صرع و فعالیت‌های ورزشی

صرع و فعالیت‌های ورزشی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همان‌طور که می‌دانید، انجام حرکات و تمرینات ورزشی باعث افزایش انرژی، بهتر شدن خلق‌وخو و همچنین کاهش استرس در فرد می‌شود؛ اما ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این مسئله در رابطه با بیماران صرع هم صادق است؟ در یک جواب کوتاه بله؛ افزایش میزان سلامت با ورزش کردن، کمک بزرگی به کاهش میزان تشنج در بیماران مبتلا به صرع می‌کند.

علاوه بر این، ورزش کردن و داشتن تحرک منجر به افزایش ترشح هورمون‌های شادی‌آور در مغز، حفظ و افزایش حجم ماهیچه‌ها و عضلات، کاهش سطح چربی بدن، افزایش جریان اکسیژن در مغز و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

نتایج تحقیقات در رابطه با ورزش و صرع

طبق پژوهش‌هایی که در آمریکا صورت گرفته، بیمارانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند کمتر دچار حملات صرع (تشنج) می‌شوند. بر اساس مطالعه و تحقیقی که در نروژ بر روی زنان مبتلا به صرع کنترل نشده انجام شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند، بیمارانی که جلسات منظم تمرینات هوازی و ورزشی از قبیل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری به مدت ۶۰ دقیقه، دو بار در هفته  و به طول ۱۵ هفته انجام داده‌اند، در نهایت این تمرینات منجر به کاهش قابل‌توجه حملات تشنج، درد عضلانی، مشکلات خواب و خستگی در این افراد شده است. همچنین در این افراد میزان چربی بد خون و تری گلیسیرید کاهش‌یافته است.

شایان‌ذکر است که در ایجاد بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی (سکته مغزی و قلبی)، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، پوکی استخوان و برخی از سرطان‌ها، عدم تحرک، ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب و اضافه‌وزن می‌توانند بسیار مؤثر باشند. علاوه بر این، ورزش نکردن با افزایش افسردگی و اضطراب رابطه مستقیمی دارد. مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد، افرادی که مبتلا به صرع هستند، در صورت عدم فعالیت بدنی و ورزشی و نیز عدم رعایت رژیم غذایی مناسب نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های ذکرشده هستند.

صرع و فعالیت‌های ورزشی

البته افراد مبتلا به صرع باید یک سری نکات را برای ورزش کردن، رعایت کنند:

  • قبل از ورزش کردن با پزشک خودشان مشورت کنند
  • برای شروع ورزش حتماً از یک نرمش سبک و حرکات کششی استفاده کنند
  • استفاده از وسایل ایمنی مانند کلاه محافظ، بازوبند، ساق‌بند و … در بسیاری از ورزش‌ها توصیه می‌شود
  • در مواردی که تشنج فرد شدید بوده، بهتر است از ورزش‌های سبک استفاده شود
  • داشتن یک همراه که با کمک‌های اولیه آشنایی کامل داشته باشد، در طول ورزش الزامی است به‌خصوص در مورد ورزش‌های آبی
  • استفاده از جلیقه نجات برای ورزش‌های آبی ضروری است
  • این افراد از دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در خیابان‌های شلوغ اجتناب کنند
  • هنگام ورزش مرتب به خود استراحت دهند و مایعات فراوان بنوشند
  • اگر این افراد زود خسته می‌شوند، ورزش را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت انجام دهند
  • همیشه یک گردن بند یا دستبند یا کارت نشان‌گر بیماری همراه خود داشته باشند
  • این افراد باید از صخره‌نوردی، چتربازی و کوه‌نوردی در مواردی که تشنج کنترل نشده است، خودداری کنند و از انجام این‌گونه ورزش‌ها به‌تنهایی خودداری شود
  • با رعایت نکات ایمنی فوق امکان انجام ورزش‌هایی چون شنا، غواصی، جت اسکی، قایقرانی، فوتبال، راگبی، بسکتبال، هاکی روی یخ، دوچرخه‌سواری در محل‌های مخصوص یا دویدن بر روی تردمیل برای این افراد امکان‌پذیر است البته در انجام این ورزش‌ها وجود یک همراه کنار بیمار ضروری است

آیا در صورت خستگی و بیماری می‌توان تمرینات ورزشی را انجام داد؟

ممکن است فرد به خاطر تشنج یا عوارض جانبی داروها احساس خستگی داشته باشد یا احساس کند قادر به انجام تمرینات ورزشی نیست. بهتر است بدانید، انجام حرکات ورزشی حتی به‌صورت سبک و آرام می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد.

داروسازی دکتر عبیدی به‌عنوان یکی از فعالان پیشرو در چرخه سلامت کشور، علاوه بر تحقیق و تولید دارو، با رویکرد بیمار محور تلاش برافزایش آگاهی عموم جامعه دارد. برای کسب اطلاعات در ارتباط با سایر بیماری‌ها به وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی عبیدی مراجعه کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود