وام یک میلیون تومانی پنجشنبه واریز می شود

وام یک میلیون تومانی پنجشنبه واریز می شود

پس از هفته هایی خبرساز و جنجالی در مورد وام حمایتی یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار، امروز خبر رسید که پرداخت این وام از روز پنج شنبه ۴ اردیبهشت آغاز خواهد شد. بر اساس خبرهای واصله، سخنگوی بسته های حمایتی مربوط به دوران شیوع کرونا ضمن تاکید بر این موضوع که تمامی یارانه بگیران امکان دریافت وام یک میلیون تومانی را دارند اعلام کرد که برای دریافت این وام همانطور که بارها تاکید شده، تنها کافیست که سرپرستان خانوارها از شماره تلفنی که به نام خودشان باشد، کد ملی شان را به شماره ۶۳۶۹ ارسال کنند. البته این کار باید پس از دریافت پیامکی که با سرشماره V.REFAH صورت می گیرد انجام شود.

حسین میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد که بیش از ۲ میلیون نفر از سرپرستان خانوار فاقد سیم کارت به نام خودشان بوده و باید به تهیه سیم کارت اقدام نمایند تا بتوانند این وام را دریافت کنند زیرا یکی از راه های احراز هویت این سرپرستان همین داشتن سیم کارت به نام خودشان است. این در حالی است که گفته شده بود مهلت ارسال کد ملی به شماره اعلام شده تنها تا ۳۱ فروردین (امروز) است.

پیشتر رئیس جمهور خبر داده بود که برای کمک به خانوارهای ایرانی و کاهش پیامدهای مالی شیوع کووید ۱۹، وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران تعلق خواهد گرفت. در ابتدا وزارت رفاه اعلام کرده که مهلت ثبت نام وام یک میلیون تومانی حداکثر تا ۳۱ فروردین ماه امسال است و ثبت نام آن صرفا از طریق پیامکی میسر است. اما آقای حسینی در صحبت های خود اعلام کرد، کسانی که بتوانند تا به این تاریخ کد ملی خود را به سامانه مذکور اعلام نمایند می توانند از روز پنج شنبه چهارم اردیبهشت منتظر دریافت وام یک میلیون تومانی باشند و کسانی که پس از این تاریخ و تا ۷ اردیبهشت اقدام به ارسال کد ملی خود به سامانه ۶۳۶۹ کنند بعد از ماه رمضان وام یک میلیون تومانی خود را دریافت خواهند کرد.

برای دریافت وام یک میلیون تومانی سرپرست های خانوار باید با شماره موبایلی که به نام خود آنهاست شماره ملی خود را به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند و در ادامه اگر فرد مشمول دریافت بسته حمایتی شناخته شود پیامکی با سرشماره V.Refah برای فرستنده پیام ارسال می شود که متن آن به شرح زیر خواهد بود:

سرپرست محترم خانوار؛

در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفاً تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید، فقط کد ملی خود را به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال فرمایید.

سرهنگ دوم علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا هم در این باره گفته است که دریافت وام یک میلیون تومانی دوران کرونا صرفا از طریق همین سرشماره ممکن است و سایر سرشماره هایی که در فضای مجازی منتشر می شوند دامی هستند از سوی شیادان و کلاهبردارها.

به گفته او ثبت نام برای دریافت این وام به هیچ گونه پرداختی نیاز ندارد و تقاضای پرداخت وجه برای ثبت نام، کلاهبرداری است و در فرآیند ثبت نام و دریافت این وام هیچ گونه نیازی به مراجعه به بانک، سازمان‌های دولتی و ثبت نام در هیچ وب سایتی نیست.

جزئیات وام یک میلیون تومانی

در ابتدا قرار بود با پیشنهاد بانک مرکزی و از محل منابع بانکی، به هر خانوار یارانه بگیر که حدود ۲۳ میلیون خانوار هستند، مبلغ یک میلیون تومان در قالب تسهیلات و با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه به حساب یارانه متقاضیان واریز و اقساط آن در هر ماه از همین حساب کسر شود.

با تغییری که در سازوکار پرداخت وام یک میلیونی یارانه‌بگیران ایجاد و قرار شد تا به صورت قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان قرار بگیرد، اقساط آن در هر ماه از ۴۷ هزار به ۳۵ هزار تومان کاهش یافت و سود کل به ۵۲ هزار تومان رسید.

اما دو روز پیش با تصمیم ستاد اقتصادی دولت سود ۱۲ درصدی بین دولت و مردم تقسیم شد؛ به طوری که چهار درصد را یارانه‌بگیر و هشت درصد دیگر را دولت می پردازد. از سوی دیگر تعداد اقساط وام یک میلیونی از ۲۴ به ۳۰ ماه افزایش یافته است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود