همه علیه «گاندو»، «گاندو» علیه جیسون

روایت تلویزیونی از تبادل جاسوس با ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار

همه علیه «گاندو»، «گاندو» علیه جیسون

سریال گاندو که روایتی است از نحوه دستگیری و تبادل جیسون رضاییان، خبرنگار امریکایی بازداشت شده در ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، دیشب آخرین قسمت خود را روی انتن شبکه ۳ برد تا مخاطبان میلیونی این شبکه، در جریان نحوه تبادل جیسون و دریافت ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا در زمان تبادل او قرار بگیرند.

پس از پخش این سریال، هجوم کاربران ایرانی به صفحه جیسون رضاییان و همسرش (یگانه) افزایش یافت به گونه ای که صفحات چند هزار فالوری این دو فرد، از حالت عمومی به حالت خصوصی درآمد. هر دو صفحه، تیک آبی اینستاگرام را داشت و مشخص است که صفحه رسمی جیسون و همسرش به شمار می رود.

این سریال که در ۱۸ قسمت پخش شده است، بازتاب های گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشته است و ردپای مقامات و مسئولان پرونده هسته ای تا وزارت خارجه و اطلاعات ودیگر مجموعه های مسئول در این پرونده،به نوعی در سریال، روایت می شود. این یک سریال پلیسی است که سناریو ان توسط نویسنده سریال «هوش سیاه» نگاشته شده است.

تصویر صفحه اینستاگرام رسمی جیسون رضاییان و همسرش یگانه که به حالت PRIVATE درآمده است

شبکه ۳ امروز اعلام کرد که بزودی، مستند دستگیری جیسون رضاییان از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد تا همچنان، تنور این سریال، داغ بماند.

حجم انتقادات از این سریال، فقط به مخاطبان عادی مربوط نیست. بعضی ها معقدند که سریال، واقعیت ها را پنهان کرده است و روایتی غیر واقعی از ماوقع داشته است. این را در اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه و برخی از دولتی ها، می توان دنبال کرد. نویسنده سریال گاندو، دیشب در گفتگو با ایسنا گفته بود که ۸۰ درصد سناریوی سریال گاندو، بر اساس تخیلات وی بوده است.

آقادی قادری  که نویسنده این سریال جنجالی  است، پیشتر سریال امنیتی «هوش سیاه» را به نگارش درآورده بود، در پاسخ به این پرسش که چرا سریال «گاندو» به این میزان با حواشی همراه بوده است گفته بود که یک سال و نیم قبل از پخش، نگارش این سریال تمام شده است؛ این چیزهایی که الان دیده می‌شود، من یک سال و نیم پیش نوشته‌ام. حال اینکه اینقدر به‌روز از آب درآمده است، می‌تواند یک اتفاق باشد یا روالی بوده است که در مسیر جامعه طی می‌شد و من حس کردم باید به آن موضوع بپردازم.

از  ۲۰ فیلتر عبور کرد

نویسنده سریال  گاندو گفته بود که در این سریال، از یکسری تحقیقات که روی تعدادی پرونده انجام و به من منتقل شده بود، استفاده کردم و مابقی کار تخیل بود. و اینگونه نیست که حالا من باید جواب پس بدهم. یک موسسه معتبر در این مملکت این کار را انجام داده و یک رسانه ملی هم آن را پخش کرده است. از ۲۰ منبع نظارتی و فیلتر هم رد شده است؛ بنابراین اگر صلاح بدانند، چیزی را حذف نکنند یا پخش نکنند، آنها باید این کار را انجامدهند و رسانه ملی جوابگوست.

واکنش به اظهارات حسام الدین آشنا

وی همچنین در واکنش به اظهارات حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری درباره گاندو نیز اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم با نوشتن این سریال یا ساختن آن گنده یا کوچک شوم. من یک جایگاهی برای مردم دارم. در مورد آقای آشنا باید بگویم ایشان در توئیتر می‌نویسد و چون توئیتر فیلتر است و در جمهوری اسلامی نباید از فیلترشکن استفاده کرد اطلاعی از پیام‌هایی که ایشان می‌دهند ندارم. من از پیام‌رسان‌های مجاز جمهوری اسلامی در این مملکت استفاده می‌کنم.

گاندو
روایت ایرنا از انتقادات به گاندو

آشنا در متن توئیت خود گفته بود که  ۱. دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد ۲. صدا و سیما هم پول ندارد سریال بسازد ۳. ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند. ۴. با گاندو، گنده نمی شوید.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به سریال گاندو

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با سریال گاندو که این روزها از شبکه سوم سیما پخش می‌شود و تصویری که در این سریال از شخص وزیر خارجه و وزارت خارجه به نمایش گذاشته شده چنانکه وزیر خارجه به عنوان شخصیتی غرب زده به تصویر کشیده شده است، گفت: مانده‌ام که چه بگویم و عجیب است آنچه که در این سریال از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکاران ما در این سریال نشان داده می‌شود با واقعیت منطبق نیست.

موسوی ادامه داد: اسناد مذاکرات و مکاتبات وزارت خارجه در داخل و خارج موجود است و اگر می‌گفتند ما این اسناد را در اختیارشان قرار می‌دادیم که سریال واقعی‌تر باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این سریال از نظر جلوه‌های هنری بد نیست و من آن را نگاه می‌کنم ولی اگر رعایت تقوا در آن پررنگ‌تر بود سریال بهتری می‌شد.

وی در مورد این اظهار نظر وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه تلویزیون نگاه نمی‌کند توضیح داد: آقای ظریف کلاً وقت نگاه کردن به تلویزیون ندارند. ایشان عموماً صبح خیلی زود بیدار می‌شوند و بعد از نماز و عبادت اخبار روز و مقالات منتشر شده در این زمینه را مطالعه می‌کنند و حدود ساعت ۷ صبح سر کار حاضر می‌شوند. بنابراین وقت نگاه کردن به تلویزیون را ندارند.

حتما ببینید: دیدار با کامبیز مهدی زاده فرساد، داماد روحانی

گاندو تمام شده است اما به نظر می رسد که تا مدت ها، مثل حذف ۹۰ فردوسی پور از شبکه سوم سیما، کانون انتقادات همیشگی منتقدان به رسانه ملی و شبکه ۳ باشد. جزییات بیشتری از شکار جیسون و پشت پرده ها، احتمالا تا روزهای آینده رسانه ای شود.

گاندو توانست بدون مثلث های عشقی و روایت های دم دستی رمانتیکی بارها دیده شده در سینما و تلویزیون، مخاطبی را به سمت شبکه ۳ ببرد و درآمد خوبی از بابت پخش آگهی تلویزیون قبل و حین سریال، کسب کند. به قول اصغر فرهادی، کارگردان اسکاری سینمای ایران که درباره فیلم ضدایرانی آرگو (برنده اسکار ۲۰۱۲) گفته بود، «زود فراموش میشود»، این سریال هم مثل خیلی های دیگر، زود فراموش می شود و نباید خیلی جدی گرفت. اما یک چیز فراموش نمی شود: هزینه امنیت را باید پرداخت کرد.

حتما ببینید: چگونه جوان ۲۹ ساله، مدیر شبکه ۳ شد؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • مجید تیر ۱۸, ۱۳۹۸

    بله هزینه امنیت رو باید پرداخت! این هزینه رو کی پرداخت می کنه؟!
    بعد چرا اونهایی که با برجام و امثال اون نا امنی و تحریم و تهدید جنگ رو به ارمغان آوردن نباید هیچ هزینه ای پرداخت کنن؟!
    سال ها بعد ملت ایران متوجه میشن که سال ۹۲ و ۹۶ چه اشتباهی کردند و شب تصویب برجام به خیابون ریختند و شادی کردند!

  • hamed تیر ۱۸, ۱۳۹۸

    کل مطلب هیچی ولی این جواب جمله کم خردانه آخر این مقاله
    اگه به بهانه امنیت، آزادی رو ازتون گرفتن، هم آزادیتونو از دست میدین هم امنیتتونو.
    چیزی که بخاطر طرز فکر شما الان داریم میبینیم!

  • Bashir Taqavi تیر ۱۸, ۱۳۹۸

    راستی چرا کامبیز دیرباز بازی نکرد؟ اسم ش رو که نوشته بود. رو کاور فیلم هم بود. لطفا در این مورد هم مطلب بزارید. اولین میشید.

  • محمد تیر ۱۹, ۱۳۹۸

    گاندو چه فشاری به شما آورده معلومه جناب نویسنده سوزش گرفته نون خور کلیدی؟!

  • محمد تیر ۱۹, ۱۳۹۸

    حرف حلق گاندو هم براتون تلخه هم سوزش داشته از جمله اخر که نوشتی معلومه