چطور آلودگی هوا مرموزانه و نامحسوس کبد شما را بیمار می‌کند؟

بیماری‌هایی نظیر فیبرو کبدی، سیتروز کبدی، نارسایی کبد، کبد چرب غیرالکلی و سرطان کبد از جمله سوغات‌های آلودگی هوا در کلان‌شهرها به شمار می‌رود.

چطور آلودگی هوا مرموزانه و نامحسوس کبد شما را بیمار می‌کند؟

معضل جهانی آلودگی هوا در قرن ۲۱ نه تنها در جو زمین تاثیرگذار است بلکه با بروز بیماری‌های قلبی و ریوی و همین طور انواع بیماری‌های کبد، سلامت شهرنشینان را نیز به شدت به مخاطره می‌اندازد.

اما آیا می‌دانستید ۹۲ درصد از جمعیت مردم جهان در جوامعی زندگی می‌کنند که کیفیت هوای مطلوبی ندارد؟ و شاید یکی از آنها خود شما باشید!؟

مصونیت روستایی‌ها از ابتلا به بیماری‌های کبدی ناشی از آلودگی هوا 

به گفته رییس انجمن هپاتیت ایران، کیفیت هوای بد و آلودگی هوا در شهرها دلیل شیوع ابتلا به بیماری کبد چرب در شهرنشینان است.

دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: آنهایی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند از نظر جسمی فعال‌تر هستند و هوای پاکیزه تنفس می‌کنند. این امر می‌تواند دلیل نرخ ابتلای پایین مردم روستا به بیماری کبد چرب باشد.

کبد چرب یا بیماری استاتوز کبدی در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود. وجود چربی در کبد تا حد معمولی اشکال ندارد اما اگر میزان چربی از اندازه مطلوب فراتر رود، مشکلاتی برای سلامت فرد به وجود خواهد آورد.

به گفته دکتر علویان، فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم، استرس و استعمال مواد مخدر از جمله عوامل اصلی در ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. عوامل ژنتیک در این بیماری نقش کوچکی را بازی می‌کنند؛ عوامل محیطی و سبک زندگی در ابتلا به کبد چرب نقش مهم‌تر و بزرگتری دارند.

به اعتقاد او، کبد چرب در درجات مختلف می‌تواند نیمی از جمعیت یک شهر را مبتلا کند. کودکان ۷ ساله هم این روزها از ابتلا به کبد چرب مصون نیستند.

با این که بسیاری از مردم نگران تاثیر آلودگی هوا بر جسم و روح خود هستند اما تحقیقاتی به دست آمده که نشان می‌دهد چطور ذرات آلاینده بر سلامت کبد شما تاثیر منفی می‌گذارد.

برای آشنایی بیشتر با تاثیرات مضر مواد آلاینده هوا بر کبد انسان، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را تا انتها بخوانید.

آلودگی هوا چیست؟

پدیده آلودگی هوا زمانی رخ می‌دهد که گازهای کشنده، ترکیبات ارگانیک و ذرات آلاینده به میزان زیادی در هوا تجمع یابند.

در افزایش این مواد آلاینده هم عوامل انسانی دخیل هستند و هم عوامل طبیعی. برخی از آنها شامل گازهایی مثل ازون، دی‌اکسید کربن، سولفور، اکسید نیتروژن و همین طور ترکیبات ارگانیکی مثل متان هستند.

ذرات ریزی که در اثر سوخت‌ زغال سنگ یا هنگام آتش‌سوزی جنگل‌ها ایجاد می‌شوند نیز از آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند.

آسیب به کبد

کبد به شیوه‌های مختلفی آسیب می‌بیند که می‌تواند بر متابولیسم یا سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد.

یکی از مشکلات شایع کبد بیماری فیبروز کبدی است که با زخم شدن بافت کبد بروز پیدا می‌کند. در مراحل پایانی زخم شدن، سیروز کبدی ایجاد می‌شود که منجر به از بین رفتن سلول‌های کبد خواهد شد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی زمانی رخ می‌دهد که چربی در کبد افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند انباشته می‌شود.

سیروز می‌تواند اغلب منجر به تشکیل تومور و در نهایت ابتلا به سرطان شود. تمام این عوامل می‌توانند به تدریح عملکرد کبد را کاهش دهند.

چطور آلودگی هوا می‌تواند بر کبد تاثیر بگذارد؟

در این مقاله، ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به مدت طولانی به کبد شما آسیب می‌رساند.

گزارشات زیادی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده و مشکلات کبدی را با هم در ارتباط می‌دانند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد آلاینده هوا مانند ذرات ریز می‌تواند منجر به ایجاد فیبروز در کبد شود. فیبروز بیش از حد ناگزیر منجر به سیروز می‌شود. قرار گرفتن طولانی مدت در برابر ذرات آلاینده می‌تواند سلول‌های ایمنی در کبد را فعال می‌کند و منجر به التهاب کبد و در نهایت ابتلا به کبد چرب غیرالکلی شود. خطر ابتلا به سرطان کبد در مناطق آلوده نیز افزایش می‌یابد زیرا مواد آلاینده منجر به التهاب و سیروز شود. مواد آلاینده هوا در بافت کبد تاثیر می‌گذارند و عملکرد کبد را کند می‌کنند.

حرف آخر

اگر بخواهیم این مقاله را خلاصه کنیم باید بگوییم که آلودگی هوا منجر به آسیب‌های کبدی گسترده‌ و در نهایت اختلالات کبدی گوناگونی می‌شود.

از شایع‌ترین عوارض قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ابتلا به فیبروز کبدی است. اگر این قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ادامه پیدا کند، سیروز کبدی ایجاد می‌شود و در نهایت خطر ابتلا به سرطان کبد را بیشتر می‌کند.

علاوه بر این، بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌تواند در افرادی رخ دهد که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند مخصوصا به خاطر این که مواد آلاینده منجر به ناهنجاری‌های متابولیک می‌شوند. این تاثیر تضعیف‌کننده رنج بردن از ابتلا به کبد چرب غیرالکلی و فیبروز منجر به نارسایی و کم‌کاری کبد می‌شود.

به همین دلیل، می‌توان به این نتیجه رسید که چطور کبد می‌تواند در معرض آلودگی هوا آسیب ببیند.

عوامل خطرساز خاصی وجود دارند که آسیب ناشی از آلودگی هوا را افزایش می‌دهند. مثلا، اگر شما رژیم غذایی پرچرب یا غیرمتعادل داشته باشید، بیشتر احتمال دارد به بیماری کبد چرب غیرالکلی دچار شوید.

مشابه با همین وضعیت زمانی است که فرد مشروبات الکلی مصرف می‌کند و آسیب به کبد در معرض آلودگی هوا برایش بیشتر می‌شود.

با روزیاتو همراه باشید تا در مورد آلودگی هوا و چگونگی تاثیر هر یک از بیماری‌های شایع کبدی نظیر فیبرو کبدی، سیروز کبدی، نارسایی کبد، کبد چرب غیرالکلی و سرطان کبد در مطالب بعدی بیشتر اطلاع پیدا کنید.

منبع: airhealth
دیجیاتو
بدون نظر

ورود