شهرهای به جا مانده از قلب تاریخ

شهرهای به جا مانده از قلب تاریخ

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بعضی شهرها به جا مانده از تاریخی کهن هستند، یزد که در مرکز ایران و مابین رشته کوه های شیرکوه و خرانق در دشت خشک و پهناور یزد-اردکان واقع شده یادگار کهنی است از دل تاریخ که جای جای آن و شهر به شهر آن پر است از جاذبه ها و نا گفته های تاریخی. یزد به معنای سپند و پاک و به سرزمین مقدس و شهر خداشناسان شهرت دارد. بعد از ورود اسلام به یزد عنوان دارالعباده برای این شهر برگزیده شد.

یزد، شهر خشتی بادگیرها

یزد، شهر خشتی بادگیرها دیدنی های افسونگر بسیاری دارد از همین رو هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. مردم یزد به زبان فارسی و لهجه شیرین یزدی صحبت میکنند. مردم یزد غالبا مسلمان هستند و کماکان گروه بزرگی از زرتشتیان ایران در یزد سکونت دارند.

در اطراف شهر یزد و همینطور در مرکز آن معابد و زیارتگاه های زرتشتیان به چشم میخورد که جز جاذبه های دیدنی شهر یزد نیز به شمار می‌آیند. در این معابد مراسمات پیروان آیین پاک زرتشتی اجرا میشود که از معروف ترین آن ها میتوان جشن سده را نام برد که هر ساله در شامگاه دهمین روز از دهمین ماه سال برگزار میشود.

شهرهای به جا مانده از قلب تاریخ
ساعت مارکار

ساعت مارکار یا همان ساعت فروسی ساعت عمومی و بزرگی است که در میدان مارکار قرار دارد این ساعت که به نام سازنده آن “پشتون جی دوسابایی مارکار” به ساعت مارکار مشهور است دقیقا از لحاظ مختصات جغرافیایی در مرکز ایران قرار دارد. آقای مارکار که از زرتشتیان ساکن هندوستان بود مجموعه این میدان را که شامل دبیرستان و پرورشگاه مارکار است را با هزینه شخصی خود ساخته بود و در حال حاضر نیز هزینه های جاری این مجموعه از وقف ایشان تامین میشود. البته افسانه ای در خصوص این ساعت در بین مردم یزد رواج دارد که آن هم مربوط به مقداری طلاست که برای بازسازی ساعت در صورت تخریب آن در پی بنای این ساختمان پنهان شده است. سنگ نگاره ای که بر روی بدنه برج ساعت وجود دارد شرحی است از قدمت و نام سازنده آن.

یزد اولین شهر خشتی ایران که به واسطه همین ویژگی در جهان شناخته شده است دارای قنات های فراوانی از گذشته تا کنون میباشد. قنات زارچ در یزد طولانی ترین قنات ایران و جهان میباشد که از دیرباز تا کنون نقش حیاتی در تامین آب زندگی بشر را ایفا کرده است.

شهرهای به جا مانده از قلب تاریخ
باغ دولت آباد

یکی از جاهایی که در سفر به یزد به شما توصیه میشود تا از آن دیدن کنید باغ دولت آباد چهار منار است که این باغ به ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز درآمده است. بادگیری که بر عمارت بادگیر این باغ ساخته شده است ارتفاعی بیش از ۳۳ متر دارد که بلندترین بادگیر خشتی جهان است. باغ دولت آباد از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که باغ بیرونی آن محل انجام تشریفات حکومتی و مراسمات و بخش اندورنی آن محلی برای سکونت حاکم  وخاندانش بوده است. اطراف این باغ دیوار بلند خشتی که دارای یک برج دیدبانی میباشد احاطه شده.

بخش بیرونی و اندورنی باغ دولت آباد به زیباترین شکل آراسته شده و سوژه ای جذاب برای عکاسان و گردشگران میباشد. معماری این باغ بی نظیر است و مانند تمام عمارت های تاریخی ایران به پنجره ها و ارسی های مشبک به شیشه های رنگی مزین شده است.

یزد علاوه بر شهره بودن در جاذبه های تاریخی معروفیت بسیاری هم در سوغاتی و مواد غذایی و خوراکی نیز دارد. باقلوا شیرینی مخصوص یزد که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد شاخص ترین شیرینی در این شهر میباشد و به دیگر کشورها نیز صادر میشود. قطاب، شیرینی لوز، حاجی بادام از دیگر شیرینی های یزد میباشد. ترمه دوزی، زری بافی، مخمل بافی و زیلو بافی از سوغاتی های یزد است که جزء صنایع دستی این شهر به حساب می‌آیند.

اگر قصد سفر به شهر زیبای یزد را دارید باید بدانید که در این شهر اقامتگاه های مختلفی پیش روی شما وجود دارد. هتل ها ، اقامتگاه های بوم گردی و سوئیت های اجاره ای در یزد با امکانات و قیمت های مختلفی آماده میزبانی از شماهستند که میتوانید حتی پیش از سفر خود با مراجعه به سایت اجاره اقامتگاه رنتی جا و صفحه اجاره سوئیت در یزد با بررسی آگهی های اجاره انواع اقامتگاه در یزد با توجه به شرایط و بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید و با خیالی آسوده راهی این شهر شوید.

شیراز، شهر گل و شعر

در میان شهرهای رنگارنگ ایران شیراز از جایگاهی خاصی برخوردار است. سرسبزی و زیبایی این شهر موجب شده تا شیراز لقب شهر گل و شعر و عروس شهرهای ایران را از آن خود کند. شیراز شهری است جذاب برای علاقه مندان به شعر و ادب پارسی و یکی از تورسیتی ترین مقاصد در بین شهرهای ایران است. اگر به شیراز سفر کرده باشید حتما تا کنون طعم بی نظیر فالوده هایش در خاطراتان باقی مانده است. عطر بهار نارنج ها در سراسر این شهر هوش از سر آدمی میبرد.

شهرهای به جا مانده از قلب تاریخ
مسجد صورتی یا همان نصیرالمک

مسجد صورتی یا همان نصیرالمک یکی از زیبا ترین آثار تاریخی در شیراز میباشد. قدمت این مسجد که به زمان حکومت قاجار میرسد جاذبه ای است بسیار زیبا و دل فریب که اگر در صبح به این مسجد بروید با تابش نور خورشید به شیشه های رنگی این مسجد منظره ای چشم نواز در داخل مسجد پدیدار میشود که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

از شاخص ترین دیدنی های شیراز میتوان به ارامگاه کوروش در پاسارگاد، تخت جمشید با عظمت، حافظیه، سعدیه، بارگاه حضرت شاهچراغ، کعبه زرتشت، عمارت دیوانخانه شیراز و عمارت دیوانخانه قوام ملکی را نام بردم.

برای سفر به شیراز میتوانید در هتل های این شهر اقامت داشته باشید یا به صفحه اجاره سوئیت در شیراز سایت رنتی جا مراجعه کنید و با بررسی آگهی های اجاره انواع اقامتگاه در این صفحه با توجه به شرایط و اقتصادی خود بهترین اقامتگاه را انتخاب کنید و رزرو کنید.

اصفهان، نصف جهان

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است که محصور در زیبایی های بی نظیری است که از آن با لقب نصف جهان یاد میشود. تعدادی از آثار این شهر به ثبت جهانی یونسکو نیز درآمده است. معماری زیبا این شهر مناظری ناب را در مقابل دیدگان مسافران پدید می‌آورد که تا مدت ها خاطرات بازدید از آن ها در ذهنشان نقش خواهد بست.

شهرهای به جا مانده از قلب تاریخ
میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان که تجلی زیبایی و هنر در این شهر است به عنوان مجموعه ای گردشگری از آن یاد میشود. در جای جای این میدان اثار تاریخی متنوعی قرار دارد. مجموعه میدان نقش جهان اولین بنای تاریخی ایران است که به ثبت یونسکو درآمده. در دورتا دور این میدان میتوانید اماکن تاریخی و دیدنی عالی قاپو، مسجد شاه (امام)، مسجد شیخ لطف الله، ورودی اصلی بازارچه اصفهان که با سر در قیصریه مزین شده است را مشاهده کنید. احتمالا نام منارجنبان را بارها شنیده اید این آثار تاریخی معروف نیز در شهر اصفهان قرار دارد که از شگفتی های معماری در جهان به حساب می‌آید.

برای اقامت در شهر اصفهان میتوانید به هتل های این شهر مراجعه کنید و یا با مراجعه به صفحه اجاره سوئیت در اصفهان سایت رنتی جا با قیمت مناسب و خاطری آسوده اقدام به رزرو انواع اقامتگاه در این شهر کنید.

بدون نظر

ورود