درباره پایگاه عین‌ الاسد چه می‌دانیم؟

درباره پایگاه عین‌ الاسد چه می‌دانیم؟

پایگاه عین‌ السد (به فارسی به معنای چشم شیر)، پایگاهی است که اصلی‌ترین بخش حمله موشکی بامداد روز ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ مصادف با هفت ژانویه ۲۰۲۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتقام خون حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش، نسبت به این پایگاه صورت گرفت.

این پایگاه از نظر جغرافیایی در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار، در شهرستانی به نام هیت و در ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی است.

این پایگاه یکی از پنج پایگاه بزرگی بود که عراق به عنوان درس عبرتی از جنگ بین اعراب و اسرائیل، از سال ۱۹۷۵ برای ساختن آن برنامه‌ریزی کرد و گفته شده که در سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ توسط کمپانی‌های دولتی یوگسلاو و با هزینه‌ای معادل ۲۸۰ میلیون دلار آمریکا برای این کشور ساخته شده است. نام این پایگاه در آن زمان، القادسیه بود که به یاد نبرد معروف اعراب و ایرانیان به این نام گذاشته شده بود. بعد از آن برای مدتی این پایگاه به عنوان Objective Webster شناخته شد و حالا عین الاسد نام دارد.

از پایگاه عین‌الاسد عراق چه می‌دانیم؟

 پایگاه عین‌الاسد عراق

عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق است که مساحت آن به اندازه منطقه سبز بغداد یعنی حدودا ۱۰ کیلومتر مربع است. این پایگاه توسط نیروهای عراقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش از این توسط نیروهای بریتانیا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

نخستین نیروهایی هم که در جریان عملیات به اصطلاح آزادی عراق، این پایگاه را تصرف کردند، نیروهای کشور استرالیا بودند. بعد از آن این پایگاه، توسط نیروهای آمریکایی مورد تصرف قرار گرفت و دومین پایگاه بزرگ در عملیات عراق بود.

دونالد ترامپ، چند روز پیش از این پایگاه به عنوان پایگاهی یاد کرده بود که آمریکا میلیاردها دلار برای آن خرج کرده و اگر عراقی‌ها خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق هستند باید آن هزینه را پرداخت کنند. دونالد ترامپ در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ به همراه همسر خود ملانیا از این پایگاه دیدن کرده بود و در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹ (یعنی در نزدیکی ایام کریسمس امسال) نیز معاون رئیس جمهور، مایک پنس به همراه همسر خود از این پایگاه دیدن کرد.

عین الاسد در مرحله اول حضور آمریکایی‌ها در عراق تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ فعال بود و بعد از آن از سال ۲۰۱۴ و با حضور مجدد آمریکا از سال ۲۰۱۴ به عنوان مقری برای نیروهای آمریکایی عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش مورد استفاده قرار گرفت و داعش نیز در چند مورد تلاش کرد که به این پایگاه حمله کند که اصلی‌ترین مورد آن در دسامبر ۲۰۱۴ بود.

بیشتر بخوانید: جزییات حملات موشکی گسترده سپاه به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا

منبع: ایرنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • حسین دی ۱۸, ۱۳۹۸

    آقایون گند زدید! البته به نفع ملت و مردم رنج دیده ایران مه تاب جنگ رو ندارن تمام شد.حالا عمدی بود یا غیر عمدی هیچ آمریکایی توی عین الاسد کشته و یا حتی زخمی هم نشد.کل رسانه های دنیا و حتی رسانه های عراقی هم دارن اینو میگن و فقط صداسیما میگه ۸۰ نفر کشته شدن!چند تا از موشک ها هم به زمین های خالی اطراف خورد و چند تا هم حتی عمل نکرده به زمین افتاد.با توجه به فضاسازی قبل و بعد این حمله توسط صداسیما میلی و رسانه های داخلی کاملا میشه فهمید این حمله به جز مصرف داخلی هیچ سود دیگه ای نداره.

    • حسین دی ۱۸, ۱۳۹۸

      همون طور که معلوم شد هر دو کشور با هم برای مصرف داخلی خودشون با هم توافق کردن که جنگ نکنن. الان آمریکایی ها میگن که ما برنده شدیم و نفر دوم ایران رو ترور کردیم و هیچ سربازمون رو هم از دست ندادیم و این طرف هم ایران به مردمش میگه ما پیروز شدیم و اقتدار خودمون رو نشون دادیم و ۸۰ سرباز آمریکایی رو هم به درک فرستادیم.درواقع با توجه به نزدیک بودن انتخابات در هردو کشور هم حکومت ایران تونست مردم معترض رو با این ماجرای بزرگ سرگرم کنه تا همه چیز رو فراموش کنن و هم ترامپ تونست خودش رو از برچسب جنگ طلب خلاص کنه و با خیال راحت و اقتصاد رو به رشد به جنگ انتخاباتی ۲۰۲۰ بره.احتمال اینکه بعد یه مدت طولانی مثلا تا یک سال بین دو کشور هم مذاکره صورت بگیره اصلا دور از انتظار و واقعیت نیست.

    • ZC دی ۱۸, ۱۳۹۸

      همیشه با سند مدرک حرف بزن ?

      • حسین دی ۱۹, ۱۳۹۸

        داداش دلایلش اصلا کم نیست!هم حاکمیت ایران تونست با این اتفاق ها به خیال خودش مردم رو به سمت خودش جذب کنه و هم آمریکا تونست بحث خروج نیروهاش از منطقه رو منتفی کنه.الان یه نگاهی به جریان صدر و دیگر جریان های عراق بندازی میبینی که همشون بی خیال آمریکا شدن و دارن برای مشکل قبلیشون یعنی تعیین نخست وزیر باهم بحث میکنن.همین دیروز هم بیانیه دادن که هرچه زود تر پارلمان و رییس جمهور نخست وزیر عراق رو تعیین کنن.حاکمیت ایران هم تونست خیلی راحت فکر مردم رو از گرونی بنزین و دلار و حتی کشته های آبان دور کنه.تا دیروز کلی فشار روی حکومت برای اعلام تعداد کشته ها بود ولی الان دیگه اصلا این فشار نیست.حالا من نمیخوام هی مدام حرف از توطعه بزنم ولی اگر به تشییع جنازه ۵ روزه که توی ۵ شهر ایران و با تبلیغات زیاد صورت گرفت که مسائل خیلی مهمی مثل کشته شدن بیش از ۲۰۰ ایرانی طی دوروز توش گم شد نگاهی کنی میبینی که میشه شک کرد.حتی دقیقا چهلم اون سردار شهید روز ۲۲ بهمن و درست چند روز قبل انتخابات میفته.ترامپ هم مطمئنا رأی میاره چون به مردمش میگه من هم حامی صلحم و هم تونستم سلیمانی و ابوبکر بغدادی که دشمن آمریکا بودن رو ترور کنم وهیچ آمریکایی هم کشته نشد.

    • امیر دی ۱۹, ۱۳۹۸

      معلومه که آمریکا آمار کشته‌هاش رو مخفی می‌کنه! ترامپ زیاد دروغ می‌گه!

  • نامجو دی ۱۸, ۱۳۹۸

    واقعیت هر چی هست که نمی دونیم. در هر صورت خدا رو شکر که فعلن تموم شد. اما از این نظر با این حرف ترامپ کاملا موافقم که کشور ایران باید به فکر اقتصاد و رفاه مردم باشه چون تنها چیزی که میتونه به ما قدرت و ثبات بده همین اقتصاد و سازندگی هست. در واقع تنها چیزی که یک کشور رو قدرتمند و پایدار و باشکوه و شکست ناپذیر میکنه ملت مرفه و اقتصاد قدرتمنده که بنای بقیه پیشرفت هاست. شوروی هم تا خرخره مسلح بود و حتی از امریکا بیشتر اسلحه داشت. ببینید آخرش چطور نابود شد…

  • mr22 دی ۱۸, ۱۳۹۸

    بدبخت مردم که اینقد زود گول میخورن و خام میشن.

    قابل توجه افرادی که دچار خود بزرگ بینی درباره کشور هستن بگم همگی شانس اوردیم که هیچ امریکایی تو اون دلافی مضخرف خنده دار اسیب ندید وگرنه خدا میدونست امریکا چه بلایی سر ایران و ما مردم معمولی میاورد.

    اینم بگم بودجه نظامیه امریکا تو این چند سال حتی از مجموع کل بودجه و درامد ایران بیشتر بوده. پس بهتره الکی با دم شیر بازی نکنیم و شاخ نباشیم.