«عدالت»؛ لغت سال ۲۰۱۸ به انتخاب دیکشنری وبستر

«عدالت»؛ لغت سال ۲۰۱۸ به انتخاب دیکشنری وبستر

عدالت، برابری، بی‌طرفی، انصاف و دادگری از جمله رایج‌ترین معانی کلمه انگلیسی justice هستند که توسط کمپانی وبستر به عنوان لغت سال ۲۰۱۸ برگزیده شده است.

سال ۲۰۱۸ میلادی که نفس‌های آخر خود را می‌کشد با چرخش‌های خبری جنجال‌برانگیز و جالبی همراه بود. از مبارزات علیه نابرابری جنسیتی گرفته تا عزل و نصب‌های متعدد دونالد ترامپ، رییس جمهور کنونی ایالت متحده آمریکا، امسال شاهد رویدادهایی بود که جست‌وجو برای «عدالت» را در دل خود پنهان داشتند.

لغت عدالت در ۱۲ ماه گذشته بسیار مورد توجه مردم جهان قرار داشته. به همین خاطر، کمپانی انتشاراتی آمریکایی مریام-وبستر (Merriam-Webster)، «لغت سال» خود برای ۲۰۱۸ را «عدالت» اعلام کرد.

به گزارش این کمپانی، میزان جست‌وجوهای کاربران برای یافتن معنی این لغت به نسبت سال گذشته میلادی ۷۴ درصد رشد داشته است.

کمپانی دیکشنری وبستر در این رابطه گفت: «مفهوم عدالت و برابری در سال گذشته در بسیاری از مباحث ملی مطرح بوده است؛ از جمله می‌توان به عدالت اجتماعی، عدالت رادیکال، عدالت کیفری و عدالت اقتصادی اشاره کرد.»

آنها همچنین بیان داشتند: «در تمام مباحث مربوط به چنین موضوعاتی، این سوال که دقیقا منظور از عدالت چیست نیز متعاقبا مطرح می‌شد.»

در سال ۲۰۱۸ میلادی Justice در میان پربازدیدترین کلمه‌ها در سایت وبستر بوده است.این در حالیست که دیکشنری آکسفورد، واژه «Toxic» به معنی «سمی» رابه عنوان «لغت سال» خود برگزیده است. وب‌سایت دیکشنری‌دات‌کام نیز Misinformation به معنای اطلاعات نادرست را به عنوان لغت سال ۲۰۱۸ خود اعلام کرده است.

لغات «ملی‌گرایی»، «همه‌جنس‌گرایی» و «افتخار» نیز از برترین لغات سال ۲۰۱۸ بودند

لغت «عدالت» امسال توانست جای کلمه «فمنیست» در سال گذشته را بگیرد. کمپانی وبستر همچنین در کنار لغت سال خود، از ۱۰ کلمه دیگری که در صدر جست‌وجوهای کاربران قرار داشته‌اند نیز پرده‌برداری کرد.

پس از اینکه پرزیدنت ترامپ در ماه اکتبر در مراسمی در شهر هوستون خود را یک ملی‌گرا توصیف کرد، نرخ جستجوهای کاربران برای واژه«ملی‌گرایی» ۸ هزار درصد افزایش یافت.

کلمه «همه‌جنس‌گرایی» نیز زمانی مورد توجه مردم قرار گرفت که جنل مولی، خواننده آمریکایی در مصاحبه خود با مجله رولینگ استون در ماه آوریل خود را «همه‌جنس‌گرا» معرفی کرد.

Laurel به معنی افتخار به واسطه یک فایل صوتی که در ماه می منتشر شده بود، مورد جستجوی زیاد کاربران قرار گرفته بود و لغت احترام پس از درگذشت «آرتا فرانکلین»، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی که به ملکه سول شهرت داشت، زیاد جستجو شد.

منبع: cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود