کتاب‌، بهترین عیدی ایرانیان در نوروز ۹۹؛ راهکاری برای افزایش سرانه مطالعه ایرانیان

کتاب‌، بهترین عیدی ایرانیان در نوروز ۹۹؛ راهکاری برای افزایش سرانه مطالعه ایرانیان

عیدی دادن در ایام نوروز، یکی از رسوم زیبا و جذاب ایرانیان در نقاط مختلف کشور است که مشی پسندیده و نیکو محسوب می شود و همواره به انجامش توصیه شده است. عیدانه های نوروزی، خاطره انگیز است. در نوروز ۹۹ به دلیل بیماری کرونا و پویش درخانه بمانیم، مطالعه کردن، یکی از کارهای نیکو است که باید به آن توجه کنیم.

چه بسیار هموطنانی که از زمان کودکی تا میانسالی، صدها عیدی که در طول ده ها سال از افراد مختلف دریافت کرده اند را جمع آوری کرده و اکنون کلکسیونی خاطره انگیز از عیدی هایی که از نسل های مختلف گرفته اند را گردهم آورده تا به نسل بعدی نشان دهند.

ارزش پول هایی که شما ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ سال پیش گرفته اید و حتی ۲ سال پیش گرفته اید به نسبت امروز، حتما کاهش یافته است. چون ارزش پول ملی به طرز عجیبی در ۲ سال اخیر افت کرده است.

حتی اگر هم افت نمی کرد، پول، ارزش مادی دارد. اگر چه عیدی، مبتنی بر معیار رقم و اقتصاد نیست، اما باید توجه داشت که بهترین عیدی، عیدانه ای است که جاودانه باشد. ماندگاری بالا داشته باشد و خاطره انگیز باشد. بد ترین عیدی ، عیدانه ای است که پول باشد و روی آن نیز امضاء عیدی دهنده درج شده باشد!

متاسفانه این رویه زشت که مغایر با قانون و عرف و فرهنگ جامعه ایرانی است و ربطی به مراسم نوروز ندارد، در حال افزایش است. خدشه دار کردن اسکناس با درج اسم و مهر و امضاء، خدشه دار  کردن حقوق بیت المال است و کار کاملا ناپسندی است. امیدواریم چه در ایام نوروز و چه غیر آن، شاهد درج هیچ عکس و نشانه ای روی اسکناس های قدیم و جدید که ثروت ملی محسوب می شوند، نباشیم و این فرهنگ مثل فرهنگ عده ای در حکاکی روی آثار باستانی کشور! یا ماهی قرمز هفت سین، خیلی زود حذف شود.

به نظر می رسد یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، جامعه ایران از آن رنج می برد، فرهنگ ضعیف مطالعه است. سرانه کتابخوانی در ایران در آغاز سومین دهه قرن بیست و یکم، تفاوتی با ۲۰ سال پیش ندارد. ما درحالی آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی را پشت سر می گذرانیم که با توجه به رشد جمعیت و افزایش شمار ناشران، وضعیت و اقتصاد نشر در ایران، حال و روز خوشی ندارد و افزایش دلار و قیمت کاغذ نیز، اوضاع کتاب نخوانی ایرانیان را دراماتیک تر کرده است.

با وجود آن که ده ها میلیون نفر دانش آموخته دانشگاه داریم، متاسفانه سرانه مطالعه در ایران کم تر از نیم ساعت است. کافی است به مترو تهران و مراکز استان ها رفته و مردم سوار بر مترو را نظاره گر باشید. اکثریت مشغول اینستاگرام و تلگرام یا بازی موبایلی هستند و لاغیر! وضعیت ناشران خوب نیست و کتابفروشی ها، اوضاع مطلوبی ندارند.

جامعه ای که کتاب نخواند، مجبور است که کل تاریخ را دوباره تجربه کند. فردی که کتاب نخواند، مجبور است با «ذهن فریبکار» کنار آمده و مدام، قضاوت و تصمیم غلط بر اساس داده های اشتباه و متعصبانه داشته باشد.

افرادی که کتاب نمی خوانند، خود را از فرصت های مختلف علمی، فناورانه، تجاری و کسب و کار محروم می کنند. کتاب در قرن ۲۱، ابزاری فرصت آفرین و فرصت ساز است که باید جدی گرفته شود.

برای آشنایی با کتاب های مختلفی که محبوب کاربران اینستاگرام است یا توسط ناشران فعال در این شبکه اجتماعی معرفی شده است به هشتگ کتاب مراجعه کنید.

عیدی کتاب

کتاب گران است. اما. . . .

کتاب در بازار امروز ایران، خیلی گران است. حق با شما است. اما آیا در هر فصل، پول خرید یک کتاب ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی را هم نداریم؟ آیا نمی توان در طول ماه یا فصل، از یک پیتزای پپرونی یا کیک و اسپرسو در فلان کافه و رستوران صرفه نظر کرد و بودجه آن را صرف خرید یک کتاب خوب نمود؟

به نظر می رسد در نوروز ۹۹، یکی از بهترین عیدی ها می تواند هدیه کتاب باشد. به خصوص به بچه ها، به خصوص به دانش آموزان و دانشجویان که در روزگار مجازی، صبح تا شام مشغول چت های بیخود و مرور صفحات و اطلاعاتی هستند که دانستن یا نداستن آن ها، توفیر چندانی در موفقیت و پیشرفت کوتاه مدت و بلند مدت آن ها ندارد.

حتی اگر شما در نوروز ۹۹، موظف به دادن عیدی به دوستان و آشنایان و اقوام نیستید، به پدر و مادر و خاله و عمه و دایی توصیه کنید که نزدیکان خود، کتاب عیدی بدهند.

ده هزار تومان یا بیست هزار تومان یا حتی ۵۰ هزار تومان، گر چه عیدی است و ارزش مادی ندارد، اما رقمی است که می تواند جایگزین یک کتاب کوچک و ارزشمند باشد. نیازی نیست برای همه مهمانان عید، کتاب در دستور کار قرار بگیرد. اما باید از جایی شروع کرد و این فرهنگ را جا انداخت. طول می کشد،  اما ارزش دارد. تحول آفرین است. بزرگ ترین درد خیلی‌ها، دیابت و چاقی و . . نیست. بیسوادی است.

کتابی که با امضاء فلان دوست یا محبوب شما باشد و جمله ای روی آن نقش بسته باشد، صرفه نظر از موضوع کتاب و قیمتش، تا سالها پیش شما جاودانه خواهد ماند. ما می توانیم با کتابی چند ده هزار تومانی، زندگی یکی از اعضاء فامیل و دوستان و آشنایان را متحول کنیم و زمینه تحول اطرافیانش را فراهم کنیم.

باید از این فرصت استفاده کرد. شاید خنده دار و باور نکردنی به نظر برسد! اما وقتی یک سخنرانی ۱۰ دقیقه ای، فردی را متحول کرده و او را به مسیری متفاوت به سمت پیشرفت و ترقی هدایت می کند، کتاب حتما قدرت کمتری از یک سخنرانی چند دقیقه ای ندارد. البته بستگی به کتاب و سخنرانی هم دارد . . . .

چه کتابی هدیه بدهیم؟

کتاب خوب در بازار زیاد است. به سلیقه و علاقه و سن طرف مقابل توجه کنید. ایدئولوژی خود را با کتاب به طرف مقابل تحمیل نکنید. کتاب های مذهبی و تاریخی گاها کتاب های خوبی برای هدیه در ایام عید نیست.

اگر امسال سود عالی در بورس کسب کردید، نیاز نیست کتاب اصول سرمایه گذاری در بورس را به فلان عضو فامیل که مشغول آمادگی کنکور ۹۹ است هدیه دهید! یا به واسطه اتفاقات سیاسی و فرهنگی که در سال ۹۸ رخ داد، کتاب‌هایی در وصف شخصیت های خاص را به افرادی که خیلی علاقه ای به این رویدادها ندارند، هدیه دهید!

آن ها را در زمان های دیگر مثلا سالگرد تولد یا ازدواج دوستان و آشنایان، فراخور علاقه و سلیقه آن ها هدیه دهید. رمان، کتابهای علمی با زبان ساده، جامعه شناسی، روانشناسی، موضوعاتی است که افراد در ایام عید، علاقه زیادی به مطالعه آن ها دارند. در روزهای پایانی سال، تخفیف های خوبی در کتابفروشی ها ارائه می شود که باید از آن بهره برد. کتاب های صوتی را هم فراموش نکنید!

اگر امسال کتاب عیدی می دهید، نامش را با ما به اشتراک بگذارید. کتاب هر چی باشد، بهتر از سر رسید های بی مصرف است که فرجامش، چرک نویس بچه مدرسه ای ها خواهد بود. «عصر» بعضی چیزها تمام شد. باور کنیم!

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود