برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ پرتاب شده و روی زیردریایی های کلاس جین (Jin) نصب گردید. بدین ترتیب چین برای اولین بار توانست به قابلیت حمله هسته ای قابل توجه از لانچرهای دریایی دست یابد. زیردریایی های کلاس ژیا (Xia) که در گذشته به موشک های بالستیک کوتاه برد JL-1 مجهز شده بودند ارزش استراتژیک قابل توجهی نداشتند. بر اساس برآوردها، موشک جدید JL-2 دارای برد ۷.۴۰۰ تا ۸.۰۰۰ کیلومتر است که برای رسیدن به اهدافی در اروپا، هند، روسیه و بیشتر نقاط ایالات متحده کافی به نظر می رسد.

موشک بالستیک قاره پیما

این موشک توانایی حمل یک کلاهک هسته ای ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلوتنی یا ۳ تا ۴ MIRV که هر کدام قدرت انفجار ۹۰ کیلوتنی دارند را داراست. در این موشک بالستیک قاره پیما سیستم جهت یابی astro-inertial با سیستم بومی هدایت ماهواره ای BeiDou ترکیب شده است. بر اساس برآوردها، دایره خطای احتمالی این موشک ۱۰۰ متر است. هر زیردریایی کلاس جین ۱۲ فروند از این موشک ها را در زرادخانه خود حمل می کند، زیردریایی هایی که تا سال ۲۰۱۶ تنها ۴ فروند از آن ها وارد سرویس شده است. این موشک های زیردریایی- پرتاب به احتمال فراوان در نتیجه موج اول حمله به زیردریایی های چینی سالم می مانند. در صورت اخطارهای قبلی، زیردریایی های کلاس جین می توانند پایگاه های خود را ترک کرده و در آب های ساحلی چین عملیات انجام دهند در حالی که توسط ناوگان دریایی چین محافظت می شوند.

موشک بالستیک قاره پیما

با این وجود، زیردریایی های کلاس جین به اندازه زیردریایی های غربی پیشرفته نبوده و ضعیف تر از زیردریایی های روسی به شمار می آیند. در واقع می توان گفت که چین در زمینه تکنولوژی زیردریایی همیشه عقب تر از دیگر قدرت های نظامی جهان بوده و زیردریایی های نسل جدید این کشور نیز به اندازه رقبای غربی و روسی خود قدرت رادارگریزی و پنهانکاری ندارند. این زیردریایی ها نیز مانند زیردریایی های کلاس دلتا ۳ روسیه که در دهه ۱۹۷۰ تولید شدند پرسروصدا هستند. در حال حاضر زیردریایی های جدیدی با قابلیت پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما توسط نیروی دریایی چین در مرحله آزمایش و توسعه قرار دارند.

۸- موشک بالستیک قاره پیمای DF-31AG (چین)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک DF-31AG یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید ساخت چین است که اولین تصاویر مربوط به آن در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. ظاهراً این موشک در سال ۲۰۱۵ آزمایش شده و خبر ساخت آن به طور رسمی در سال ۲۰۱۷ اعلام شد. این سیستم موشکی ابتدا با عنوان DF-31B شناخته می شد اما بعدها نام رسمی آن DF-31AG اعلام گردید. موشک بالستیک قاره پیمای مذکور برای اولین بار در جریان رژه نظامی بزرگ ارتش آزادی چین به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس این ارتش به نمایش درآمد. این موشک در میان مرگبارترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان جایگاه خاصی دارد هر چند که کوچکتر و کم قدرت تر از موشک های بالستیک قاره پیمای DF-41 است.

موشک بالستیک قاره پیما

موشک بالستیک DF-31AG در واقع نسخه مدرن و جدید موشک های بالستیک DF-31A است که از لانچرهای سیلویی پرتاب می شد و نمونه متحرک جاده ای ان نیز روی یک تریلر مخصوص نصب می شد. نمونه جدید این موشک بالستیک بر روی یک خودرو ۸ محور با قدرت تحرک بالا نصب شده است. این موضوع قابلیت های پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای DF-31AG را افزایش داده که احتمال بقای آن در اثر مورد حمله قرار گرفتن قبل از پرتاب را افزایش می دهد. از نظر قابلیت های مفهومی، این موشک شباهت زیادی به موشک های بالستیک قاره پیمای روسی مانند Topol و Yars دارد. موشک بالستیک قاره پیمای DF-31AG از سوخت جامد استفاده می کند و در طی سه مرحله به هدف خود می رسد.

موشک بالستیک قاره پیما

برد نهایی این موشک ۱۱.۲۰۰ کیلومتر بوده و توانایی هدف قرار دادن تمامی خاک ایالات متحده، اروپا و روسیه را دارد. در حالی که نسخه قدیمی DF-31A توان حمل تنها یک کلاهک را داشت، نسخه DF-31AG توانایی چندین MIRV را دارد. در واقع این موشک بالستیک می تواند ۳ MIRV با قدرت آتش ۲۰، ۹۰ و ۱۵۰ کیلوتن را حمل کند و نسبت به نسخه قدیمی تر نیز از برد و توان بقای بیشتری برخوردار است.موشک مذکور دارای سیستم جهت یابی داخلی و سیستم جهت یابی ماهواره ای بومی BeiDou  بوده و بر اساس برخی ادعاها دقت این موشک ۱۵۰ متر و یا حتی دقیق تر است و البته از طعمه هایی برای فریب سیستم های دفاع موشکی دشمن نیز سود می برد.

۷- موشک بالستیک قاره پیمای DF-41 (چین)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک DF-41 در حال حاضر قدرتمندترین موشک بالستیک قاره پیمای ساخت چین است. این موشک توسط یک لانچر سوار بر خودروی ۸ محور پرتاب شده و شباهت زیادی به موشک های با لانچر متحرک زمینی Topol-M و Yars دارد. اولین تست های پرتابی این موشک بالستیک در سال ۲۰۱۳ انجام شده و دومین آزمایش نیز یکسال بعد صورت گرفت. گزارش هایی مبنی بر شلیک میدانی این موشک های بالستیک در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز وجود دارد. موشک بالستیک DF-41 از نوع سوخت جامد بوده و برد حداکثر آن ۱۲.۰۰۰ کیلومتر عنوان شده که توان حمل بیش از ۱۰ MIRV را نیز داراست.

موشک بالستیک قاره پیما

برد این موشک برای رسیدن به تمامی نقاط ایالات متحده، روسیه و اروپا کافی است و رسیدن آن از لحظه پرتاب تا لحظه اصابت به اهداف در دوردست ترین نقاط ایالات متحده تنها ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول خواهد کشید. این موشک بالستیک قاره پیما بسیار قدرتمند و ویرانگر بوده و می تواند یک کشور را به طور کامل نابود سازد. موشک بالستیک DF-41 از سیستم هدایت و جهت یابی مشابه دیگر موشک بالستیک چینی در گزینه قبلی سود می برد و دقت آن ۱۵۰ متر و یا حتی دقیق تر است. خودرو ۸ محور حمل کننده لانچر این موشک توانایی حرکت در انواع عوارض زمین را داراست که نتیجه همکاری های این کشور با کمپانی کامیون سازی MZKT بلاروس است. بدین ترتیب موشک های بالستیک قاره پیمای چین دیگر مانند گذشته محدود به پرتاب از لانچرهای ثابت نبوده و رهگیری و نابودی آن ها برخلاف کذشته بسیار دشوار است.

۶- موشک بالستیک قاره پیمای M51  (فرانسه)

موشک بالستیک قاره پیما

موشک M51  یک موشک بالستیک قاره پیمای فرانسوی زیردریایی-پرتاب است که کار بر روی آن از سال ۱۹۹۲ آغاز شده و برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ پرتاب شد. موشک بالستیک مذکور توسط زیردریایی های کلاس Le Triomphant حمل شده که در حال حاضر تنها ۴ فروند از آن ها در ناوگان دریایی کشور مشغول خدمت هستند. حداکثر برد موشک بالستیک قاره پیمای M51  حدود ۱۰.۰۰۰ کیلومتر و در صورت بالاترین بارگیری کلاهکی برد آن به ۸.۰۰۰ کیلومتر کاهش می یابد . بدین ترتیب این موشک قدرتمند بیشتر نقاط چین و روسیه را در تیررس خود می بیند. هر موشک بین ۶ تا ۱۰ کلاهک مستقل پرتابی حمل می کند که هر کدام قدرت انفجاری برابر با ۱۰۷ کیلوتن دارند. علاوه بر این موشک بالستیک قاره پیمای M51  تعدادی ابزار انفجاری کمکی برای نفوذ به سیستم دفاع موشکی دشمن حمل می کند.

موشک بالستیک قاره پیما

نمونه های جدیدتر این موشک که در سال ۲۰۱۵ با نام M51.2 معرفی شد می تواند کلاهک هایی با قدرت انفجار ۱۵۰ کیلوتن نیز حمل کند. موشک بالستیک فرانسوی از سیستم هدایت astro-inertial برخوردار بوده و اگر چه قابلیت نصب سیستم جهت یابی ماهواره ای Galileo روی آن وجود دارد اما هنوز این سیستم روی آن نصب نشده است. بدین ترتیب در شرایط کنونی موشک بالستیک قاره پیمای M51 دقت دیگر موشک های بالستیک با سیستم هدایت ماهواره ای را نداشته و دایره خطای احتمالی آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر است. هر یک از زیردریایی های کلاس Le Triomphant می تواند ۱۶ فروند موشک M51  حمل کند و بدین ترتیب ناوگان دریایی فرانسه ۶۴ فروند از این موشک ها را آماده شلیک دارد. نمونه پیشرفته تر این موشک ها با نام M51.3 در حال توسعه بوده و قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد سرویس شوند.

قسمت دوم این مطلب را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

موشک بالستیک قاره پیما چیست و چگونه کار می کند؟

۷ کشور قدرتمندی که دارای ناوگان زیردریایی با قابلیت حمل موشک بالستیک هستند

موشک‌های بالستیک جدید روسیه؛ کابوس‌هایی هولناک برای مقامات ایالات متحده

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه

منبع: military-today
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • mansour مهر ۱۳, ۱۳۹۷

    حالا دیدین موشکای قاره پیما هیچی بهش بمب معمولی نمیچسبونه؟ همشون بمب اتمی میزارن؟
    در واقع بمب اتم رو براموشکای قاره پیما نمیسازن. موشکها رو برا بمب اتم میسازن
    یه دو سالی گروه نظامی تلگرام عضو بودم از همه قشری بودن. اکثرشونم از داانشجوهای بیسوادی که تو کتاب کلمه استراتژیک رو خوندن و بس

    میگفتن روسیه اومده به ایران گفته بهتون بمب اتم میدیم موشک بما بدین
    یا چین پیادم داده موشک به ما بدین براتون صد سال جنس مجانی میدیم
    تو تلگرام یه چیزایی دست به دست میشه خود روسیه بشنوه میخنده. یه چیزایی میگن خود شی جی پینگ بشنوه از خنده میمیره
    یکیشون میگفت امریکا اصلا موشک نداره و فلان و بهمان. بهش میگفتی امریکا موشک داره میگفت پس چرا به ایران حمله نمیکنه . منطقشون همین بود. یکی موشک داره پس باید حمله کنه جایی. برا همینه ما موشک داریم امریکا اسراییل هیچی اروپا هند کشورای عربی اذربایجان همه رو چندبار با موشک تهدید کردیم