چرا دزدان دریایی گوشواره به گوش می‌کنند؟

چرا دزدان دریایی گوشواره به گوش می‌کنند؟

از ریش‌سیاه، دزد دریایی بدنام انگلیسی که در دریای کارائیب و سواحل مستعمره‌های آمریکایی فعالیت می‌کرد تا جک اسپارو، یکی از شخصیت‌های خیالی فیلم دزدان دریایی کارائیب، همه دزدان دریایی و ملوان‌ها گوشواره به گوش می‌اندازند. اما چرا؟

این حلقه‌های طلا و نقره فقط جنبه مد و فشن برای این ستیزه‌جویان ندارد و کاربردهای مفید دیگری نیز برای این افراد دارد؛ البته این باور خودشان است!

همه مردان دریایی در طول سفرهای خود روی آب‌های جهان، همیشه گوشواره‌های طلایی به گوش می‌کنند. وقتی دزدان دریایی جوان برای اولین بار از نیم‌کره زمین عبور می‌کنند یا می‌توانند از آب‌های خطرناک همچون دماغه هورن در جنوب‌شرقی‌ترین بخش آمریکای جنوبی عبور کنند برای تقدیر از آنها گوشواره طلا به آنها اهدا می‌شود.

البته استفاده از گوشواره‌ها در میان دزدان دریایی علاوه بر تشویق و انگیزه‌بخشی به ملوان‌های جوان، دلایل خرافاتی هم دارد. این افراد معتقدند که گوشواره‌های طلا بینایی ضعیف را درمان می‌کند و فلز مورد استفاده در گوشواره خاصیت درمانی دارد.

همچنین دزدان دریایی بر این باور هستند که آویختن گوشواره از گوش از حالت تهوع روی دریا هم پیشگیری می‌کند.

برخی هم اعتقاد دارند که وقتی مردها گوشواره می‌اندازند، هرگونه جادو و جمبل و طلسم  از بین می‌رود.

یک اعتقاد خرافی دیگر که در میان برخی از دزدان دریایی وجود دارد این است که اگر در بین نزاع‌های دریایی جان خود را از دست دادند، در دریا غرق شدند و جسدشان را آب به ساحل برد، افرادی که جنازه را در ساحل پیدا می‌کنند می‌توانند همین گوشواره طلا یا نقره را برای خرح کفن و دفن آنها خرج کنند. البته این مورد چندان واقعیت ندارد.

همچنین گفته می‌شود که برخی ملوان‌ها شهر محل زندگی خود را روی گوشواره حک می‌کنند تا پس از پیدا شدن جنازه‌شان، آن را به همان شهر بفرستند تا به خانواده برسد.

یا مثلا اعتقاد دارند که اگر ملوان روی آب بمیرد از این گوشواره ارزشمند می‌توان برای هزینه‌های ارسال جنازه هم کمک گرفت.

اما فارغ از تمامی خرافات و باورهای غیرمنطقی که در بالا اشاره کردیم، گوشواره طلا و نقره برای برخی از دزدان دریایی منفعت واقعی هم دارد. این افراد از گوشواره خود مومی آویزان می‌کنند که مفید است. آنها هنگام پرتاب توپ در جنگ‌های نزدیک با دشمنان، موم را در گوش می‌گذراند تا صدای بلند آتش توپ آزارشان ندهد.

اما به طور کلی، برخلاف باور دزدان دریایی، گوشواره، آنها را از غرق شدن، حالت تهوع یا ضعف بینایی نجات نمی‌دهد. اما از کر شدن یا آسیب دیدن شنوایی‌شان پیشگیری می‌کند.

منبع: livescience
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود