با «چوکاوین» آشنا شوید؛ جدیدترین تفنگ تک تیرانداز کالاشنیکف برای اسنایپرهای روسی

با «چوکاوین» آشنا شوید؛ جدیدترین تفنگ تک تیرانداز کالاشنیکف برای اسنایپرهای روسی

اسنایپرهای ارتش روسیه قرار است که به زودی اولین تفنگ تک تیراندازی یا اسنایپری خود بعد از دهه ها را دریافت نماید. تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین» (Chukavin) که به اختصار «SVC» نیز خوانده می شود جایگزین تفنگ تک تیرانداز دراگونوف اس وی دی (Dragunov SVD) که متعلق به دوران جنگ سرد است خواهد شد. این تفنگ تک تیراندازی بسیار مدرن دارای کالیبرهای متفاوتی است و نهایت برد آن نیز به بیش از ۱.۶۰۰ یارد (نزدیک به ۱.۵۰۰ متر) می رسد. برای دهه ها، تک تیراندازان ارتش روسیه به تفنگ تک تیرانداز دراگونوف وابسته بودند تا با استفاده از آن ماموریت های خطیر اسنایپری خود را انجام دهند.

 تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین»

این اسلحه قدرتمند که در سال ۱۹۶۳ معرفی شد تفنگی نیمه اتوماتیک بوده که برای شلیک بسیار دقیق به سمت هدف طراحی شده است. ارتش اتحاد جماهیر شوروی این تفنگ تک تیراندازی را در تعداد انبوه تولید کرد تا ضعف نسبی کلاشنیکف AK-47 در زمینه دقت شلیک را پوشش داده باشد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ارتش روسیه انبارهای بزرگی از سلاح های سبک را به ارث برده و از آن زمان تاکنون از این سلاح های متعدد استفاده کرده است.

 تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین»
تفنگ تک تیراندازی دراگونوف

تفنگ اسنایپری دراگونوف نیز اگر چه با توجه به استانداردهای اوایل دهه ۱۹۶۰ تفنگی بسیار خوب و موثر برای تک تیراندازان به شمار می رفت اما در میدان نبرد امروزی اسلحه ای قدیمی و با کارآمدی بسیار کم به شمار می آید. بدین ترتیب ارتش روسیه نیاز به یک تفنگ تک تیراندازی جدید را حس کرده و سعی کرد تفنگ اسنایپری جدیدی را تولید کند که در بازار جهانی تسلیحات نظامی نیز مورد توجه خاص قرار گیرد. تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین» ابتدا در نمایشگاه نظامی ARMY 2018 روسیه در معرض نمایش قرار گرفت. این تفنگ نیز مانند دراگونوف نیز دارای خشاب ۷.۶۲x54Rmm بوده که ابعادی استاندارد است که البته با خشاب های .۳۰۸ Winchester  و .۳۳۸ Lapua Magnum. نیز سازگار است.

بیشتر بخوانید: تفنگ تهاجمی AK-308؛ شاهکاری جدید از کمپانی کالاشنیکف برای بازارهای جهانی

 تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین»

نمونه سازگار با گلوله Lapua دارای برد موثر ۱.۶۴۰ یارد (۱.۵۰۰ متر) خواهد بود. به گزارش وبسایت Army Technology، اسلحه تک تیراندازی جدید از یک پیستون با ضربه کوتاه گازی با بولت چرخان استفاده می کند که عملکرد داخلی آن را بسیار شبیه سلاح های انفرادی سری AK می سازد. علاوه بر کالیبرهای جدید، اسلحه تک تیرانداز «چوکاوین» از یک ریل تمام طولی پیکانتینی در قسمت دریافت کننده بالا و یک محافظ دستی برای متصل کردن دوربین، مگسک و دیگر وسایل کمکی هدفگیری نیز سود می برد. همچنین این تفنگ از تجهیزات دیگری مانند دوپایه ساخت شرکت آمریکایی هریس، سیستم لیزری برای مکان یابی هدف، صدا خفه کن و چراغ قوه ای که روی لوله تفنگ نصب می شود استفاده می کند.

 تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین»

لوله نیز در درون محافظ دست قرار گرفته که تنها در محل اتصال با دریافت کننده بالایی به دیگر بخش های تفنگ تماس دارد. اوایل سال میلادی کنونی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از کمپانی «کالاشنیکف کانسرن»، سازنده تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین» دیدار کرده و با این تفنگ تیراندازی کرد. تفنگی که پوتین با آن شلیک کرد به دوربین هدفگیری اشمیت و بندر آلمانی مجهز بوده که به احتمال زیاد به دلیل قیمت بسیار بالا در نسخه نهایی برای ارتش روسیه وجود نخواهد داشت. ویدیو مربوط به تیراندازی ولادیمیر پوتین با تفنگ تک تیراندازی «چوکاوین» را در این لینک مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: تفنگ ریبونی؛ اسلحه انفرادی جدید ارتش ایالات متحده با ۴ لوله و قابلیت شلیک همزمان

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود