در اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد چه مسایلی مطرح شد؟

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد چه مسایلی مطرح شد؟

«در طول یک سال و اندی گذشته تمام سعی خود را کردم تا بدون خونریزی مشکلات را با میترا استاد حل کنم، اما او هیچ نصیحتی را پذیرا نبود حتی پیشنهاد دادم که تمام حق و حقوقت را پرداخت می‌کنم؛ اما او به من می‌گفت در وهله اول برای گرفتن انتقام از همسر و دخترت آمده‌ام و تا خیانت نکنم و با مرد‌های اجنبی رابطه برقرار نکنم دست بر نمی‌دارم.»

اینها بخشی از دست نوشته‌‌ی کشف شده از محمدعلی نجفی در صحنه است که امروز محمد شهریاری، نماینده دادستانی آن را در اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد قرائت کرد.

دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد صبح امروز شنبه، ۲۲ تیرماه به صورت علنی و به ریاست قاضی محمدرضا محمدی‌کشکولی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.

میترا استاد همسر محمد علی نجفی، شهردار پیشین تهران بود که روز هفتم خرداد به ضرب گلوله در خانه‌اش به قتل رسید. چند ساعت پس از وقوع قتل آقای نجفی با حضور در اداره آگاهی تهران به قتل همسرش اعتراف کرد.

بیشتر بخوانید: محمدعلی نجفی به قتل همسرش اعتراف کرد

به گفته علی القاصی مهر، دادستان تهران آقای نجفی در سه مورد متهم شده است:

الف: قتل عمد میترا استاد

ب: حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز

ج: ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی).

پرونده قتل میترا استاد / دادگاه محمد علی نجفی
قاضی کشکولی در پایان جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی در رابطه با عدم حضور اولیای دم در این جلسه، گفت: به هر حال آنها تصمیم گرفتند که وکیل معرفی کنند البته ضروری است که در جلسه بعدی دادگاه بیایند.

محمد شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور جنائی تهران متذکر شد: در نوشته‌ها آمده بود «مطالب را به مختصر می‌نویسم، البته دوست ندارم برخی از این مسائل در سطح عمومی پخش شود، میترا استاد اردیبهشت ۹۶ به دیدن من آمد، آن موقع خیلی محجبه و با چادر و روسری بود، پس از مدتی تقاضای دیدار خصوصی از من کرد که آن دیدار منجر به آمدن احساس علاقه بین طرفین شد، میترا می‌گفت مطلقه و مسلمان است اما مشخص شد که قبل از مسلمان شدن با فردی رابطه داشته، بعد با دیپلماتی آشنا و مسلمان شد، چند بار با افراد مختلف عقد کرده بود، در نهایت با بافتن دروغ‌هایی در تیرماه به عقد موقت من درآمد که خیلی اشتباه کردم.»

مهدورالدم یعنی کسی که شرعا مستحق کشته شدن است و کشتن او قصاص و دیه ندارد.

سرپرست دادسرای جنایی در ادامه قرائت کیفرخواست به انگیزه متهم از وقوع قتل اشاره کرد و گفت: براساس یک برگ دست‌نوشته در منزل متهم عدم پیشنهاد قبول طلاق اختلافات خانوادگی، تماس با برخی افراد و مهدورالدم بودن انگیزه متهم از قتل عنوان شده است. متهم همچنین در دستنوشته دیگری که در منزل دختر وی یافت شده ارتباط با برخی افراد و توهین و تهدید را انگیزه قتل عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: مهدورالدم به چه معنی است و حکم آن چیست؟

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: همچنین وکیل متهم در لایحه‌ای عنوان کرده مقتوله با توجه به دلایلی مهدورالدم است و وکیل در دلایل خود صرفا به اظهارات متهم اشاره می‌کند که قابل پذیرش نیست. متهم نیز اقرار دارد که هدف از قتل اختلافات خانوادگی بوده و دلایلی بر مهدورالدم بودن مقتول وجود ندارد گرچه بررسی ادعای مهدورالدم در صلاحیت دادگاه است و قطعا نیاز به رسیدگی ماهوی دارد.

پرونده قتل میترا استاد
سلاح و بالشی که آقای نجفی گفته بود هنگام شلیک گلوله به سوی میترا استاد از آن استفاده کرده بود

قاضی محمدی کشکولی با بیان اینکه برخی از مطالب مطرح شده توسط نماینده دادستان، باید در جلسات غیرعلنی مطرح می‌شد، از رسانه‌ها خواست در انتشار مطالبی منافی عفت و اخلاقی مطرح شده در جلسه دادگاه مراعات لازم را انجام دهند.

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران همچنین گفت: متأسفانه در این پرونده برخی دستگاه‌های اجرایی سعی کردند در امور قضائی دخالت کنند و باعث تشویش اذهان عمومی شدند.

کشکولی در ادامه به نماینده دادستان، اولیای دم، وکلای اولیای دم، متهم و وکلای وی تذکر داد که اخلاق را رعایت کنند و مطالبی بر خلاف حقیقت بیان نکنند.

گفت و گوی محمدعلی نجفی با برادر مرحومه میترا استاد

برادر میترا استاد، حین خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه خیلی‌ها اصرار دارند که بگویند نجفی قتل را به گردن گرفته است، گفت: خیر، اینگونه نیست تمام مدارک و شواهد در دادگاه موجود است که فقط ایشان از ساختمان خارج شده و شخص دیگری نبوده است.

بیشتر بخوانید: قتل‌های خانوادگی در ایران چه حکمی دارد؟

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به پایان رسید و به گفته قاضی محمدی‌کشکولی جلسه بعد ساعت ۹ روز چهارشنبه ۲۶ تیر برگزار می‌شود.

قاضی کشکولی، رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با تخلفات سازمان تأمین اجتماعی، قاتل بنیتا دختربچه هشت‌ماهه، محمد ثلاث قاتل سه تن از مأموران نیروی انتظامی در جنایت خیابان پاسداران و… را در پرونده کاری خود دارد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود