دانشمندان می‌گویند عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

دانشمندان می‌گویند عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

عصبانی شدن فقط داد کشیدن و حالت‌های روحی بد نیست. سه نوع عصبانیت داریم که هر کدام ویژگی‌ها و نشانه‌های خاص خود را دارند. به طور مثال، سرزنش خود، رفتارهای ریسک‌محور، اشک ریختن و گریه کردن‌های نابه‌جا و …

باید بدانید که عصبانیت آن‌طور که تصور می‌کنید هم ساده نیست. عوارض جانبی عصبانیت خیلی بیشتر از حرص خوردن و پشت سر گذاشتن چندین ساعت در خشم و نفرت است. یکی از عوارض جانبی عصبانی شدن که کمتر کسی از آن مطلع است، «اضافه وزن» است.

بسیار طبیعی است که انسان‌ها هر چند وقت یکبار عصبانی شوند. اما اینکه دایما در چنین حالتی باشند به هیچ عنوان نرمال نیست. به همین خاطر در ادامه این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چرا باید خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید. همراهمان باشید.

همه چیز با آدرنالین شروع می‌شود

عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

عصبانیت نه تنها برانگیخته شدن احساسات است، بلکه فرایندهای شیمیایی بدن را نیز دستخوش تغییر می‌کند. زمانی که ما عصبانی می‌شویم، میزان ترشح آدرنالین در بدن افزایش می‌یابد. این هورمون انسان را برای روبه‌رو شدن با هیجانات شدید مثبت یا منفی آماده می‌کند و عامل اصلی اضطراب است.

از آنجا که جریان خون از ارگان‌های داخلی به سمت ماهیچه‌های بدن جریان دارند، هنگام عصبانیت نمی‌توانیم گرسنگی را احساس کنیم. اما یک اثر کاملا موقتی و کوتاه‌مدت است. یعنی در واقع آتشی است زیر خاکستر.

عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

 

پس از اینکه میزان آدرنالین کاهش می‌یابد، احساس می‌کنیم که انرژی نداریم و لازم است با خوردن غذا و خوراکی این کمبود انرژی را تامین کنیم. اما واقعیت این است که ما فقط عصبی و مضطرب هستیم، این حس باعث می‌شود تا اشتهای عصبی پیدا کنیم و بدون فکر و بی‌وقفه غذا و خوراکی بخوریم. این یعنی ما سراغ خوراکی‌های مضری می‌رویم که احساس می‌کنیم باعث آسایش و راحتی ما می‌شوند و در چنین شرایطی به هیچ عنوان به سالم یا ناسالم بودن غذا توجهی نداریم.

 

برای پیشگیری از پرخوری عصبی چه کار باید کرد؟

عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

سعی کنید در مواقعی که استرس دارید سراغ غذا و خوراکی نروید. یا مثلا می‌توانید با پیگیری یک رژیم غذایی سالم خود را در محدودیت قرار دهید تا وقتی سیر هستید سراغ هیچ خوراکی یا نوشیدنی اضافه نروید. این توجه‌ها کمک می‌کنند که دچار اضافه وزن نشوید.

اضطراب یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری استرس است

عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

اضطراب (نگرانی) سبب افزایش میزان استرس می‌شود. دلیلش هم این است که میزان هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد. بعلاوه، از آنجا این اختلال برای قلب و فشار خون مضر است، می‌تواند روی وزن انسان نیز اثر بگذارد.

کورتیزول، قند خون را به چربی تبدیل می‌کند و از گوارش غذا جلوگیری می‌کند. در نتیجه‌ی این امر، فرد دچار اضافه وزن می‌شود و این چاقی هم می‌تواند برای سلامت عمومی بدن به‌شدت مضر باشد.

برای پیشگیری از این عارضه چه می‌توان کرد؟

عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

با افزایش فعالیت‌های سرگرمی و ورزش سعی کنید افکار و احساسات منفی را از خود دور کنید. در باشگاه ثبت‌نام کنید، کلاس آموزشی بروید یا هر کاری که بتواند افکار منفی را از ذهن شما دور کند. با فعالیت فیزیکی می‌توانید کنترل ذهن خود را نیز در دست بگیرید.

عصبانی شدن شما را چاق می‌کند

وقتی کنترل پرخوری را از دست می‌دهید …

استرس روی خواب تاثیر منفی دارد. خواب را از چشم آدم می‌گیرد و وقتی نمی‌توان به اندازه کافی خوابید، انرژی انسان هم کاهش می‌یابد. همین سبب می‌شود تا اشتهایمان برای کربوهیدرات زیاد شود و سراغ نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی و شکلات برویم.

همزمان، برایمان سخت می‌شود که کنتارل کارهایمان را به دست داشته باشیم. کمبود خواب، کارکرد هورمون‌هایی که مسئول کنترل اشتها هستند را نیز به هم می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید اضطراب چه تاثیری بر زندگی انسان دارد؟

چه باید کرد؟

به ملاقات دوستان خود بروید، کتاب بخوانید، فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را انجام دهید و به طور کلی، هارمونی را وارد زندگیتان کنید. کاری کنید که احساس آرامش و شادی داشته باشید.

شما هر چند وقت یکبار عصبانی می‌شوید؟ آیا می‌دانید چه عوامل دیگری در افزایش وزن موثر هستند؟ دیدگاه‌های خود را با روزیاتو در میان بگذارید.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود