«مدل قد بلند» و «ماسور حرفه‌ای» نیازمندیم

زیر پوست شهر با آگهی‌های اینترنتی عجیب

«مدل قد بلند» و «ماسور حرفه‌ای» نیازمندیم

مدل قد بلند نیازمندیم، ماسور حرفه ای و آماتور نیازمندیم، منشی خوش استایل نیازمندیم، همسفر گرجستان نیازمندیم، مدل خوش استایل برای فوتوشوت نیازمندیم، استایلیست جذاب مجرد نیازمندیم، دستیار ویژه مدیرعامل نیازمندیم، مدل برای شو زنده نیازمندیم . . . . این ها بخشی از نمونه عناوینی است که این روزها در شبکه های اجتماعی تبلیغاتی رایگان و غیر رایگان ایرانیان، با حجم گسترده ای در حال تولید و انتشار است و روزانه هزاران نفر از اهالی پایتخت و سایر استان ها را به خود مشغول می کند.

آگهی هایی که اکثرا توسط اشخاص حقیقی و نه حقوقی منتشر می شود و با توجه به محتویات آن، به نظر می رسد که کنترل درستی روی واقعیت و حقیقت پیام آگهی دهنده اعمال نمی شود. همان طور که در عناوین فوق الذکر مشاهده می کنید، آگهی دهنده، هدف خاصی را از انتشار آگهی با چنین عناوینی دنبال می کند که تشریح آن، ضرورتی ندارد و خواننده گرامی، قطعا پی به نیت و علت و دلیل این آگهی ها با حجم بالا و صرف هزینه های هنگفت برای دیده شدن و بالا بودن آن در ماه، برده است!

انتشار آگهی ماسور حرفه ای خصوصی! یا منشی خوش استایل یا خرید و فروش همه نوع بطری نوشیدنی!، همه این ها نشان دهنده واقعیت هایی است که زیر پوست این شهر هزار نیرنگ، در حال وقوع است و بخشی از سبک زندگی دیجیتالی جامعه اطلاعاتی ایران را افشا می کند. فراخوانی بانوان جوان قد بلند خوش استایل برای مدلینگ لباس های  مختلف با حجاب یا بی حجاب آن هم در این سطح وسیع، نشان می دهد که در روزگار رکود مد و لباس ایرانیان و کسادی کار مزون ها و گالری ها و فروشگاه های لوکس تا غیر لوکس، هدف این آگهی ها، صنعت مدلینگ و تبلیغات پوشاک نیست.

این که چرا تجارت و خرید و فروش روابط جنسی با عناوین پرطمطراق گول زننده! تا این حد عیان شده است و به سایت ها و شبکه های اجتماعی دارنده نماد اعتماد الکترونیک کشیده شده است، موضوعی است که دادستانی به عنوان مدعی العموم می تواند وارد قضیه شده و جنبه ها و ریشه های آن را بررسی و با متخلفان برخورد کند. اما این سطح آگهی که روز به روز بر شما آن و عناوینش افزوده می شود، با نگاه جامعه شناسی خودمانی، از یک خواست و نیاز در جامعه خبر می دهد که خریدار و فروشنده فعالی هم دارد.

ظرف ۱ سال گذشته، قریب به ۷۰۰ تن از هموطنان با ارسال شماره تلفن و پست الکترونیک و مشخصات هویتی خود به روزیاتو، خواستار فروش کلیه و کبد خود در مراکز درمانی به منظور جبران بخشی از هزینه های زندگی خود شده اند و با تماس با برخی از این عزیزان، بر درستی و صحت ادعا، آگاه شدیم. تقاضا برای فروش کلیه و کبد، سال به سال در حال افزایش است آن هم با قیمت هایی که حتی به قیمت یک پراید ۵۰ میلیون تومانی هم نمی رسد!

در یکی از آگهی های اینترنتی عجیبی که در روزهای اخیر زیاد به چشم می خورد، آگهی ماسور حرفه ای را شاهد هستیم که آگهی دهنده، به  محض دریافت پیامی از سوی متقاضیان، فهرست خدماتی که ماسور در اختیار مشتری قرار می دهد را ذکر می کند تا به او بفهماند که نه ماسور می خواهد و نه همکاری بلکه خدمات دهنده ای است با امکانات مختلف که ذکر آن در این مقال نمی گنجد.

در قضیه مدل قد بلند و منشی خوش استایل و فروش شیشه خالی نوشیدنی هم، در واقع قصد و هدف آگهی دهنده، پیدا کردن شریک جنسی و برقراری روابط نامشروع گسترده با کاربرانی است که به وی در طول روز، مسیج می دهند و او به بانک اطلاعاتی ده ها تا صدها عکس و رزومه دختران و پسران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب شهر دسترسی پیدا می کند و با مهندسی اجتماعی و پیگیری اطلاعاتی و فالوهای اینستاگرامی و واتس آپی، طعمه های خود را در میان مدت و بلند مدت، شکار می کند.

انتشار چنین آگهی هایی در شبکه های اجتماعی تبلیغاتی رایگان و غیر رایگان ایرانیان، در حال افزایش  است. هدف اکثر این ها، کسب و کار سیاه و دور زدن قانون و اقدامی غیر قانونی و خلاف عرف و شرع است. این اکوسیستم، فضا را برای کسب و کار قانونی و هدفمند و حرفه ای فعالان تجاری شهر، خراب می کند و علاقمندان به مدل و مدلینگ و استایلینگ و مشاوره و فعالیت های خدماتی را به این فضا، نا امید و هراسان خواهد کرد.

همه این ها نشان می دهد که جامعه، نیازهای جدیدی دارد که نمود هایش را در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و ایونت ها و پارتی ها و آگهی ها می توان رصد کرد. فیلترینگ چنین مجموعه هایی، تنها پاک کردن صورت مساله است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • بابک خرداد ۲۰, ۱۳۹۸

    جناب زمانی عزیز مقالات عالی و قلمی شیوا دارید متشکرم از لطفتون