مقامات چین: موشک مافوق صوتی ساخته‌ایم که ناوهای هواپیمابر آمریکا را غرق می‌کند

شلیک 8 موشک هایپرسونیک دانگ فنگ-17 می تواند یک ناو هواپیمابر ایالات متحده را به اعماق دریا بفرستد

مقامات چین: موشک مافوق صوتی ساخته‌ایم که ناوهای هواپیمابر آمریکا را غرق می‌کند

مقامات چین در روزهای اخیر ادعا کرده اند که موشک مافوق صوت جدید این کشور با نام «DF-17» می تواند ناوهای هواپیمابر ایالات متحده را غرق کند. این ادعا که در تعدادی از رسانه های دولتی وابسته به حزب کمونیست چین منتشر شده، ساعاتی پس از آن بود که کشتی های جنگی ایالات متحده و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در کنار هم وارد دریای چین جنوبی شدند. بله کاملاً قابل قبول است که چین چنین موشک های مافوق صوت قدرتمندی داشته باشد اما اینکه این کشور بتواند تمامی منابع نظامی خود را برای موقعیت یابی یک ناو هواپیمابر آمریکایی هماهنگ و بسیج کرده و سپس آن را غرق کند موضوعی است که نمی توان به آن پاسخی دقیق داد.

موشک مافوق صوت

خبرگذاری China Times و دیگر رسانه های خبری دولتی این کشور گزارش داده اند که موشک مافوق صوت «DF-17» در صورتی که «۸ بار شلیک شود» می تواند یک ناو هواپیمابر ایالات متحده را غرق کند. به گفته یک کارشناس نظامی چینی که در مقالات این رسانه ها به گفته های او استناد شده، شناسایی و رهگیری موشک مافوق صوت DF-17 برای سیستم های دفاع موشکی غربی غیرممکن است. در این خبرها ادعا شده که موشک مذکور توانایی حمل کلاهک هسته ای را داشته و می تواند هر هدفی در دنیا- بغیر از خاک ایالات متحده آمریکا- را در کمتر از یک ساعت مورد هدف قرار دهد.

موشک مافوق صوت

موشک DF-17 یک موشک هایپرسونیک بوست گلاید است که کلاهک آن توسط یک موشک بالستیک به ارتفاعات بسیار بالا پرتاب می شود. موشک های بالستیک معمول، کلاهک های قدرتمند خود را با این روش به فضا پرتاب می کنند و در ادامه با استفاده از مواد انفجاری بالستیک با زمانبندی دقیق به هدف برخورد می کنند. سلاح های مافوق صوت کمی قبل از ورود به فضا متوقف می شوند. در ارتفاعات بسیار بالا که هنوز در اتمسفر زمین قرار دارد، این سلاح ها به سمت زمین متمایل شده و با سرعت هایی بیش از ۵ ماخ به سمت هدف هجوم می برند. این روش پرواز و حمله پیچیده، باعث شده که رهگیری چنین سلاحی برای سیستم های دفاع هوایی بسیار مشکل باشد. ادعاهای بسیاری از این رسانه های چینی درباره موشک مافوق صوت DF-17 دور از واقعیت به نظر می رسد زیرا برد این موشک بین ۱.۱۰۰ تا ۱.۵۰۰ مایل (۱.۷۶۰ تا ۲.۴۰۰ کیلومتر) است.

موشک مافوق صوت

بدین ترتیب این موشک را می توان یک موشک منطقه ای نامید که توانایی هدف قرار دادن اهدافی در نقاط دور دست جهان را ندارد. علاوه بر این، موشک های مافوق صوت با قابلیت دسترسی به دوردست ترین نقاط جهان (ویژگی که چینی ها ادعا می کنند موشک مافوق صوت DF-17 نیز داراست) به طور طبیعی توان رسیدن به خاک ایالات متحده را نیز دارند. وقتی پای غرق کردن ناو هواپیمابر ایالات متحده با این موشک به میان می آید، این توانایی بدین موضوع بستگی دارد که چین بتواند موقعیت یک ناو هواپیمابر آمریکایی در اقیانوس آرام را به طور دقیق شناسایی کرده و سپس رهگیری نماید. شبکه ای از کشتی های جنگی، ماهواره ها و هواپیماها که توسط سیستم های ارتباطی امن حمایت می شوند باید به صورت هماهنگ در این عملیات شرکت داشته و پس از موقعیت یابی دقیق ناو هواپیمابر، مختصات دقیق آن را برای سیستم پرتاب موشک مافوق صوت DF-17 ارسال نمایند.

بیشتر بخوانید: عملیات غیرممکن؟! آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر ایالات متحده امکان پذیر است؟!

موشک مافوق صوت

همزمان، ارتش ایالات متحده سعی خواهد کرد که یک حباب محافظتی در اطراف ناو هواپیمابر خود ایجاد کرده، سیستم های ارتباطی دشمن را دچار اختلال کرده و هر واحد دشمن که به این هیولای غول پیکر نزدیک شود را نابود و یا غرق سازد. اگر چه قابل درک است که یک موشک مافوق صوت می تواند به یک ناو هواپیمابر غول پیکر آسیب وارد کند- و ۸ موشک اینچنینی می توانند یک ناو هواپیمابر آمریکایی را غرق سازند- اما نتیجه چنین عملیاتی تا زمانی که به صورت عملی اجرا شود مشخص نخواهد بود. موشک های هایپرسونیک انرژی محرکه جنبشی (kinetic) قابل توجهی را در خود فشرده کرده و در هنگام برخورد با هدف به آن وارد خواهند کرد. با این وجود سرعت موشک مافوق صوت DF-17 و میزان انرژی جنبشی که می تواند به بدنه یک ناو وارد کند هنوز مشخص نیست.

موشک مافوق صوت

به ادعای خبرگزاری China Times، موشک فوق در سال ۲۰۲۰ آماده عملیات خواهد بود. نام کامل این موشک،  «دانگ فنگ» (Dong Feng -17) یا «باد شرقی-۱۷» است که برای مقابله با سیستم های دفاع موشکی جدید غرب طراحی شده است. با این وجود، می توان گفت که این موشک تنها یک راه حل کوتاه مدت برای شکست دادن سیستم های دفاع موشکی آمریکا بوده و خیلی زود با بروز رسانی این سیستم ها، موشک DF-17 کارکرد گذشته خود را از دست خواهد داد. حتی حالا نیز این موشک تنها کار رهگیری را برای سیستم های دفاع موشکی مانند THAAD سخت تر کرده و رهگیری آن آنطور که مقامات چینی ادعا می کنند غیرممکن نیست. کمپانی لاکهید مارتین در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در زمینه ارتقای سیستم موشکی THAAD داشته که آن را در زمینه رهگیری و ساقط کردن موشک های مافوق صوت توانمند ساخته است.

بیشتر بخوانید: قوی ترین ناوهای هواپیمابر هسته ای جهان: شارل دوگل، نیمیتز و جرالد آر فورد

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • اریا بهمن ۶, ۱۳۹۷

    یه خالی بندی دیگه از چینی ها

  • اریا بهمن ۶, ۱۳۹۷

    یه خالی بندی دیگه از چینی های متقلب

  • علی بهمن ۷, ۱۳۹۷

    خبرگزاری را اشتباه نوشته اید

  • sajad بهمن ۷, ۱۳۹۷

    چینیهام مثل روسیه شده
    به روسی ها میگن از سلاح های گنده خوششون میاد. فقط دهن پرکنن

  • seedni بهمن ۸, ۱۳۹۷

    همه میخوان آمریکا رو نابود کنن . چین ، روسیه ، کوبا ، لیبی ، صدام حسین ، ایران ، کره شمالی … رییس همشون هم روسیه است . پس چرا نمیکنن ؟؟؟

    اگه آمریکا نبود چین هنوز تو زمان مائو تسه دون ، غرق در فقر و مکنت داشت کشتار کمونیستی رو تجربه میکرد .

  • محمدی بهمن ۸, ۱۳۹۷

    حرف شما فوق العاده یک جانبه بود اول امیکا هم. می خواد این کشور ها نابود بشن دوم امیکا هم به سهم خودش جنایات مشکلات زیادی به وجود اورده سوم امیکا چه. بود چه نبود حکومت کمونستیکی چین از بین می رفت (کلی می گم) چهارم ما ایرانی هستیم. نه امیکایی یا طرفدار امیکا از منافع. خودمون محافظت می کنیم خودمونو نمی فروشیم و دلایل زیادی با دشمنی با میکا داریم

    • Sh مهر ۲۲, ۱۴۰۰

      تو حرف نزن امریکا کجا ایران کجا، اقتصاد ایران ۲۰۰ میلیارد دلار و اقتصاد امریکا۲۳ تیلیون دلار