غول «بلگورود»؛ بزرگ ترین زیردریایی هسته ای جهان توسط روس ها به آب انداخته شد

غول «بلگورود»؛ بزرگ ترین زیردریایی هسته ای جهان توسط روس ها به آب انداخته شد

در روزهای گذشته روسیه بلندترین زیردریایی جهان به نام «بلگورود» (Belgorod) را که در زمینه عملیات ویژه به کار گرفته خواهد شد به آب انداخت. این زیردریایی طوری طراحی شده که انواعی از ماموریت های نظامی را انجام دهد. بلگورود طوری طراحی شده که می تواند اژدر هسته ای استراتژیک و برد بلند «پوسایدون» (Poseidon) را حمل و شلیک نماید. این هیولای دریایی بسیار بزرگ تر و بلندتر از هر چیزی که است که تاکنون توسط نیروهای دریایی جهان، از جمله نیروی دریایی ایالات متحده، به آب انداخته شده است.

زیردریایی هسته ای «بلگورود» (Belgorod)

زیردریایی «بلگورود» با ۶۰۰ فوت (حدود ۱۸۳ متر) طول باعث جابجایی آبی بسیار بیشتر از یک کشتی جنگی دوران جنگ جهانی اول شده و می تواند تا عمق ۱.۷۰۰ فوتی (بیش از ۵۱۸ متری) آب نیز پایین برود. این زیردریایی در ورز ۲۳ آوریل در کارگاه کشتی سازی Sevmash به آب انداخته شد و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، نیز از طریق ماهواره این صحنه را به صورت زنده تماشا می کرد. این زیردریایی که به طور رسمی از آن با عنوان پروژه Project-09852 یاد می شود در واقع نمونه اولیه زیردریایی با قدرت حمل موشک کروز کلاس Oscar II بود که دولت روسیه به خاطر نداشتن بودجه کافی توسعه و ساخت آن را متوقف ساخت.

زیردریایی هسته ای «بلگورود» (Belgorod)

بدنه این زیردریایی برای سال ها ناتمام باقی ماند تا اینکه مسکو تصمیم گرفت ساخت آن را به عنوان یک زیردریایی با ماموریت ویژه به اتمام برساند. بدنه نمونه جدید به ۱۸۴ متر افزایش داده شده و توان باری آن به ۳۰.۰۰۰ تن رسید که ۵۰ درصد بیش از زیردریایی های با قابلیت حمل موشک بالستیک کلاس Ohio متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده است. این تنها نمونه از زیردریایی «بلگورود» است و دیگر از آن ساخته نخواهد شد. زیردریایی هسته ای «بلگورود» نه یک زیردریایی تهاجمی است و نه قابلیت حمل موشک بالستیک دارد. به عنوان یک زیردریایی با ماموریت های ویژه، «بلگورود» نقش پایگاه مادر دیگر زیردریایی ها را ایفا خواهد کرد. این زیردریایی همچنین می تواند مقداری بار را نیز روی پشت و قسمت عقب باله یا یک مینی زیردریایی کلاس Losharik را که به زیر بدنه متصل می شود حمل نماید.

زیردریایی هسته ای «بلگورود» (Belgorod)
زیردریایی Losharik

بیشتر بخوانید: «نهنگ قاتل»؛ زیردریایی غول پیکر و بدون سرنشین بوئینگ در نیروی دریایی ایالات متحده

اگر چه خدمه «بلگورود» از نیروی دریایی روسیه خواهند بود اما سازمان تحقیقات زیردریایی سری کشور (GUGI, the secretive Main Directorate Deep Sea Research organization) کنترل عملیات آن را بر عهده خواهد داشت. اچ آی ساتن، کارشناس نظامی که توسعه «بلگورود» را از همان ابتدا تحت نظر داشته در این باره می گوید: «ساخت بلگورود در ابتدا با نام موشک کلاس Oscar-II با قابلیت حمل موشک بالستیک آغاز شد اما وقتی که برنامه ساخت این زیردریایی به اقتصاد روسیه فشار وارد کرد، کار ساخت آن متوقف گردید. سال ها بعد کار در یک شکل تغییر یافته از سرگرفته شد. بدین ترتیب این زیردریایی همین حالا نیز از بسیاری از خدمه خود پیرتر است. به نظر می رسد که تغییرات صورت گرفته بسیار گسترده بوده است و می تواند شامل آخرین تکنولوژی ها باشد اما در زیر این ظواهر هنوز هم همان نسل قدیمی زیردریایی است و احتمالاً نسبت به نسل های جدیدتر از قدرت پنهانکاری کمتری برخوردار باشد».

زیردریایی هسته ای «بلگورود» (Belgorod)

دیدگاه ها و بررسی های این کارشناس شناخته شده معمولاً با دقت بالایی درست بوده اند اما خود او هشدار می دهد که برخی از جزییات گفته شده در مورد این زیردریایی می تواند درست نباشد: «روسیه به طور کلی در زمینه مراقبت از زیردریایی های اخیر خود از دوربین های ناخواسته بسیار موفق تر از ایالات متحده کار کرده است. همین هفته بود که اسنادی ظاهراً از گزارش سه گانه هسته ای، از جمله طرحی از زیردریایی هسته ای با قابلیت حمل موشک بالستیک کلاس Colombia که هنوز ساخته نشده،  که به دست دونالد ترامپ رسیده بود به بیرون درز کرده است. در مورد کشتی های اخیر روسیه همه ما بسیاری از جزییات را تنها حدس می زنیم». وی می افزاید: «ناظران نظامی می توانند منابع اندک و شایعات را با تکنیک های تحلیلی مرسوم با یکدیگر ترکیب کرده تا حدس بزنند که بلگورود چگونه است. طراحی بالا بهترین حدسی است که می توان پیش از انتشار تصاویر بلگورود پس از تغییرات اعمال شده زد».

زیردریایی هسته ای «بلگورود» (Belgorod)

به باور ساتن، یک ماموریت ویژه و عمده که ممکن است برای بلگورود در نظر گرفته شود استفاده مخفیانه شبکه کشف زیردریایی Harmony در آن است. سیستم کشف زیردریایی هسته ای Harmony  می تواند حضور زیردریایی های دشمن در مناطق کلیدی را به نیروهای روسی خبر دهد. با این وجود نکته مهم اعزام و بکارگیری این سیستم به شکل پنهان انسان، همان چیزی که «بلگورود» به صورت عملی برای انجام آن ساخته شده است. ماموریت دیگری که می توان برای این زیردریایی متصور شد، عملیات های پنهان با استفاده از زیردریایی کوتوله Losharik است.  زیردریایی  هسته ای Losharik با ۲۳۰ فوت (بیش از ۷۰ متر) طول به سلاح های رباتیک مجهز بوده و می تواند به عمق ۱.۰۰۰ متری آب برود. همچنین «بلگورود» می تواند خودرو زیردریایی کاملاً مستقل Harpsichord-2P-PM را نیز با خود حمل کرده و به اعماق اقیانوس ببرد و در ادامه از سیستم سونار آن برای نقشه برداری از کف اقیانوس و پیدا کردن اشیاء ساخته شده به دست انسان استفاده نماید.

بیشتر بخوانید: ناوگان مخوف و پرتعداد زیردریایی های روسیه؛ از «بوری» هسته ای تا «کیلو» دیزلی

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • عرفان اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸

    خخخخ عکس پوتین رو .. عجب عکسی انتخاب کردین .. انشالله غرق بشه