مناطق ممنوعه ایران برای اقامت افغان‌ها کجاست؟

مناطق ممنوعه ایران برای اقامت افغان‌ها کجاست؟

اقامت شهروندان افغان در ١۵ استان کشور به طور کامل ممنوع است و در ۱۲ استان دیگر نیز شهروندان افغانستانی از اقامت در بخش‌هایی از این استان‌ها منع شده‌اند.

اقامت شهروندان افغان تنها در سه استان تهران، البرز و قم بلامانع اعلام شده است؛ البته در خجیر واقع در منطقه ١٣ تهران هم حضور اتباع افغان ممنوع اعلام شده است. منطقه خجیر یک پارک جنگلی حفاظت‌شده در شرق تهران است که به گزارش کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور «زمین‌خواران» در زمین‌های آن تصرفاتی کرده‌اند و «با واگذاری امور کشاورزی و دامداری خود به مهاجران افغان این پارک را مبدل به منطقه امنی برای کار و اقامت آنان کرده‌اند».

استان‌هایی که به طور کامل برای اقامت شهروندان افغان ممنوع هستند، عبارتند از: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و همدان.

استان‌هایی که بخش‌هایی از آن‌ها برای اقامت شهروندان افغانستانی ممنوع هستند، عبارتند از: اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی و یزد.

اقامت اتباع افغان در شهرستان‌های نطنز، فریدن، فریدون شهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، دهاقان، نائین، گلپایگان، خوروبیابانک، اردستان و بخش ابوزید از شهرستان آران و بیدگل ممنوع است.

اقامت افغان‌ها در شهرستان‌های دیلم و گناوه ممنوع است.

اقامت اتباع افغان در شهرستان‌های مرزی تربت جام، قوچان، تایباد، خواف، سرخس، کلات نادری، درگز، شاهرود و دامغان ممنوع است.

اقامت شهروندان افغان در شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند، داراب، ارسنجان، فسا، مهر، رستم، خنج و نیریز ممنوع است.

اقامت اتباع افغان در شهرستان‌های عنبرآباد، بافت، منوجان، قلعه گنج، بم، فهرج، رودبار، فاریاب، نرماشیر، کهنوج، جیرفت، انار و ریگان ممنوع است.

اقامت اتباع افغان در شهرستان‌های آشتیان، تفرش، فراهان، فرمهین، خمین، شازند، محلات، زرندیه، کمیجان و خنداب ممنوع است.

اقامت اتباع افغان در شهرستان‌های خاتم و بافق ممنوع است.

این در حالی است که در میانه‌های سال ۱۳۹۷ اخبار بسیاری مبنی بر خروج تعدادی از اتباع افغانی و بازگشت به کشورشان مطرح شد و افزایش قیمت دلار و افت «ریال» در برابر ارز‌های خارجی باعث شد تا خیلی از افغانستانی‌ها به صرافت ترک ایران و بازگشت به کشورشان بیفتند.

مناطق ممنوعه ایران برای اقامت افغان‌ها کجاست؟
استان‌هایی که بخش‌هایی از آن‌ها برای اقامت شهروندان افغانستانی ممنوع هستند، عبارتند از: اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی و یزد.

حالا اتفاقی که در تبریز رخ داده بار دیگر مسأله مشکلات این مهاجران را برجسته کرده است؛ مشکلاتی که سال‌هاست با آن دست به گریبان‌اند.

در یکی دو روز اخیر شایعاتی مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع افغان به تبریز در فضای مجازی منتشر و ادعا شده بود تبریز، شهر ممنوعه برای افغان‌هاست و آنان نمی‌توانند برای تماشای مسابقات تیم ملی کشورشان در مسابقات فوتسال آسیا به این شهر سفر کنند.

اما علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، روز شنبه با تکذیب شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ممنوعیت ورود افغان‌ها به تبریز گفت: ما از حضور اتباع افغان به عنوان اتباع کشور دوست و همسایه‌مان در تبریز برای تماشای مسابقات فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا استقبال می‌کنیم.

او همچنین ادامه داد: برگزاری مسابقات فوتسال آسیا در تبریز، نشانه امنیت مثال زدنی در ایران و به تبع آن در آذربایجان شرقی برای اتباع کشورهای خارجی است.

تیم ملی فوتسال زیر ۲۰ سال افغانستان با خلق شگفتی در رقابت‌های قهرمانی آسیا به فینال راه یافت و عنوان نایب‌قهرمانی را نصیب خود کرد.

این مسابقات در تبریز برگزار شد و در رخدادی بی‌سابقه به میزبانی این شهر، افغانستان از حمایت چهار هزار هوادار پرشور برخوردار بود که در بین‌شان حضور پرتعداد زنان نیز چشمگیر بود.

تیم قدرتمند ژاپن با برتری سه بر یک مقابل افغانستان توانست جام قهرمانی را نصیب خود کند. تشویق مداوم و سوت‌های ممتد هواداران رقیب، مانع از برتری ژاپنی‌ها نشد.

مناطق ممنوعه ایران برای اقامت افغان‌ها کجاست؟
استان‌هایی که به طور کامل برای اقامت شهروندان افغان ممنوع هستند، عبارتند از: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و همدان.

بد نیست یادآوری کنیم در بهمن سال ۱۳۹۷ نیز ماجرای اقامت افغان‌ها بار دیگر و با مطلب فردی در فضای مجازی خبرساز شد. فردی که ادعا می‌کرد به دلیل افغانستانی‌بودن، هتلی در تبریز از دادن اتاق به او امتناع کرده است، توییتی منتشر کرد با این عنوان «اومدم تبریز. هتل به افغان نمیدن. چیطو کنم؟»

این فرد که در فضای مجازی نام مستعاری دارد، در ادامه ادعایش به سوالات مخاطبانی مبنی بر چرایی این اتفاق پاسخ داد. طبق ادعای او، متصدی هتل یا مسافرخانه پس از دیدن گذرنامه او، متوجه افغانستانی‌بودن او شده و ترجیح داده که او در این هتل نباشد. فرد مذکور هم که از این اتفاق شوکه بوده، به تهران بازگشته است.

در آن زمان، احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری در این‌باره گفت: «چنین قاعده‌ای وجود ندارد، تبریز شهری بین‌المللی است، به دلیل مرز مشترک با کشور‌های همسایه سال‌هاست که ارامنه یا ترک‌های جمهوری آذربایجان در حال تردد به شهر تبریز هستند. غیر از بعد توریستی تبریز رفت‌وآمد‌هایی از سایر شهر‌ها برای بعد درمانی وجود دارد. همچنین بسیاری از کارگران از کشور‌های خارجی در تبریز اقامت دارند؛ در هتل‌ها، پانسیون‌ها و مسافرخانه‌ها.

مناطق ممنوعه ایران برای اقامت افغان‌ها کجاست؟

طی روزهای گذشته هم جدا کردن شهروندان خارجی از دانش آموزان ایرانی ممنوع اعلام شد. معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش گفت: در شیوه نامه‌ای که به کل مدارس ارسال شده است ذکر شده که هیچ‌گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط
۱۱ نظر

ورود

  • mr. black تیر ۲, ۱۳۹۸

    هم من هم شما هم تقریبا اکثرمون یکی دوتا فامیل و اشنا تو خارج داریم و له له میزنیم برا خارج رفتن
    بقیه رو نمیدونم ولی خودم یه برادر دارم خارجه. یه عمو دارم خارج. چندتا پسر دایی دارم خارجن. خاله هام خارجن. همشونم هلند و المان و سوئد زندگی میکنن. دوستهام چندتاشون خارجن. اینا فامیلای نزدیکمونن. فامیلای دور و پسر خاله پسر فلانی که خارج زندگی میکنه ماشالله خیلین.
    همشون تو یه نکته اتفاق نظر دارن. میگن ماها مهاجر نیستیم. دیگه جزوی از اونجا شدیم و سیتیزنیم. خیلیاشونم تو همین ده سال گذشته رفتن
    تو قرن ۲۱ این رفتار رو ادم میبینه میگه صد رحمت به هیتلر و جنایتکاریهاش
    مگه اینجا کجاست و چی داره که زندگی رو اینقدر برا هموطنهای افغان اینقدر سخت میکنن؟
    حتی المان با اون همه امکانات و پول و کمک دولتی اینطوری با مهاجرا رفتار نمیکنه
    یکی ازعموهام رفت هلند ده سال پیش و اون کیسش قبول نشد و منفی گرفت و به دادگاه هلند از خود دولت هلند شکایت کرد چرا بهم منفی دادین. تو این وضعیت پسرهاش و دخترش میرفتن مدرسه و هلند تا یک سالی که شکایتشون طول کشید هزینه های زندگیشو میدادن. همشون تو اون وضعیت هرکدوم یه لپ تاپ با کانفیک عالی داشتن و من اینجا حتی لپ تاپ نداشتم. خداروشکر بعد یک سال بهشون جواب مثبت دادن و الانم سیتیزن هلندن.
    هلند به اون کوچیکی پنج میلیون مهاجر داره بعد ما دو سه میلیون مهاجری که مونده رو نمیتونیم یه برنامه براشون بچینیم. این دو سه میلیون که مثل هلند پول تو جیبی نمیخوان. اجاره خونه و این چیزام نمیخوان.
    تو همین منفی خوردن عموی من چندبار مردم شهرشون تظاهرات کرده بودن و هرکدومشون برا ابراز همدلی تو این تظاهرات شرکت میکردن.

    من این رفتار خودمونو با مهاجرای افغان میتونم تو یه جمله خلاصه کنه. ما چشم تنگ و تنگ نظریم. نمیتونیم ببینیم یکی از جنگ فرار کرده بیاد زندگیش روبراه بشه. اما خودمون با وجودی که کشورمون جنگ نیست شدیم یکی از کشورها با بیشترین مهاجر تو کشورای غربی. ماهایی که خودمون بیشترین مهاجر رو داریم حداقل بهتر باید بتونیم این چیزا رو بفهمیم
    استاد دانشگاه دارم خودش تحصیل کرده خارجه. به قول خودش همه جا رو گشته تک تک خیابونای اروپا رو به اسم میشناسه اما طرفدار هیتلره. یه کینه شدیدیم به افغانها داره. واقعا ادم میمونه اگه طرف خارج نرفته بود نگشته بود خب میشد گفت طرف ندیده بلد نیست از تمدن چیزی سرش نمیشه. اما طرف مدرکشو از ایتالیا گرفته اما بازم به صورت عجیبی میاد این حرفا رو میزنه

    یه قانون میخوان تصویب کنن سه ساله لنگ در هواست اونم چی؟ دادن تابعیت ایرانی به فرزندان مادرایی که ایرانی ان. اخرشم کلا حذف شد. بعد این فامیلای من که جد اندر جد ایرانی ان تو همین ده ساله شدن جزوی از جامعه همون المان و هلند و تابعیت دارن.

    تو اصفهانی که خودم زندگی میکنم همه میدونن اکثر مغازه ها و مناطق تجاری خوب شهر مال عراقیاست یا صاحبشون عراقین. همشونم تابعیت ایرانو دارن. دوستم تو صنف بزازی یا پارچه فروشیه و اونجا به جز چندتایی همه عراقین. همه تابعیت ایرانو دارن. اگه تابعیت نمیشه داد اینا چطور گرفتن؟ اکثرشونم یه پاشون عراقه یه پاشون ایران. ماشیناشون کمتر از هیوندایی نیست. یه متنی خونده بودم نمیدونم درسته یا نه. میگفت عراق کربلا و نجف دارن و اگه ایران بهشون تابعیت نده اونام نمیزارن مردم برن زیارت. برا همین به خیلی از عراقیا تابعیت دادن و میدن. این به کنار حتی مجوز کسب رو به عراقیا خیلی راحت تر میدن تا یه ایرانی
    شاید فکر کنین خیلیاش شایعه هست اما تو اصفهان حداقل اینطوریه.

  • محسن شیردل تیر ۳, ۱۳۹۸

    یک سوال فقط برای من به اصطلاح ایرانی پیش اومده و اونم اینکه: چرا؟؟

  • Ali تیر ۳, ۱۳۹۸

    منظور از ممنوعیت ،ممنوعیت اقامت هست آیا رفت و آمد رو دربر میگیره یانه؟

  • امیر تیر ۴, ۱۳۹۸

    خدای.نژادپرستی.شیطان.چون.گفت.من.ازاتشم.وانسان.
    از خاک.پس.من.برترم.وبه.اون.سجده.نمی.کنم.بایدبا.
    مهاجرین.افغانی.خوب.رفتارکرد

    • امیر خرداد ۱۷, ۱۴۰۲

      این تعداد افغانی که به وطن و ناموس خودشون هیچ غیرتی ندارند چه ربط به نژاد پرستی داره با این کلمه نیت فتح ایرانو دارید اگر شما نژاد پرست نیستین چرا مثل آدم داخل وطنتون کنار هم زندگی نمی‌کنید همو می‌کشید و آنقدر قومگرای هست اونجا

  • مهسا مرداد ۱۵, ۱۴۰۰

    این رفتار با مهاجران و مخصوصا مردم افغانستان، بسیار غلط و ظالمانه و زننده است. ممنوعیت برای ورود و اقامت به بعضی شهرها هم به شدت ظالمانه و غیر ضروری است. بسیاری از افغان ها با ایرانیان ازدواج کردند و بچه دارند. بسیاری در ایران به دنیا آمده اند و بزرگ شده اند. این رفتار انصاف نیست. تمام انسان ها حق دارند از امکانات رفاهی، آموزشی، تحصیلی و پزشکی بهره مند شوند و از حمایت قانون برخوردار باشند. حتی اگر نمی خواهید که به عنوان شهروند رسمی آنها را قبول کنید، حداقل با این قوانین ظالمانه آزارشان ندهید. ما باید کمکی به همسایگانمان باشیم. اگر انسانها در شرایط سخت کمک همدیگر نباشند، پس کی می خواهند کمک باشند؟

  • مهسا مرداد ۱۵, ۱۴۰۰

    چقدر عالی میشد که امور مهاجرین و پناهندگان سامان پیدا کند.برای تمام آنها پاسپورت صادر شود. یا حداقل کارت اقامت موقت. این قوانین ظالمانه و غیر منطقی هم که نباید بعضی مناطق یا رشته ها را انتخاب کنند هم برداشته شود. تا آنها هم احساس آرامش و امنیت و حمایت شدن پیدا کنند. اینطوری این افراد هم می توانند از حق طبیعی رشد استعدادها و توان خود بهره ببرند. اگر هم کسی خلافی کرد که نباید فوری از کشور اخراجش کنند. رفتار خوب و درست ، می تواند جایگزین رفتار فعلی ما شود.

  • یاشاسین آذربایجان مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

    ممنوعیت مهاجران خیلی اقدام خوبیه چون شهرهای تبریز و اردبیل و ارومیه و زنجان ترک هستند و مهاجرت افغانیها با اون زاد و ولد زیادشون باعث میشه ترکیب جمعیتی شهرهای ترک بهم بخوره و در ضمن افغانیها یه اخلاقی دارن اینکه هر شهری مهاجرت میکنن توقع دارن اون شهر ماله خودشون باشه و بومیان اون شهر رو اذیت میکنن و اکثرشون هم در خرید و فروش مواد مخدر اشتغال دارن و هر شهری رفتن تجاوز و اعتیاد رو زیادش کردن و آدمای چشم هیزی هستن و چون دخترای ایرانی خوشگلن دنبال دخترای این مملکت راه میفتن که بش تجاوز کنن ای کاش روزی بشه تمام افغانیها برن کشور خودشون