آینده و بازار کار حسابداری بهتر است یا حسابرسی؟

آینده و بازار کار حسابداری بهتر است یا حسابرسی؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

حسابداری و زیر مجموعه های آن امروزه از پرطرفدارترین مشاغل محسوب می شوند. خیلی از کسانی که قصد تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند به این رشته به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین رشته های تحصیلی نگاه می کنند که اتفاقاً بازار کار خوبی هم دارد. البته معمولا این افراد تفاوت حسابداری و زیر مجموعه های آن مثل حسابرسی را نمی دانند.

جالب اینجاست که حتی اگر در گوگل عبارت بازار کار حسابرسی را جستجو کنید گوگل از شما می پرسد که به دنبال عبارت «بازار کار حسابداری» هستید؟ به این معنی که عملا گوگل هم تفاوت های این دو را به خوبی نمی داند. قبل از اینکه وضعیت آینده و بازار کار حسابداری را توضیح دهیم بد نیست به تعریف واضح و درسی از این دو برسیم تا متوجه شویم رشته حسابداری چیست و چه تفاوتی با رشته حسابرسی دارد.

حسابداری چیست؟ حسابدار کیست؟

حسابداری چیست؟ حسابدار به چه کسی گفته می شود؟

به طور خلاصه حسابداری فرآیند جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مالی و پردازش آن ها برای ارائه اطلاعات و گزارشاتی است که به تصمیم گیرندگان داخل سازمانی و خارج سازمانی کمک می کند تصمیمات درست و بهتری بگیرند. حسابداری فرآیندی ادامه دار است و باید در طول سال انجام گیرد. حسابداری انواع مختلفی دارد، اما اصول و فرضیات آن ثابت است.

حسابدار وظیفه دارد رویدادهای مالی را ثبت کند، آن ها را تحلیل و بررسی کند در مورد وضعیت سودآوری شرکت اطلاعاتی ارائه کند. امروزه بیشتر وظایفی که توسط حسابدارها انجام می شود در نرم افزار و برنامه حسابداری انجام می شود و اکنون به ندرت این امور به صورت دستی انجام می شود.

یکی از رایج ترین سوالاتی که در زمینه رشته حسابداری پرسیده می شود این است که آیا رشته حسابداری سخت است و اگر از رشته های دشوار است آیا بازار کار آن ارزش سختی آن را دارد؟

حسابداری ممکن است به عنوان یکی از رشته های سخت در عرصه امور مالی شناخته شود، اما مطمئنا در پایان ارزش زحمت هایش را دارد. طبق آمارها تقاضا برای موقعیت شغلی حسابدار بسیار زیاد است و این شغل جز ۵ شغل پر اسختدام در سراسر دنیاست. البته این آمار در حال افزایش نیز هست.

حسابداری چیست؟ حسابدار کیست؟

حسابرسی چیست؟ تفاوت حسابداری و حسابرسی در چیست؟

حسابرسی هم به فرآیندی گفته می شود که طی آن اسناد و مدارک مرتبط با رویدادهای مالی بررسی می شود و صحت آن سنجیده می شود. صحت این اسناد و مدارک با تطبیق دادن آن ها با گزارش های تهیه شده سنجیده می شود. در پایان نیز گزارشی توسط حسابرسی تهیه شده و به مسئولین بالارده شرکت ارائه می شود. برخلاف حسابداری، حسابرسی در پایان دوره های مالی انجام می شود و فرآیندی ادامه در طول دوره مالی نیست.

در واقع گزارشاتی که توسط حسابدار تهیه می شوند توسط حسابرسی مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد. بنابراین حسابداری و حسابرسی دو موضوع کاملا مرتبط، اما در ماهیت متفاوت هستند.

حساداری و حسابرسی دو موضوعی هستند که در زمان انجام، مسئولیت های افراد انجام دهنده و در نتایج تفاوت هایی با هم دارند و به هیچ وجه نمی توان این دو موضوع را یکسان دانست.

حسابداری چیست؟ حسابدار کیست؟

بازار کار رشته حسابداری

به طور کلی بازار کار حسابداری نسبت به بازار حسابرسی بسیار بزرگتر است. حسابرسی خود به نوعی از زیر مجموعه های حسابداری است.

حتی با وجود اینکه حسابداری یکی از رشته هایی است که تعداد فارغ التحصیلان آن بسیار زیاد است، اما جای نگرانی از بابت وجود بازار کار برای این رشته وجود ندارد. در حال حاضر به سمتی در حال حرکت هستیم که حتی واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط نیز برای مدیریت امور مالی کسب و کار خود به حسابدار نیاز دارند و از خدمات حسابداری بهره می گیرند. بنابراین جای نگرانی از بابت وجود شغل در این بازار کار وجود ندارد.

افرادی که در رشته حسابداری فارغ التحصیل می شوند می توانند در شاخه های مختلف آن همچون حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری دولتی، حسابداری مالیاتی، حسابداری بیمه و حتی در حسابداری بانک ها مشغول به کار شوند. البته ذکر این نکته لازم است که برای صعود به موقعیت های بهتر لازم است فارغ التحصیلان این رشته چند سالی به عنوان کارشناس در این زمینه فعالیت کنند.

با وجود مواردی که به آن ها اشاره کردیم حتی در سال های آینده نیز جای هیچگونه نگرانی از بابت بازارکار در این رشته وجود ندارد.

حسابداری چیست؟ حسابدار کیست؟

بازار کار رشته حسابرسی

از طرف دیگر حسابرسی به عنوان یک تخصص ارزشمند در دنیای حسابداری شناخته می شود. با اینکه بازار کار حسابرسی به گستردگی حسابداری نیست، اما کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند باید به امور حسابداری مسلط باشند، بنابراین رشته حسابرسی را می توان از نظر تخصص و دانش یک پله بالاتر از رشته حسابداری دانست؛

البته ذکر این نکته لازم است که رشته حسابداری نیز در سطوح مدیریتی نیاز به دانشی در سطح حسابرسان، بلکه فراتر از آن نیز دارد. به این معنی که فارغ التحصیلان رشته حسابداری از نظر تخصص و دانش می توانند تا رتبه های مدیریتی صعود کنند، اما رسیدن به این مرحله نیازمند تخصص، تلاش و صبر است.

در نهایت حسابرسی بهتر است یا حسابداری؟

در نهایت با توجه به مواردی که توضیح دادیم می توانیم به این جمع بندی برسیم که بازارکار هر دو رشته حسابداری و حسابرسی در وضعیت خوبی قرار دارد. بازارکار حسابداری به عنوان یک بازارکار بزرگ این تضمین را می دهد که فارغ التحصیلان این رشته بیکار نخواهند ماند و از طرفی رشته حسابرسی به عنوان یک رشته تخصصی فضای زیادی برای پیشرفت فارغ التحصیلان این رشته را فراهم خواهد کرد. البته همانطور که توضیح دادیم این مسئله به هیچ وجه به این معنی نیست که در رشته حسابداری فضای کافی برای پیشرفت کاری وجود ندارد.

یک نظر

ورود

  • Ali آذر ۱۵, ۱۳۹۸

    الان این دقیقا تبلیغات چی بود ???!