«کرگدن»؛ خودروهای زرهی ساخت چین در خیابان های ونزوئلا برای مقابله با تظاهر کنندگان

«کرگدن»؛ خودروهای زرهی ساخت چین در خیابان های ونزوئلا برای مقابله با تظاهر کنندگان

در روزهای اخیر و با بالا گرفتن دوباره اعتراضات در خیابان های شهرهای مختلف ونزوئلا و به خصوص شهر کاراکاس، پایتخت کشور، مقامات از خودروهای زرهی ساخت چین با نام «کرگدن» (Rhinoceros) برای متفرق کردن تظاهر کنندگان و مخالفان دولت نیکلاس مادورو استفاده می کنند. سه شنبه گذشته اعتراضات خیابانی به درخواست خوان گوایدو- رییس مجلس ملی کشور، رییس جمهور خود خوانده و رهبر مخالفان- بار دیگر در شهر کاراکاس آغاز شد و مقامات دولت مادورو برای مقابله با این اعتراضات ۸ دستگاه خودرو VN-4 «کرگدن» را به گفته تلویزیون دولتی این کشور به خیابان ها فرستادند. یکی از اولین موارد استفاده از این خودروها یک روز پس از ارسال اولین محموله کمک های اضطراری چین به ونزوئلا که گفته می شود شامل ۶۵ تن دارو و محصولات جراحی بوده رخ داد.

تظاهرات در ونزوئلا علیه نیکلاس مادورو

این خودروها مجهز به مسلسل بوده و توسط کمپانی China North Industries Corporation چین ساخته شده اند. کرگدن یک خودرو سبک زرهی برای انتقال سرباز است که می تواند برای عملیات های مختلف تغییر شکل دهد. سرعت این خودرو به ۱۱۵ کیلومتر در ساعت رسیده و با داشتن سیستم تعلیق خودکار از قدرت حرکتی بالایی برخوردار است. زره این خودرو در مقابل گلوله های سبک و مواد منفجره دستی مقاوم است. این خودروها برای استفاده در شرایط مختلف ساخته شده؛ از حفظ آرامش و کنترل تجمعات تا عملیات های پلیسی. ونزوئلا ۱۲۱ فروند از این خودروهای زرهی را در سال ۲۰۱۲ از چین خریداری کرد و در سال ۲۰۱۴ بود که نیروهای گارد ملی کشور نیز از این خودرو برای مقابله با معترضان استفاده کردند.

تظاهرات در ونزوئلا علیه نیکلاس مادورو

بیشتر بخوانید: رونمایی «نیکلاس مادورو» از کارت شناسایی هوشمند چینی برای کنترل شهروندان ونزوئلایی

همزمان با این اعتراضات بود که دولت ونزوئلا سفارش خرید ۳۰۰ دستگاه دیگر از خودرو زرهی کرگدن را به مقامات چینی داد و پس از آن بود که به طور گسترده توسط نیروهای گارد ملی بولیواری مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۷ و با شدت گرفتن دوباره اعتراضات، نیکلاس مادورو سفارش خرید ۱۶۵ دستگاه دیگر از خودرو زرهی VN-4 را به کمپانی چینی داد و با پرداخت سریع قیمت این خودروها، تمامی آن ها چند هفته بعد تحویل مقامات ونزوئلایی شد. حضور این خودروها در خیابان های کشور بار دیگر فروش مداوم سلاح به ونزوئلا توسط چین را نشان می دهد که شامل هواپیماهای آموزشی K-8 ، تانک های سبک VN-16 و خودروهای زرهی پیاده نظام VN-18 می شود.

تظاهرات در ونزوئلا علیه نیکلاس مادورو

ونزوئلا از سال ۲۰۰۶ همواره بزرگ ترین خریدار نظامی چین در آمریکای لاتین بوده و بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین الملل استکهلم، افزایش قیمت نفت در آن زمان باعث شده بود که دولت ونزوئلا بر حجم خریدهای نظامی خود از چین بیفزاید. با این وجود در دو سال اخیر هیچ خریدی توسط دولت ونزوئلا در این زمینه صورت نگرفته است. داده های موجود در گزارش سالانه این موسسه نشان می دهند که در یک دهه گذشته، چین به آرژانتین، بولیوی و اکوادور نیز سلاح فروخته است.

تظاهرات در ونزوئلا علیه نیکلاس مادورو

در سال ۲۰۱۲، ونزوئلا یک قرارداد نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری با چین امضا کرد که او را به بزرگ ترین خریدار سلاح های چینی در منطقه تبدیل می کرد. بر اساس این قرارداد موشک های ضد تانک، سیستم های توپخانه ای خود کششی، لانچرهای راکت خود کششی و خودروهای زرهی در اختیار دولت ونزوئلا قرار می گرفت. سونگ جون یینگ، کارشناس روابط چین-آمریکای لاتین در موسسه چینی علوم اجتماعی می گوید که فروش سلاح های چینی به ونزوئلا تحت تاثیر ناآرامی های این کشور قرار نخواهد گرفت: «چین به حمایت از مادورو ادامه خواهد داد زیرا او رییس جمهور قانونی و انتخاب شده کشور است». در یک دهه گذشته، چین بیش از ۵۰ میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده است و اگر چه دولت ونزوئلا نیز با ارسال محموله های نفتی هر ساله بخشی از این بدهی های خود را پرداخت کرده اما برآورد می شود که دولت مادورو هنوز ۲۰ میلیارد دلار به چین بدهی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روز پر آشوب ونزوئلا؛ ممانعت روسیه از فرار «نیکلاس مادورو» به کوبا و پیوستن رییس پلیس مخفی کشور به مخالفان

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود