۶ بیماری جدی که با نفخ یا ورم معده خودشان را نشان می‌دهند

۶ بیماری جدی که با نفخ یا ورم معده خودشان را نشان می‌دهند

حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از مردم با مشکل نفخ یا ورم معده دست و پنجه نرم می‌کنند. سوءهاضمه، عادت ماهانه، یبوست و حساسیت به غذاهای خاص از دلایل رایج نفخ معده به شمار می‌روند که البته موقتی هستند. با این حال، اگر نفخ معده یک مشکل مزمن شد، ممکن است علامت بروز یک بیماری یا عارضه جدی در شما باشد.

در مقاله امروز روزیاتو، ما به ۶ مشکل جدی و نگران‌کننده‌ای اشاره می‌کنیم که ممکن است در هنگام ابتلا به آنها نیز معده شما دچار نفخ یا تورم شود. اگر تورم معده شما مزمن شد، به شما توصیه می‌کنیم برای درمان خودتان حتما به پزشک مراجعه کنید و خوددرمانی نکنید.

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجرای ادراری یا UIT می‌تواند شما را وادار کند مدام و به وفور به دستشویی بروید. گاهی اوقات ممکن است باعث شود فرد فورا بعد از بیرون آمدن از دستشویی، دوباره مجبور شود به دستشویی برود. در این فرد، ممکن است حس فشار به شکم، درد یا تورم ایجاد شود. حتی ممکن است تب، لرز، تهوع یا استفراغ داشته باشد. تورم می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید کلیه شود.

بیماری کبد

بیماری کبد می‌تواند در اثر سوء مصرف الکل، هپاتیت سی یا سرطان ایجاد شده و منجر به تجمع مایعات و تورم شود. اگر تورم به دلیل بروز مشکلی در کبد باشد، ممکن است احساس خستگی کنید، زود کبود شده یا دچار زردی یا یرقان شوید. اگر مشکل شما این باشد، باید فورا با دکتر خود تماس بگیرید.

بیماری التهاب روده

بیماری التهاب روده یا IBD یک نوع التهاب است که هم روده بزرگ و هم روده کوچک را درگیر می‌کند. این عارضه در اثر اسهال، درد شکم و حتی نفخ ایجاد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیماری کرون دارند بیشتر احتمال دارد که عدم تحمل لاکتوز داشته باشند. عدم تحمل لاکتوز منجر به تشکیل گاز معده و در نهایت تورم در افراد می‌شود.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت نوعی التهاب در کیسه‌های کوچکی به نام دیورتیکول است که در امتداد جداره روده ایجاد می‌شوند. علائم این بیماری شامل درد ناگهانی در قسمت پایین شکم است. در مردم آسیا، این درد معمولا در سمت راست است اما در مردم امریکای شمالی در قسمت پایینِ سمت چپ پایین بروز می‌کند.

علائم دیگر این بیماری شامل حالت تهوع، اسهال، یبوست و نفخ معده هستند.

سرطان

اندام‌های گوناگونی هستند که در قسمت پایین شکم وجود دارند؛ مثل پانکراس، معده، روده بزرگ، رحم و تخمدان. اگر سرطان در یکی از این اندام‌ها باشد منجر به ایجاد تورم‌ و نفخ غیرقابل توضیح می‌شود. بنابراین، اگر مشاهده کردید که تورم ادامه داشت و ناگهان به ابعاد کم گسترش پیدا کرد و از نفخ‌های گذرا نبود، می‌تواند علامت ابتلا به سرطان در شما باشد.

سلامت روان

وقتی فردی دچار استرس مزمن می‌شود، هورمون‌هایی نظیر کورتیزول می‌توانند اولویت باشند. در این مواقع، هورمون‌های هاضمه به وفور تولید نمی‌شوند و همین امر منجر به سوءهاضمه و ایجاد حس تورم در فرد می‌شود.

معمولا وقتی احساس تورم می‌کنید، چه کاری انجام می‌دهید؟ آیا این اتفاق به دفعات زیاد برای شما رخ می‌دهد؟

منبع: brightside
بدون نظر

ورود