استرس در دوران کودکی، خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالی را افزایش می دهد

استرس در دوران کودکی، خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالی را افزایش می دهد

همواره به سال های نخست زندگی کودک اهمیت فراوانی داده می شود و از این دوران به عنوان کلیدی تر زمان شکل گیری شخصیت افراد نام برده می شود. مطالعات اخیر پژوهشگران نیز نشان می دهد که استرس در دوران کودکی خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالی را با افزایش روبرو خواهد کرد.

در این مطالعه، به برخی از موش ها از ابتدای تولد، استرس هایی وارد آمد. با این کار و بالا رفتن سن، نشانه هایی از افسردگی در میان آنها دیده شد.

پژوهشگران بر این باورند، استرس در سال های نخست زندگی، سبب افزایش ابتلا به بیماری های روانی می شود و علت این امر نیز ایجاد تغییراتی در نوعی «دی اِن اِی» دانسته شده که با تغییرات خلقی افراد و ابتلا به افسردگی مرتبط است.

مسئول اصلی این پژوهش، دکتر «کاترین پنیا»، از بیمارستان «مونت سینای» نیویورک در این باره می گوید: “در این پژوهش، به بررسی مولکول های پایه ایی در موش ها پرداخته و دریافتیم تغییراتی در آنها و در بدو تولد به افسردگی در بزرگسالی می انجامند.”

نویسنده این پژوهش، دکتر «اریک نستلر» می افزاید: “این الگو که در بسیاری از موش ها به کار گرفته شد، افق های جدیدی را به سوی رمزگشایی از بسیاری از مشکلات روانی در انسان خواهد گشود.”

چگونگی انجام این پژوهش

محققان پژوهشکده «مونت سینای»، موش های ۱۰ تا ۲۰ روزه را در معرض استرس قرار دادند و میزان پروتئینی به نام  Otx2 در آنها را افزایش دادند. این پروتئین، مسئول تنظیم ژنی است که سبب تکامل مغز، چشم ها، گوش ها، زبان، پوست و بینی می شود.

یافته های کلیدی این پژوهش

نتایج این پژوهش که در مجله «ساینس» به چاپ رسید نشان می دهد، موش هایی که در همان ابتدا در معرض رفتارهای استرس آور بودند، در آینده و با قرار گرفتن در معرض استرس، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی قرار خواهند داشت.

زمانی که موش ها رشد پیدا می کردند، برخی از ژن ها، روند عادی و طبیعی را طی می کردند اما «دی ان ای» برخی دیگر از آنها با مواجه شدن با استرس با تغییراتی همراه می شد.

دکتر «پینا» می گوید، پژوهش ما مولکول های پایه ای را در ارتباط با استرس شناسایی می کند که در بزرگسالی در قالب افسردگی به این استرس پاسخ می دهند.

دکتر نستلر می افزاید: “این الگو در موش ها، راهگشای بسیاری از مسائل مرتبط با انسان نیز است.” نتیجه نهایی این پژوهش، درمان هایی را در همین ارتباط و برای از بین بردن استرس های دوران کودکی در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود