چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

استرس و اضطراب حجم وسیعی از زندگی مردم نسل کنونی را تشکیل داده‌اند و هر دو پیامدها منفی بسیار زیادی دارند که بعضا جبران‌ناپذیر است.

از استرس کار و استرس سخنرانی گرفته تا اضطراب‌هایی که معلوم نیست ریشه در چه امری دارند و چرا این حد از نگرانی شدید را برای فرد پدید می‌آورند!

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که مگر استرس و اضطراب با هم فرق دارند؟ بله. این دو اختلال از هم متفاوت هستند؛ اگر چه تفاوتشان چندان محسوس نیست اما روشن‌ترین فرق استرس و اضطراب این است که استرس دلیل روشنی دارد. در حالی که ممکن است دلیل مشخصی برای اضطراب وجود نداشته باشد. در انتهای مطلب در مورد تفاوت این دو عارضه بیشتر برایتان توضیح داده‌ایم.

مساله مهمی که برای داشتن زندگی آسوده و بی‌دغدغه باید بدانید این است که استرس و اضطراب باید از زندگی حذف یا حداقل کمرنگ شوند. برای این منظور هم تکنیک‌ها و روش‌های درمانی متنوعی موجود است. برای آشنایی با برخی تکنیک‌ها در ادامه همراهمان باشید.

ورزش کردن برای از بین بردن گرفتگی و درد در ناحیه کمر و گردن 

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم5

انجام تمرینات لازم برای کاهش درد گردن و کمر شامل موارد زیر است:

  • بالا انداختن شانه: شانه‌های خود را بالا ببرید و تا حد ممکن آنها را به گوش‌های خود نزدیک کنید. به مدت ۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید. سپس شانه را پایین بیاورید. این تمرین را سه بار پشت سر هم تکرار کنید.
  • چرخاندن چانه: صاف و بدون قوز کردن بنشینید. چانه خود را تا جای ممکن به سمت شانه سمت راست بچرخانید. به مدت ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس دوباره چانه را به حالت اول خود برگردانید. حالا نوبت چرخش به سمت چپ است، چانه را تا حد ممکن به سمت شانه چپ بچرخانید و ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  • کج کردن سر: صاف بنشینید و رو به روی خود را نگاه کنید. سپس به آهستگی سر را به سمت چپ خم کنید، طوری که شانه را لمس کند. ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید. سر خود را به حالت نرمال برگردانید و ۲ ثانیه در این وضعیت بمانید. پس از آن، سر را به سمت شانه راست خم کنید و سعی کنید سر شانه را لمس کند. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و دوباره به حالت عادی برگردید.
  • کشیدن کمر: کف دست‌های خود را روی کمرتان بگذارید و سعی کنید کمر را به جلو فشار دهید. ۱۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید.

آرامش و تسکین فوری روح با کمک طب سوزنی

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم5

سه نقطه که با فشار آنها می‌توانید استرس را از بین ببرید:

  • Union Valley: فاصله بین انگشت شست و انگشت اشاره است. از انگشتان شست و اشاره دست راست برای فشار دادن این نقطه روی دست چپ استفاده کنید و برعکس. باید ۳۰ ثانیه انگشتان را در این نقطه نگه دارید و همزمان هم به آرامی و عمیق نفس بکشید و نفس خود را بیرون بدهید. این تمرین را سه بار پشت سر هم انجام دهید و سپس سراغ دست دوم بروید.
  • Great Rushing: این نقطه در حد فاصل بین انگشت شست پا و بلندترین انگشت پا قرار دارد. ۲۰ ثانیه این نقطه را فشار دهید و سپس سراغ پای دوم بروید.
  • Spirit Gate: این نقطه در بخش درونی مچ دست و محل تلاقی انگشت کوچک و مچ قرار دارد. نقطه توخالی این منطقه را به مدت ۲ تا ۳ ثانیه به آرامی فشار دهید. با دست راست، دست چپ را فشار دهید و برعکس.

یوگا کردن برای کاهش استرس و اضطراب

Paschimottanasana: برای انجام «حالت نشسته و خمیده به سمت جلو»، روی زمین بنشینید، پاهای خود را دراز کنید به طوری که انگشتان پا به سمت خودتان باشد. در حالی که نفس عمیق می‌کشید، دست‌های خود را بالای سر ببرید و بکشید. نفس خود را بیرون بدهید و همزمان به سمت جلو خم شوید. دست‌ها را پایین بیاورید و انگشتان پا را بگیرید. در حالیکه نفس می‌کشید سر خود را خم کنید. هنگام بازدم شکم را به سمت زانو جلو بدهید. نفس بگیرید و به حالت نشسته اولیه باز گردید. به آرامی نفس خود را بیرون بدهید و بازوها را پایین بیاورید.

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب
Uttana Shishosana

Uttana Shishosana: روی زانو روی زمین بنشینید و کف دست‌ها را هم روی زمین بگذارید (مثل میز). در حالی که نفس را بیرون می‌دهید به آرامی دست‌ها را به سمت جلو حرکت دهید تا سینه به زمین نزدیک شود. سر خود را شل کنید تا پیشانی زمین را لمس کند. نفس بگیرید و پهلو و باسن را عقب و بالا بکشید. نفس عمیق بکشید و به مدت ۱۰ ثانیه در همان حالت بمانید. سپس بدن خود را ریلکس کنید.

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

Uttanasana: صاف بایستید و پاها را به هم بچسبانید. دست‌های خود را بالای سر ببرید و به آرام یبه سمت جلو خم شوید و سعی کنید انگشتان پاها را لمس کنید. نفس عمیق بکشید و تا جایی که احساس تنگی نفس ندارید، آن را نگه دارید. سپس به آرامی خود را به بالا بکشید، دست‌ها را هم بالا ببرید و سپس آرامی پا را روی زمین بگذارید  و در حالت نرمال بایستید.

ماساژ دادن سر، چشم‌ها و دست‌ها

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

  • ماساژ شقیقه‌ها: با استفاده از انگشت‌های اشاره، میانی و انگشت حلقه به مدت ۱۰ ثانیه شقیقه‌ها را ماساژ دهید. ۵ ثانیه استراحت و دوباره آن را تکرار کنید. این کار را ۳ بار پشت سر هم تکرار کنید.
  • ماساژ چشم: چشم‌های خود را ببندید و با استفاده از انگشت اشاره و انگشت میانی دور چشم‌ها را ماساژ دهید. از بخش داخلی و کنار چشم در کنار استخوان‌های بینی شروع کنید و به سمت خارجی چشم‌ها بروید. ماساژ را در حالت دورانی باید انجام دهید و آن را ۵ بار پشت سر هم تکرار کنید.
  • ماساژ کف دست‌ها: با کمک دست راست کف و انگشتان دست چپ را آرام ماساژ دهید. همین کار را با دست دیگر تکرار کنید.

رو آوردن به سبک زندگی سالم

چگونه زندگی آسوده و بی‌دغدغه داشته باشیم؟ بدون استرس، بدون اضطراب

  • به طور منظم ورزش کنید: سعی کنید هر روز یک تمرین یا فعالیت ورزشی انجام دهید. با ورزش می‌توانید از فشار و استرس زیاد پیشگیری کنید. ورزش جسمانی باعث ترشح اندورفین در مغز و سیستم عصبی می‌شود و کمک می‌کند تا درد از بین برود.
  • شاد و خندان باشید: خنده بر هر درد بی درمان دواست. این شعار نیست و باید بدانید که خندیدن باعث ترشح اندورفین در مغز می‌شود و دردها را از بین می‌برد.
  • صاف و بدون قوز بایستید و راه بروید.
  • از مصرف غذاهایی که سبب بروز سردرد می‌شوند پرهیز کنید: کافئین و نمک می‌توانند سردرد را افزایش دهد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف آنها خودداری کنید. بادام زمینی، پنیر کهنه، ماهی دودی، جگر مرغ و شور و خیارشور هم جزو خوراکی‌هایی هستند که سردرد می‌آورند و بهتر است از آنها پرهیز کنید.
  • از سیگار و الکل پرهیز کنید. 
  • آب زیاد بنوشید. 
  • خوب بخوابید. باید دستکم ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابید. کیفیت خواب و داشتن خواب کافی برای آرامش و از بین بردن استرس لازم است.

تفاوت استرس و اضطراب

هنگامی که کسی می‌گوید دچار نگرانی است و این نگرانی و ترس دلیل روشنی دارد که فرد به آن آگاه است، می‌گوییم که او دچار اختلال استرس شده است. اما هنگامی که نگرانی و دلشوره‌های فرد بدون دلیل است و فرد دلیل درستی برای آن ندارد، یعنی دچار اختلال اضطراب شده است.

استرس می‌تواند مثبت باشد در حالی که اضطراب ویژگی مثبتی ندارد. مثلا استرس دانشجویان برای گرفتن نمره بالا باعث می‌شود تا درس خواندن و آماده شدن برای آزمون را جدی‌تر بگیرند.

از تفاوت‌های دیگر این دو اختلال باید گفت که استرس پیش از اضطراب پدید می‌آید. همچنین باید بدانید که استرس به‌طورکلی، تجربه‌ای موقتی است، درحالی‌که اضطراب مسئله‌ای دائمی درباره‌ی سلامت روحی و روانی افراد است.

استرس واکنش بدن در برابر تغییرها و چالش‌هاست و از نظر مدت‌زمان و شدت، در افراد مختلف متفاوت است.

استرس واکنشی است به مشکلات و فشارها، و اضطراب واکنشی است به استرس‌ها.

استرس زمانی پایان می‌یابد که مسئولیت یا واقعه‌ای استرس‌آور تمام می‌شود. اگر فقط دچار استرس هستید، برای رفع و حل آن باید منبع اصلی این استرس را پیدا کنید. یافتن عامل اصلی استرس و ناراحتی‌تان می تواند به شما در رفع مشکل‌تان کمک کند.

بیشترِ نشانه‌های استرس و اضطراب مشابه هم هستند: ازدست‌رفتن تمرکز، کج‌خلقی، اختلال در خواب و مشکلات معده.

اما چیزی که میان این دو تمایز ایجاد می‌کند، احساس پیوسته‌ی نگرانی و وحشت ناشی از اضطراب است. تمام مشکلات مرتبط با اضطراب یک اشتراک دارند: نگرانی و ترسی مداوم در شرایطی که تهدیدی وجود ندارد، مثلا: «اگر به این زودی‌ها شغلی پیدا نکنم، کرایه‌‌خانه‌ام را نمی‌توانم پرداخت کنم» یا «اگر رئیس در دلش از من متنفر باشد و قصد اخراجم را داشته باشد، چه کنم؟ دوباره بعد از اخراج برای پول کرایه‌خانه لنگ می مانم و بدبخت می‌شوم و… ». درواقع تمام این نگرانی‌ها از مسائلی است که هنوز به‌وقوع نپیوسته‌اند.

منبع: چطور ، brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود