Zircon؛ موشک مافوق صوت جدید روسیه کابوسی برای تمامی سیستمهای دفاع موشکی

موشک مافوق صوت Zircon هر ثانیه نزدیک به 2 مایل پرواز می کند

Zircon؛ موشک مافوق صوت جدید روسیه کابوسی برای تمامی سیستمهای دفاع موشکی

روسیه در روزهای گذشته یک موشک ضد کشتی مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده که می تواند ساعتی ۶.۱۳۸ مایل (۹.۸۲۱ کیلومتر) یا به عبارتی هر ثانیه ۱.۷ مایل (۲.۷ کیلومتر) پرواز کند. این موشک مافوق صوت که «Zircon» نام دارد به کشتی هایی که در دریا حضور دارند و همچنین اهدافی در خشکی حمله خواهد کرد و ظاهراً هیچ یک از سیستم های دفاع موشکی مدرن کنونی توان مقابله با آن را ندارند. بر اساس گزارش شبکه CNBC، روسیه موشک ضد کشتی «Zircon» را تاکنون ۵ بار مورد آزمایش قرار داده که آخرین بار آن ها اوایل ماه دسامبر یعنی کمتر از ۳ هفته پیش بوده است.

وشک مافوق صوت «Zircon»

در آزمایش ماه دسامبر، سرعت این موشک به ۸ ماخ یا ۶.۱۳۸ مایل بر ساعت رسیده است. این آزمایش نشان داده که روس ها اکنون توانایی رسیدن به تکنولوژی پرواز مداوم و بدون وقفه (sustained flight) را دارند، موضوعی که یک هدف بسیار دشوار در تحقیقات پرواز مافوق صوت به شمار می آید. نکته مهم دیگر این که موشک «Zircon» انواع مختلفی داشته که علاوه بر هدف قرار دادن اهداف دریایی، برخی از نمونه های آن نیز توانایی نابودی اهداف زمینی را دارند. انتظار می رود که این موشک مافوق صوت ضد کشتی در سال ۲۰۲۱ وارد مرحله تولید انبوه شده و یک سال بعد نیز در نیروی دریایی ارتش روسیه به خدمت گرفته شود.

موشک مافوق صوت «Zircon»

هنوز چیز زیادی در مورد قابلیت های این موشک ضد کشتی در دست نیست اما بر اساس اطلاعاتی که در گذشته وجود داشته می توان گفت که موشک مافوق صوت «Zircon» توسط کمپانی لسلیحاتی NPO Mashinostroeniya Military-Industrial Corporation توسعه یافته و نمونه بومی سیستم موشکی مافوق صوت BrahMos II است که محصول مشترک هند و روسیه بوده است. این موشک در روسیه با عنوان «۳K22 » شناخته می شود. بر اساس ادعاهای صورت گرفته، برد موشک BrahMos II به ۳۰۰ کیلومتر می رسد که مطابق با توافقنامه بین المللی کنترل تکنولوژی موشکی طراحی شده است. این معاهده قصد دارد که تولید موشک های هسته ای صادراتی با توان حمل کلاهک هسته ای یک تنی را در بردی کمتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود نگه دارد. روسیه و هند نیز هر دو این معاهده را امضا کرده اند و البته محصولاتی که با هدف استفاده داخلی (و نه صادرات و فروش به دیگر کشورها) تولید شوند شامل این محدودیت نخواهند بود.

موشک مافوق صوت «Zircon»

بیشتر بخوانید: زیردریایی هواپیمابر AN-1؛ نیروی دریایی ایالات متحده در مسیر عملی کردن ایده ای ۶۰ ساله

بر اساس گزارش تهیه شده توسط شبکه دولتی TASS، موشک مافوق صوت «Zircon» برای پرتاب از سیلوهای با لانچر عمودی که روی کشتی های روسی مستقر شده اند طراحی شده است؛ کشتی های جنگی از جمله رزمناوهای کلاس  Steregushchy و ناوچه های کلاس Admiral Gorshkov. هر یک از کشتی های جنگی روسیه به ۱۰ فروند از این موشک های مافوق صوت ضد کشتی مجهز خواهند شد. تهدید اصلی اما از جانب زیردریایی های جدید کلاس  Yasen است که به گفته شبکه TASS  از همان لانچرهای عمودی سود می برد که آن را قادر خواهد ساخت ۴۰ فروند موشک ضد کشتی از جمله موشک «Zircon» را در خود حمل کنند. برخلاف کشتی های سطحی که می توان آن ها را ردیابی کرد، زیردریایی های کلاس Yasen می توانند این موشک قدرتمند را از مکانی نامشخص و در جهتی غیرمنتظره پرتاب نمایند.

موشک مافوق صوت «Zircon»

علاوه بر این، موشک مافوق صوت «Zircon» در شرایط کنونی غیرقابل انهدام بوده و براحتی می تواند در سیستم های دفاعی ایالات متحده نفوذ کرده و کشتی های آن ها را منهدم نماید. این در حالی است که نیروی دریایی ایالات متده از چندین سیستم دفاع موشکی از سیستم رهگیری موشک های بالستیک SM-3 تا سیستم دفاع موشکی سطح به هوا SM-6 سود می برد که هر کدام برای مقابله با تهدیداتی خاص طراحی شده اند. در حالی که سیستم SM-3 توان رهگیری و انهدام موشک های بالستیک در حال پرواز با سرعتی مشابه «Zircon» را دارد اما این قابلیت برای ارتفاعات بالا و در فضا قابل اجراست، ارتفاعی که بسیار پایینتر از سطح ارتفاع موشک مافوق صوت جدید روس ها خواهد بود.

موشک مافوق صوت «Zircon»

سیستم دفاع موشکی SM-6 نیز برای مقابله با موشک های بالستیک برد کوتاه، موشک های کروز، موشک های ضد کشتی و ضد هواپیما طراحی شده اما نمی توان با اطمینان گفت که توانایی انهدام موشکی با سرعت حرکت ۱.۷ مایل در ثانیه را دارد یا خیر. هر یک از سیستم های دفاع موشکی کنونی ایالات متحده می توانند بخشی از مشکل مقابله با این موشک ضد کشتی جدید روسی را پوشش دهد اما نه این که به طور کامل بتوانند خطر این موشک را دفع کنند. این سیستم های دفاع موشکی بدون شک به روزآمدسازی ها و ارتقاهای سخت افزاری و نرم افزاری جدیدی برای منهدم کردن موشک «Zircon» پرتاب شده نیاز دارند. در حال حاضر تنها گزینه موثری که آمریکایی ها دارند این است که پلتفرم پرتابی این موشک مافوق صوت را قبل از پرتاب نابود سازند. موشک «Zircon» می تواند مجهز به یک کلاهک انفجاری بسیار پرقدرت، کلاهک اتمی و یا بدون کلاهک باشد.

موشک مافوق صوت «Zircon»

موشکی که با سرعت نزدیک به ۲ مایل در ثانیه به هدف برخورد کند صدمات قابل توجهی به هدف وارد خواهد کرد. از این رو یک کلاهک تنگستنی بدون قابلیت انفجار با وزن تقریبی ۱ تن می تواند به خودی خود یک کلاهک ضد کشتی بسیار موثر و قدرتمند باشد. استفاده از کلاهک های با قدرت انفجاری بالا نیز خود گزینه ای جداگانه است. قدرت اصلی موشک «Zircon» به عنوان یک سلاح اتمی است. این موشک در صورتی که از زیردریایی های روسی شلیک شود می تواند در عرض کمتر از ۱۰۹ ثانیه مسافتی ۳۰۰ کیلومتری را طی کند.

بیشتر بخوانید: «میله های خداوند»؛ سلاح فضایی نیروی هوایی ایالات متحده با قدرت موشک بالستیک قاره پیما

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود