هلی کوپتر «یاغی»؛ پرنده مدرنی که در نهایت جانشین «شاهین سیاه» خواهد شد

هلی کوپتری با دو برابر سرعت و برد هلی کوپترهای امروزی، محصول مشترک سیکورسکی و بوئینگ

هلی کوپتر «یاغی»؛ پرنده مدرنی که در نهایت جانشین «شاهین سیاه» خواهد شد

دو غول آمریکایی در زمینه توسعه تسلیحات نظامی هوایی ایالات متحده، سیکورسکی و بوئینگ، برای ساخت هلی کوپتری که خود آن را انقلابی در صنعت طراحی هلی کوپتر می دانند با هم همکاری می کنند. در روزهای گذشته و برای اولین بار، تصویری از هلی کوپتر «یاغی» با نام کامل «SB>1 Defiant» که سال ها از طراحی و تحقیقات مربوط به آن می گذرد منتشر شد. بر اساس گزارش رسانه ها، هلی کوپتر «یاغی» با سرعت و بردی دو برابر هلی کوپترهای معمولی امروزی وارد جنگ های آینده شده و چابکی و قدرت مانور آن بسیار فراتر از حد تصور خواهد بود. پرواز واقعی این هلی کوپتر مدرن برای ماه ژانویه ۲۰۱۹ زمانبندی شده است.

هلی کوپتر Defiant

این دو کمپانی بزرگ امیدوارند که «یاغی» بتواند به تثبیت طراحی جدید هلی کوپترها در طی یک سال اخبر بر اساس تکنولوژی «زندگی عمودی آینده» (Future Vertical Life (FVL)) منجر شود. هدف این برنامه که در سال ۲۰۰۸ به عنوان پاسخی به سقوط هلی کوپترهای نظامی آمریکایی در عراق و افغانستان آغاز شد طراحی یک سیستم کاملاً جدید مربوط به پرنده های دارای پروانه بود، رویه ای که در نقطه مخالف و مقابل توسعه هلی کوپترهای مدرن و مشهوری مانند «شاهین سیاه» (Black Hawk) و «آپاچی» (Apache) قرار داشت.

هلی کوپتر Defiant

این برنامه که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ رسانه ای شد، به گفته کارشناسان سیستم های هلی کوپتری از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. قدرت هلی کوپتر «یاغی» در این است که به یک سبک واحد پیشرانه ای متکی نیست و در واقع یک سیستم هیبریدی به شمار می آید. این سیستم هیبریدی جدید از یک طراحی پروانه ای کواکسیال برای پرواز عمودی و یک سیستم پیشرانه برای افزایش سرعت پرواز به سمت جلو سود می برد. این طراحی کواکسیال شامل دو نوع پروانه یا روتور هلی کوپتری است و از دیرباز و پیش از آن که اولین هلی کوپترها ساخته شوند نیز مورد توجه بوده است.

هلی کوپتر Defiant

بیشتر بخوانید: با ۱۰ هلی کوپتر نظامی گرانقیمت و قدرتمند کلاس جهانی آشنا شوید

این سیستم در ترکیب با سیستم پیشرانه معمول می تواند سرعت پرنده جدید محصول سیکورسکی و بوئینگ را به ۲ برابر هلی کوپترهای معمولی دیگر برساند. بدین ترتیب می توان گفت که سرعت پرنده «یاغی» به بیش از ۳۲۲ مایل در ساعت (بیش از ۵۱۵ کیلومتر بر ساعت) خواهد رسید. البته این تنها هلی کوپتری نیست که از تکنولوژی مدرن FVL استفاده می کند زیرا هلی کوپتر Bell V-280 Valor که بیش از یک سال از پرواز عملیاتی آن می گذرد نیز از چنین سیستمی برخوردار است. به گفته کارشناسان نظامی، این دو هلی کوپتر می توانند موانع عمودی و افقی پرواز هلی کوپترها را کنار بزنند.

هلی کوپتر Defiant
ایگور سیکورسکی

اما در حالی که هلی کوپتر Bell V-280 Valor از تکنولوژی پروانه مایل (tiltrotor) استفاده می کند که از سال ۲۰۰۷ به طور گسترده و به شکلی موثر به کار گرفته شده، هلی کوپتر «یاغی» از تکنولوژی انقلابی هلی کوپتر مرکب سیکورسکی سود می برد که چابکی هلی کوپتر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. ارتش ایالات متحده قصد دارد که از این دو هلی کوپتر که پرنده های تهاجمی با برد بلند آینده محسوب می شوند برای جایگزینی هلی کوپترهای قدیمی تر UH-60 Black Hawk استفاده نماید.

هلی کوپتر Defiant

این پرنده مدرن که طراحی و ساخت آن به دوران جنگ سرد باز می گردد، بدنه اصلی پشتیبانی و عملیات هوایی ایالات متحده در عراق و افغانستان را تشکیل می داد اما فاقد سرعت و بردی است که کارشناسان نظامی برای جنگ های آینده به منظور نفوذ به سیستم های پیشرفته دفاعی ضد هوایی کشورهای روسیه و چین متصور هستند. ویدیو شبیه سازی پرواز هلی کوپتر «یاغی» را در این لینک مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ هلی کوپتر تهاجمی قدرتمند و خطرناک دنیا آشنا شوید

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • هاشم دی ۱۶, ۱۳۹۷

    خودمون جنگنده زیاد داریم در مورد اونا مطلب بذارید نیازی نیست از اینا بذارید

    • سجاد دی ۱۷, ۱۳۹۷

      کسی پیشرفت میکنه که همیشه نگاهش به تکنولوژی روز باشه