«پشت بام فروشی» و «کانکس نشینی» و گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان

شهردار تهران: پدیده پشت بام فروشی بررسی می‌شود

«پشت بام فروشی» و «کانکس نشینی» و گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان

از  «باستی هیلز» لواسانات تا پنت هاوس های صاحبان ایران مال و بام لند و بازار مبل و موبایل که متری ده ها میلیون تومان قیمت دارد تا پشت بام نشینی برخی از هموطنان که این روزها به کانکس نشینی، ارتقا یافته است! اول، همه تکذیب می‌کنند، اما مستندات و تصاویر که منتشر می‌شود، همه به فکر امر به معروف و نهی از منکر می‌افتند.

گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و پسته کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و پرایدی که بزودی از ۶۰ میلیون تومان گذر خواهد کرد، حتما پشت بام نشینی و کانکس نشینی هم به ارمغان می آورد.

گرانی بازار اجازه و خرید مسکن٬ برخی شهروندان را به کانکس نشینی سوق داده است. منطقه بیست و دوم شهرداری را باید کانون این پدیده عجیب دانست. علاوه بر کانکس نشینی٬  پشت بام نشینی هم در تهران و سایر شهرها٬ رایج  شده است. پدیده پشت بام فروشی٬ موضوع جدیدی نیست. اقدام برخی از هموطنان تهران در هماهنگی با برخی از ارائه دهندگان خدمات مخابراتی و اینترنتی برای نصب دکل مخابراتی در پشت بام به منظور تقویت شبکه در یک منطقه خاص تهران، با اجاره های میلیونی، مسبوق به سابقه بوده است. اما پشت بام نشینی، طبق گفته های علی نوذپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران، مصداق حاشیه نشینی نوین است.

کانکس نشینی
اعلام جدید اتحادیه املاک درباره پدیده کانکس نشینی در تهران
گزارش فارس برای پشت بام فروشی جهت نصب دکل در تهران

در برخی از مناطق ضعیف و کم برخوردار تهران که روز به روز بر شمار آن افزوده می شود، مالکین، قسمتی از پشت بام را به صورت یک اتاق به افرادی که در فهرست دهک های پایین جامعه هستند، اجاره ماهانه داده و درامدی به صورت غیر قانونی کسب می کنند.  این ساختمان ها سبک، موقت و ناایمن هستند. اجاره هایشان هم بسته به نوع سازه و محدوده مسکونی متفاوت است.این پدیده بیشتر در ساختمان های دو و سه طبقه قدیمی رخ می دهد.

در محله های حاشیه نشین شهر تهران (که شامل ۴۰ محله است) بعضا دیده می شود که پشت بام خانه ها اجاره داده شده و وجهی هم توسط بهره بردار به مالک ساختمان پرداخت می شود یا اینکه به بهره بردار اجازه داده می شود در پشت بام، مستحدثه ای ایجاد کند و بین ۱۰ تا ۱۵ سال از آن بهره برداری کند و پس از آن به مالک واگذار کند.

این اولین بار نیست که پدیده کانکس نشینی مطرح می شود، حدود یکسال پیش هم بازار کانکس ها داغ بوده، اما همان زمان هم به تایید هیچ مقام رسمی نرسید. نوذرپور البته برای اثبات حرفهایش به گزارش های روزانه ماموران و کارگران خدمات شهری در سطح منطقه اشاره می کند. او می گوید در این مدت حتی یک بیسیم هم برای این موضوع به ما زده نشده و در بخش نوساز منطقه که اساسا امکان چنین چیزی وجود ندارد.

پیکان شهر هم که بخش قدیمی منطقه محسوب می شود از این موضوع مبراست. نوذرپور اگرچه استقرار کانکس در محدوده کارگاه های ساختمانی را رد نمی کند، اما به صراحت تاکید می کند که این کانکس ها فقط برای اسکان موقت کارگران تهیه شده و در کنار ساختمان های درحال ساخت دایر است!

مصطفی قلی خسروی، رئیس ثروتمند اتحادیه مشاوران املاک تهران میگوید اگر هم چنین چیزی رخ دهد به ثبت در بنگاه های املاک نمی رسد. یعنی یک توافق دو طرفه بین مالک و مستاجر است که جایی هم ثبت نمی شود! چرایش هم روشن است، این کار تخلف است، اگر جایی فردی کانکسی بگذارد و بخواهد اجاره دهد، شهرداری با او برخورد می کند.

این کار قاعده و قانون خاص خودش را دارد. البته اگر درپشت بام باشد، درصورتیکه مالک حکم رفع ممنوعیت گرفته باشد، می تواند اجاره دهد که قضیه آن فرق می کند. درهر صورت مشاوران املاک قانون را بلدند و کاری خلاف آن انجام نمی دهند. او البته منکر تخلفات عجیب و غریب در تهران با وجود افزایش قیمت مسکن و بالا رفتن نرخ اجاره بها نمی شود، اما ترجیح می دهد که در این زمینه سکوت اختیار کند! دلیلش هم جلوگیری از رواج این تخلفات است!

از منطقه ۱۱ چه خبر؟

از منطقه ۱۱ چه خبر؟ رواج این پدیده در این منطقه هم تایید نمی شود. آرش لالویی- رئیس اداره املاک شهرداری منطقه ۱۱، البته به یک مورد استقرار کانکس در پشت بام یک خانه مسکونی در ضلع شرقی خیابان کارگر اشاره می کند که به محض رویت شهرداری با جرثقیل برداشته شده است. خودش اما مورد دیگری را به خاطر نمی آورد.

معتقد است شهرداری بشدت با این پدیده چه کانکس باشد و چه ساخت یک سازه نا ایمن و غیر استاندارد در پشت بام ها برخورد می کند و به این سادگی ها نمی توان یک نفر را پیدا کرد که کانکس گذاشته و زندگی می کند!او می گوید: هر ساخت و سازی خارج از ضوابط شهرسازی ولو کانکس، انباری، اتاق کوچک با آن برخورد می شود. یعنی رای ماده ۱۰۰ گرفته شده و حکم تخریب اجرا می شود. اگرچه ممکن است در مناطق جنوبی چنین چیزی بوده باشد، اما من نشنیده ام!

کانکس نشینی در شهرک های اقماری

منطقه ۱۸ یک منطقه محروم و کم برخودار است. آیا این پدیده در این منطقه به چشم خورده است؟ پاسخ بازهم منفی است. مهندس امیرحسین عساری، معاون خدمات شهری منطقه ۱۸، می گوید بله ما کم برخورداریم، اما شرایط سخت اقتصادی باعث نمی شود کسی در کانکس زندگی کند. وی با بیان اینکه تاکنون سابقه نداشته با چنین مواردی برخورد کنیم، می گوید: غیر ممکن است که چنین اتفاقی در محدوده منطقه ما افتاده باشد.

این پدیده بیشتر در شهرک های اقماری اطراف تهران دیده می شود و اگر گذرتان افتاده باشد هم حتما با این کانکس ها در بعضی شهرک ها مثل گلدسته برخورد کرده اید. این امر هم طبیعی است و در اطراف همه کلانشهرها دیده شده است. بعضا ۱۴ نفر در یک فضای ۱۰ متری زندگی می کنند، اما در محدوده حریم شهر حتی نمی توان یک آجر روی آجر گذاشت. حتی خارج از حریم هم این کار غیر قانونی است. در پشت بام ها هم اگر تخلفی رخ داده باشد که شهرداری ورود می کند اما نمی توان منکر تخلف شد!

هر دم از این باغ بری می رسد. . . .

منبع: ایسنا ، ایرنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • مهندی بهمن ۳۰, ۱۳۹۷

    اون انتهای مخابراتی نرخش خیلی خیلی بالاتره
    بیست میلیون تنها برا یه انتنه. دقیقا سه چهار سال پیش با این موضوع برخورد کردم. اون موقع به ازای هر انتن سالی بیست سی میلیون میگرفتن. هر دکل الان هفت هشت تا انتن داره . کم کمش باید سالی سیصد میلیون بگیرن

  • broken eyes بهمن ۳۰, ۱۳۹۷

    مملکت به چنان وضعی افتاده برای یک کیلو گوشت یخ زده سر صف باهمدیگر گلاویز میشوند. گرسنگان سومالیایی اینطور رفتار نمیکنند
    کشوری که هنوز با اسمگذاری زیردریایی اشنا نیست و یک زیردریایی سبک را به اسم نیمه سنگین به مردم قالب میکند به راحتی میتواند گوشت یخ زده را به مردم قالب کند و در ضمن کاری کند مردم سر این گوشت دعوا کنند
    تو باقی دنیا به زیردریایی هایی مثل فاتح با وزن ۵۲۰ تن زیردریایی گشت ساحلی سبک میگن.
    تو باقی دنیا به زیردیایی گوتلند کلاس با وزن ۱۵۰۰ تن زیردیایی تهاجمی دریایی میگن. این زیردریایی در واقع اولین زیردیایی API بود و تمام زیردریایی های بعدی از تکنولوژی این زیردریایی یا استفاده میکنن یا الهام گرفتن
    به زیردریایی کلاس لوس انجلس با ۶۰۰۰ تن وزن میگن نیمه سنگین. یعنی حدودا ۱۱ برابر سنگین تر
    به زیردیایی اوهایو کلاس با وزن ۱۷۰۰۰ تنی میگن سنگین. یعنی حدودا ۱۵ برابر سنگین تر

    به تناژ این زیردیایی های خارجی نگاه کنین. سبک ترین زیردریاییهاشون ۱۵۰۰ تن وزن داره. هیچکدوم مثل ما نیومدن به زیردریایی ۵۰۰ تنی بگن نیمه سنگین
    زیردیایی تایپ ۲۱۴ با وزن ۱۷۰۰ تن تو المان ساخته میشه قیمت نهاییش ۳۳۰ میلیون دلاره. اینجا با اینکه همه چی ارزونتر از المانه یک دونه زیردریایی ۵۲۰ تنی ساختن شده ۲۲۰ میلیون دلار. اگه ۱۷۰۰ تنی که تو بقیه کشورا سبک حساب میشه بسازن چقدر پول میخورن . اسمشم میزارن پیشرفته ترین زیردیایی سنگین دنیا

  • Ali اسفند ۱, ۱۳۹۷

    از برکات جمهوری اسلامی … واقعاً شرم آوره.