یک دریاچه‌ جدید برای تهرانی‌ها؛ باغ هنر تهران امروز افتتاح می‌شود

یک دریاچه‌ جدید برای تهرانی‌ها؛ باغ هنر تهران امروز افتتاح می‌شود

دریاچه هنر با مساحت ۲۵ هزار متر مربع و باغ هنر با مساحت ۵ هزار متر مربع به عنوان بزرگترین طرح هنری قلب پایتخت امروز ۲۷ مرداد ماه افتتاح می‌شود.

دریاچه هنر حدفاصل باغ هنر، باغ نمایش و باغ کتاب در میان سه مجموعه قرار گرفته که امکان دسترسی به آن از این سه باغ وجود دارد.

باغ هنر با هدف خلق فضایی برای ارائه هنر‌هایی چون موسیقی، تجسمی، شعر و ادبیات با تمرکز بر کوشک مرکزی و برقراری رابطه نزدیک میان هنرمند و مخاطب و ارتقاء درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر ایرانی طراحی شده است. باغ هنر به منظور تجربه کردن فرهنگ و هنر ایرانی با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی ـ اسلامی طراحی شده است.

دریاچه هنر و محوطه باغ هنر همراه با مجموعه‌ای از خانه‌های شعر، موسیقی، نقش و هنر‌های تجسمی و نمایش می‌تواند هنر‌های هفتگانه را در مجموعه‌ای زیبا، سبز و دور از کشمکش‌های روزمره جمع کرده و با هویت ایرانی در آمیزند.

دریاچه و باغ هنر تهران

بخش دیگری از باغ هنر برای برگزاری همایش‌ها، گردهمایی‌ها، آموزش‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی هنری و امور اداری قابل استفاده و بخش دیگر گردشگری و هنری است که رواق، کوشک مرکزی، آمفی تئاتر روباز ۲۰۰ نفره، سرای نمایش آثار فاخر هنرمندان تجسمی، آمفی تئاتر با ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر ویژه همایش و کارگاه، تالار اجتماعات مرکزی، ۶ سالن همایش ۲۰ تا ۵۰ نفر، فروشگاه‌های عرضه آثار هنری، باشگاه هنرمندان، قهوه خانه (کافی شاپ) و سالن غذاخوری در این بخش قرار دارد.

این باغ در راستای فراهم آوردن امکان تجربه مستقیم فرهنگ و هنر ایرانی و با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی و اسلامی با هدف آشنایی عموم مردم با هنر و فرهنگ ایرانی طراحی و اجرا شده است.

دریاچه و باغ هنر تهران

باغ هنر از نظر زاویه دید به بخش زیادی از اراضی عباس آباد اشراف دارد که این موضوع یکی از ویژگی‌های این مجموعه است.

فاز سوم باغ هنر نیز تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مساحت سه فاز باغ هنر حدود هشت هزار مترمربع است. فاز اول باغ هنر شامل ۲ ساختمان با عنوان خانه نقش و خانه شعر بود که خانه شعر سال گذشته و خانه نقش ۲ سال گذشته افتتاح شد.

دریاچه هنر نیز حدفاصل باغ هنر، باغ نمایش و باغ کتاب در میان سه مجموعه قرار گرفته که امکان دسترسی به آن از این سه باغ وجود دارد. دریاچه هنر جنبه گردشگری و تفریحی دارد. یک فضای کافه گالری نیز به صورت جزیره مانند در این دریاچه طراحی شده که امکان ایجاد گالری در آن پیش‌بینی شده است. قایق‌سواری و استفاده از قایق کنترلی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دریاچه هنر است که در آینده اجرایی می‌شود.

محور و گذر فرهنگ، این سه مجموعه را به یکدیگر متصل می‌کند که در نهایت به میدان فرهنگ واقع در این اراضی می‌رسد.

گذر فرهنگ از روی دریاچه عبور می‌کند که قسمت شرقی آن باغ کتاب، کتابخانه ملی و قسمت غربی آن باغ هنر و باغ نمایش قرار دارد. مساحت مجموعه شمالی و جنوبی دریاچه با محوطه‌سازی پیرامونی حدود ۲.۵ هکتار است.

چطور می‌توانیم به باغ و دریاچه جدید تهران برویم؟

موقعیت باغ و دریاچه جدید تهران تسبت به باغ کتاب تهران را در تصویر و نقشه زیر ببینید.

دریاچه و باغ هنر تهران

برای رفتن به این باغ و دریاچه جدید می‌توانید از مترو استفاده کنید. ایستگاه متروی شهید حقانی و متروی شهید همت دو ایستگاه نزدیک به باغ کتاب تهران هستند. از متروی شهید حقانی هم می‌توانید با ون‌های مخصوص به باغ کتاب برسید. اگر به پیاده روی هم علاقه‌مند هستید می‌توانید با۱۰ دقیقه‌ پیاده رودی در فضای باغ موزه دفاع مقدس به باغ کتاب برسید. از باغ کتاب طبق نقشه زیر به دریاچه و باغ هنر بروید.

اگر با خودروی شخصی هم قصد دارید به این دریاچه و باغ جدید تهران بروید می‌توانید از طریق اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی و یا اتوبان حقانی (غرب به شرق) بعد از اتوبان مدرس، وارد بلوار کتابخانه ملی شوید و از باغ کتاب و دریاچه و باغ هنر بهره ببرید.

منبع: چمدان
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • مجد مرداد ۲۷, ۱۳۹۸

    مثل همیشه تو قلب تهران ولی برا بالاشهریها
    خودم ساکن پایین شهر نیستم ولی جای سواله چرا تو پایین شهر از اینا نمیسازن؟
    حالا فردا برم ببینم این دریاچه جدید بالاشهریها چطوریه؟اکثر جمعیت تهران پایینه نه بالا. باید پایین ساخته میشد نه بالا
    اینم شبیه قضیه شریف و اون چیزاست دیگه. اخرشم به من میگن اشتباه میکنی اینطوری نیست.

    • علی زمانی مرداد ۲۷, ۱۳۹۸

      بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه که دریاچه شهدای خلیج فارس است، در شهرداری منطقه ۲۲ تهران قرار دارد که منطقه تاپ نیست و ان جا احداث شد. جایابی چنین فضاهایی، به فقیر و غنی ربطی نداره. چون محتمع تجاری نیست که. فضای عمومی است. یکی از بزرگ ترین پارک های تهران در جنوب شهر است. تهران با گسترش مترو و اتوبوس و خودروهای شخصی ، دیگه بالا و پایین نداره.