ایرانیان و سوری‌ها، در صدر متقاضیان پناهندگی در سوئد ۲۰۱۹

ایرانیان و سوری‌ها، در صدر متقاضیان پناهندگی در سوئد ۲۰۱۹

پناهندگی در سوئد یکی از گزینه‌های آوراگان و متقاضیان پناهندگی در قاره سبز محسوب می‌شود. تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۲۱ هزار و ۹۵۸ نفر درخواست پناهندگی خود را تسلیم اداره مهاجرت این کشور کردند که اتباع سوری، اتباع ایران و اتباع عراقی، در صدر متقاضیان پناهندگی در سوئد محسوب می شوند.

بیش از ۱۰۰۰ تن از اتباع ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، متقاضی پناهندگی در سوئد بودند و در سال ۲۰۱۹ میلادی، رتبه ایران در تسلیم تقاضای پناهندگی به اداره مهاجرت سوئد، بیش از اتباع کشورهای جنگ زده بوده است. درصد کمی از متقاضیان ایرانی پناهندگی در سوئد پس از گذشت ۲ سال انتظار دریافت نظر میگراشون ورکت (Migrationsverket) و رویارویی با هزار و یک مشکل، موفق به دریافت اقامت شده اند و اکثر آن ها مجبور به ترک این کشور هستند.

اتباع ایرانی متقاضی پناهندگی در سوئد در سال ۲۰۱۹ میلادی، شامل ۵۸۰ مرد، ۵۱۰ زن و ۲۵۷ کودک بود. از جمعیت متقاضیان ایرانی دریافت پناهندگی سوئد در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۷ پناهنجو کودک نیز یافت می شود که والدین آن ها نامشخص بود.

براساس همین آمار متقاضیان پناهندگی در سوئد ، شهروندان افغانستان با جمعیت ۸۲۵ نفر در رتبه هشتم جای گرفتند و این جمعیت متشکل است از ۴۷۰ مرد، ۳۵۵ زن، ۴۱۶ کودک ۱۲۱ کودک تنها.

پناهندگی در سوئد
گزارش اداره مهاجرت سوئد در سال ۲۰۱۹ میلادی درباره فهرست اتباع متقاضیان پناهندگی در سوئد که سوریه، ایران، عراق، ازبکستان و گرجستان در صدر متقاضیان پناهندگی در این کشور هستند (منبع: کانال تلگرامی اخبار سوئد: akhbar_sweden@)

۱۰ ملیت پرتقاضای پناهندگی در سوئد

طبق آمار اداره مهاجرت سوئد که ژانویه ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد، سوری ها با ۲۶۴۷ درخواست، ایرانیان با ۱۰۹۰ درخواست، عراقی ها با ۱۰۵۴ درخواست، ازبکستانی ها با ۱۰۵۲ درخواست، گرجستانی ها با ۹۷۵ درخواست، اوکراینی ها با ۸۶۸ درخواست، افغانی ها با ۸۲۵ درخواست، اریتره ای ها با ۷۶۶ درخواست و ترک ها با ۶۶۵ درخواست، ۱۰ ملیت پرتقاضای پناهندگی در سوئد در سال ۲۰۱۹ میلادی بودند.

اعطای پناهندگی به ایرانیان در سوئد

در کشوری که تا پیش از سال ۲۰۱۱ میلادی، ده ها هزار ایرانی موفق به تحصیل رایگان در دانشگاه های سوئد شدند و اکنون قریب به ۱۰۰ هزار ایرانی در شهرهای آن زندگی می کنند، تسلیم کیس پناهندگی به منظور دریافت اقامت دائم و گذرنامه سوئدی، بسیار سخت است. انواع و اقسام ترفندها و حقه هایی که بعضی ها در ۲ دهه اخیر برای جلب نظر کارشناسان اداره مهاجرت سوئد ارائه کردند، منجر به افزایش آگاهی و دانش کارشناسان اداره مهاجرت در بررسی و ارزیابی پرونده متقاضیان پناهندگی و بررسی سوابق آن ها شده است.

از زمان تسلیم تقاضای پناهندگی سوئد تا دریافت پاسخ قطعی قبولی یا ردی تقاضا، بیش از ۲۴ماه طول می کشد و در این مدت، حقوق جزیی در اختیار متقاضی پناهندگی قرار می گیرد و در صورتی که با درخواست وی مخالفت شود، پس از تایید حکم قاضی پس از فرآیند تجدید نظر، متقاضی باید سوئد را ترک کند.

از یکم ماه دسامبر ۲۰۱۹ تا یکم ماه ژانویه ۲۰۲۰ ، اداره مهاجرت به ۴۴۶ نفر در سوئد اقامت پناهندگی اعطا کرده است. در طی این ۳۰ روز از ( یکم دسامبر ) سهم ایرانیان از عدد فوق فقط ۴۳ نفر بوده است.

از یکم ماه نوامبر تا یکم ماه دسامبر ۲۰۱۹، اداره مهاجرت به ۶۰۳ نفر در سوئد اقامت پناهندگی اعطا کرده است. در طی این ۳۰ روز از ( یکم نوامبر ) سهم ایرانیان از عدد فوق ۳۹ نفر بوده است.

آمار متقاضیان پناهندگی در سوئد (منبع: کانال تلگرامی اخبار سوئد)

شانس قبولی پناهندگان در سوئد حدود ۳۰ درصد است و بررسی کیس متقاضیان به سلیقه ادارات مهاجرت در شهرهای مختلف این کشور بستگی دارد و هیچ قطعیت و تضمینی وجود ندارد.

۹۰ درصد پناهجویان ایرانی در سوئد جوان هستند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره مهاجرت سوئد از یکم سپتامبر ۲۰۱۸ تا یکم سپتامبر ۲۰۱۹ هستدر ، ایرانیانی که به عنوان پناهجو در سیستم اداره مهاجرت سوئد هستند عمدتا جوان هستند  بر اساس این آمار در بازه زمانی بالا، از ۳۲۵۹ نفر ایرانی متقاضی پناهندگی، تنها ۱۱۵ تن بالای ۶۰ سال سن داشته و ۲۰۳ تن نیز بین ۴۵ تا ۵۹ سال بوده اند .

مدت زمان بررسی پناهندگی در سوئد

گزارش اداره‌ی مهاجرت نشان می دهد که مدت رسیدگی و پاسخ به درخواست‌های تابعیت در سوئد در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است. بطور متوسط مدت زمان رسیدگی اداره‌ی مهاجرت به درخواست‌های تابعیت اکنون حدود دو سال و نیم است. افزایش مدت زمان رسیدگی به درخواست های تابعیت از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و شتاب گرفت.

سایت اداره مهاجرت سوئد برای آگاهی از قوانین دریافت پناهندگی در سوئد

علت این افزایش در سال ۲۰۱۵، موج فزاینده‌ی مهاجرت عنوان می‌شود که باعث شد کارمندان اداره‌ی مهاجرت بیشتر و بیشتر به پرونده‌های پناهندگی رسیدگی کنند و موضوع تابعیت اولویت زیادی نداشته باشد. پس از آن نیز با کاهش شمار مهاجران به سوئد شمار کارکنان اداره‌ی مهاجرت بطور کلی کاهش یافت و رسیدگی به درخواست‌های تابعیت به دلیل کاهش کارکنان باز هم کندتر شد.

سایت اداره مهاجرت سوئد برای آشنایی با قوانین این کشور در این نشانی: http://migrationsverket.se  قرار دارد. اوضاع پناهندگی در سوئد بسیار وخیم و اداره مهاجرت سیاست های بسیار سختگیرانه ای را علیه پناهجویان روا داشته است . یکی از روش های مهاجرت به سوئد، اخذ پذیرش تحصیلی مقطع دکتری با بورس یا دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمایان سوئدی است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • حسين بهمن ۹, ۱۳۹۸

    الان شدیم دومین ملت فراری و پناهنده؟ اها امنیت داریم،

    منم فرار کردم چون امنیت داریم، ترکیه ام، میرم المان